۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۲۹۴۶۳۷
در نشست خبری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی مطرح شد؛

علوم انسانی اسلامی ثمره آزاد اندیشی است/ برگزاری کنگره علوم انسانی اسلامی در آبان ماه

خبرگزاری رسا ـ سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با همکاری با همکاری 38 مرکز دینی و دانشگاهی در آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد.
کنگره بين المللي علوم انساني اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی صبح امروز 20 مهرماه با حضور حجت الاسلام رضا غلامی رییس شورای سیاست‌گذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، عطاالله رفیعی دبیر سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و فرزاد جهان‌بین دبیر شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در محل مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد.

علوم انسانی اسلامی ثمره آزاد اندیشی است

در ابتدای اسن نشست حجت الاسلام رضا غلامی با اشاره به گسترش علوم اسلامی و انسانی در کشور، بیان داشت: در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که حرکت روز افزونی در جهت تعمیم و گسترش این علوم در کشور آغاز شده است، در این مسیر نیز هزاران استاد و روحانی تلاش می‌کنند تا این علوم در جامعه جاری شود.

وی افزود: اصول علوم انسانی اسلامی حاصل تفکر آزادانه است، از این رو ما نیز تلاش می‌کنیم این علوم را به مراکز علمی و فکری معرفی کنیم و هرگز قصد نداریم کار خود را تحمیل کنیم.

رییس شورای سیاست‌گذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: متاسفانه از 20 سال قبل تا کنون تفکر سکولاری که بر نظام آموزشی ما حاکم شده ایت کاری کرده است که عملا تفکر آزاد اندیشی از بین برود و تنها یک مکتب فکری خودکامه بر نظام آموزشی ما حاکم شود.

حجت الاسلام غلامی با تشریح تفکر فکری سکولار در نظام آموزشی، ابراز داشت: این گروه با این‌که در اقلیت هستند اما با زورمداری خود می‌خواهند تفکری را القا کنند که هرچه آن‌ها می‌گویند صحیح است.

وی علوم سکولار را متعلق به نظام قدرت دانست و تاکید کرد: این تفکر اصولا دغدغه‌ای برای کشف حقیقت ندارد، در اصل این‌گونه می‌توان گفت که این تفکر به‌طور کامل علوم انسانی اسلامی را مانعی بر سر راه خود می‌بیند.

رییس شورای سیاست‌گذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی اضافه کرد: در 4 دهه اخیر تفکر سکولار از هیچ تلاش خبیثانه‌ای فرو‌گذار نبوده و حتی از خشن‌ترین جریانات نیز گاها حمایت کرده است.

حجت الاسلام غلامی در خصوص وضعیت اقتصاد کشور، تصریح کرد: ورود و نفوذ تفکر سکولار در نظام اقتصادی کشور باعث شد تا ضربات بسیاری به این نظام وارد شود، در نقطه دیگر نیز ما شاهد بودیم که عده‌ای روشنفکرنما با شعار جدایی و مخالفت با حاکمیت از بسیاری از منابع دولتی استفاده کردند و هیچ حرکتی مثبتی نیز انجام ندادند.

وی در پایان، تصریح کرد: کنگره علوم انسانی اسلامی قبل از این‌که یک همایش باشد، یک فکر و منش اجتماعی است که دغده‌اش تلاش برای ساختن ایران و رسیدن به قله‌های انقلاب اسلامی می‌باشد.

برگزاری کنگره علوم انسانی اسلامی در آبان ماه
در بخش دیگری از این مراسم، عطاالله رفیعی با اشاره به زمان برگزاری کنگره، گفت: با همکاری 38 مرکز دینی و دانشگاهی در تاریخ 9 آبان ماه سال 94 سومین کنگره علوم انسانی اسلامی برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این کنگره به مواردی همچون؛ ارائه دستاوردهای علمی در قلمرو علوم انسانی با رویکرد اسلامی، جریان‌سازی فرهنگی، ایجاد فضا برای تضارب آرا، ایجاد فرصت برای آموزش و پژوهش علوم اسلامی انسانی و کشف استعدادهای جدید مد نظر قرار خواهد گرفت.

رفیعی درباره همکاری با مجلات علمی و پژوهشی، ابراز داشت: بنای کار ما این است که با مجلات علمی و پژوهشی همکاری مستمر داشته باشیم، از این رو کتاب نظریه پردازی در قلمرو علوم انسانی اسلامی و مقالات مختلف در این حوزه را برای چاپ و انتشار در دستور کار داریم.

دبیر سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی اضافه کرد: امسال نیز همانند سال قبل تلاش می‌کنیم تا با اعطای 3 جایزه بین المللی به اندیشمندان خارجی بخش بین الملل کنگره را پویا و فعال نگه داریم.

رفیعی در پایان با اشاره به روزشمار کنگره، بیان داشت: در روز 9 آبان بخش انگلیسی این کنگره آغاز خواهد شد، روز 10 آبان افتتاحیه رسمی را برگزار خواهیم کرد، در روز 11 آبان برنامه‌ای تدارک دیده نشده است و برنامه اختتامیه نیز 12 آبان ماه در شهر مقدس قم خواهد بود.

تشکیل صندوق حمایت از پژوهشگران علوم انسانی اسلامی

در بخش پایانی این نشست فرزاد جهان‌بین، دبیر شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: نگاه ما به علوم انسانی اسلامی فزاینده و پروسه‌ای است، ضمن این‌که همیشه به‌دنبال نقد عادلانه بوده‌ایم.

وی افزود: رویکرد این کنگره مشارکتی است، در این راه 38 مرکز حوزوی و دانشگاهی نیز از کل کشور با دبیرخانه سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی همکاری می‌کنند.

جهان‌بین درباره ارتباط تنگاتنگ با حوزویان، ابراز داشت: در تمامی موارد با حوزه‌های علمیه همکاری صورت می‌گیرد، در این راه تعاملات مختلفی با روحانیان انجام شده است.

وی درباره فعالیت‌های مختلف کنگره، بیان داشت: بنا داریم تا با تشکیل صندوق حمایت از پژوهشگران علوم انسانی اسلامی از اهداف بلند مدت در این حوزه حمایت کنیم.

دبیر شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در پایان، اضافه کرد: تا کنون 545 مقاله به دبیرخانه این کنگره اراسال شده است که از مجموع این مقالات 379 مقاله حایز بررسی شده است، مقالاتی که عموما به حوزه‌های مختلف تفکر اسلامی پرداخته است./856/201/ب2

ارسال نظرات