۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۲۹۴۴۸۰
استاد حوزه و دانشگاه:

مهم‌ترین علت رخداد فاجعه منا تبلیغات ضد اسلامی وهابیت در عربستان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که تبلیغات سوء رسانه‌های سعودی موجب شده است تا مأموران سعودی برای جان مؤمنان ارزشی قائل نباشند، گفت: به گفته شاهدان عینی در فاجعه منا، با وجود حاضر بودن مأموران هنگام جان دادن حجاج، هیچ اقدامی برای نجات آنها انجام ندادند که این جنایات نتیجه تبلیغات سوء و ضداسلامی رسانه‌های آل سعود است.
حجت الاسلام حبيب الله يوسفي استاد حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام حبیب یوسفی، استاد حوزه و دانشگاه درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به گستاخی، بی رحمی و حرمت شکنی آل سعود در حادثه سال 66 در عربستان، گفت: فاجعه منا دارای ابعاد عقیدتی، سیاسی، مدیریتی و اجرائی است که در هر یک از جنبه ها افراد و گروه هایی مقصر هستند.

 

وی افزود: نمی توان فاجعه ای عظیم مانند حادثه منا که هزاران نفر از میهمانان خانه خدا مظلومانه جان داده اند را به چند شرطه و یا یک نهاد عربستانی نسبت داد.

 

حجت الاسلام یوسفی با اشاره به این که وهابیت فقط خود را مسلمان واقعی و بر حق مطلق می داند و سایر مذاهب اسلامی به ویژه شیعه را کافر معرفی می کند و خون آنان را حلال می داند و برای جان دیگران احترامی قائل نیست، گفت: اکثر علمای تندرو وهابی به دولت سعودی اشکال می کنند که چرا شیعیان را به مکه و مدینه راه می دهد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که تبلیغات سوء رسانه های سعودی موجب شده است تا مأموران سعودی برای جان مؤمنان ارزشی قائل نباشند، گفت: به گفته شاهدان عینی در فاجعه منا، با وجود حاضر بودن مأموران هنگام جان دادن حجاج، هیچ اقدامی برای نجات آنها انجام ندادند که این جنایات نتیجه تبلیغات سوء رسانه‌های آل سعود است.

 

 وی با تأکید بر این که علما و نهادهای تندرو و گستاخ آل سعود باید پاسخگوی عملکرد خود باشند، گفت: باورهای غلط، تندروی و آدم کشی در گروه های تحت حمایت وهابیت مانند داعش، طالبان و سپاه صحابه به وضوح دیده می شود.

 

آمریکا و اسرائیل مقصران اصلی فاجعه منا هستند

به گفته وی، مقصر اصلی فاجعه منا آمریکا و اسرائیل هستند، چرا که اگر حمایت این شیاطین از دولت جلاد، آدم کش و کودک کش سعودی نبود، آنها نمی توانستند حجاج را در سرزمین امن الهی بکشند و برای جانان آن عزیزان ارزشی کمتر از جان حیوان قائل باشند.

 

حجت الاسلام یوسفی مقصر اصلی فاجعه منا از بعد سیاسی را نهادهای بین المللی خود فروخته به شیطان دانست و گفت: سازمان های بین المللی بعد از وقوع فاجعه عظیم منا واکنشی بر علیه مقصران این حادثه انجام ندادند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که دولت سعودی می توانست با حداقل تدارک، مصدومان حادثه را از تشنگی نجات دهد، گفت: دلیل جنایات آل سعود، حمایت شیاطین استکبار و باورهای غلط مسؤولان سعودی است.

 

وی با اشاره به این که بر اساس وظایف اجرایی و مدیریتی، عربستان باید تمام توان خود را صَرف انجام امور حج کند، گفت: حدود 2 میلیون نفر از مسلمانان با صرف عمده سرمایه خود سفری بیست روزه به مکه و مدینه می روند که این سفر منافع مادی بسیاری برای دولت سعودی دارد.

 

به گفته وی، عربستان حجاج مسلمان را به حال خود رها کرده و وقت و فکر خود را صرف کشتار مردم یمن و توطئه در دیگر کشورها کرده است.

 

وی با اشاره به این که مسیرهای منا و پل جمرات در پنج طبقه برای انجام مناسک حج همه زائران و بلکه برای حدود 5 میلیون نفر طراحی شده است، گفت: اگر مسیر تردد حجاج بسته نمی شد، هرگز فاجعه منا رخ نمی داد.

 

لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب از سوی سازمان های بین المللی و با حضور کشورهای اسلامی

حجت الاسلام یوسفی با اظهار تعجب از عدم عذرخواهی دولت سعودی و مقصر اعلام کردن حجاج، تأکید کرد: باید کمیته حقیقت یاب از سوی سازمان های بین المللی و با حضور نمایندگان کشورهای اسلامی تشکیل شود تا دولت سعودی پاسخگوی عملکرد خود باشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که مکه و مدینه گنجایش پذیرش این تعداد زائر را دارد، گفت: اگر منا گنجایش پذیرش حجاج را نداشت، دولت عربستان نباید ورود آنها را می پذیرفت.

 

وی با تأکید بر این که مدیریت و اجرای نظم در مشاعر مقدسه با دولت عربستان است، گفت: اختلافات داخلی آل سعود در وقوع این فاجعه بی تأثیر نیست.

 

به گفته وی، دولت عربستان باید پاسخ چرایی بسته شدن مسیر حجاج، عدم گشایش مسیری دیگر برای تردد آنها، عدم وجود آبخوری در مسیر حرکت، عدم اطلاع رسانی به مسؤولان و انجام اقدامات سریع و جلوگیری از ورود گروه های امداد رسانی سایر کشور ها را بدهد.

 

حجت الاسلام یوسفی با اشاره به برخورد قهرآمیز و بی رحمانه مأموران سعودی با مصدومان و مجروحان، گفت: دولت سعودی از ارائه آمار دقیق تلفات خودداری می کند و با دروغ و فرافکنی، به مسؤولیت گریزی روی آورده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر روشن شدن ابعاد مختلف فاجعه منا و پاسخگویی دولت عربستان، گفت: امکان تعطیلی مراسم حج با حکم علمای اسلام در صورت نا امن بودن مناسک حج وجود دارد تا با صدور حکم جهاد موجب سرنگونی دولت سعودی و خارج کردن حرمین شریفین از سلطه آنها شوند./1307/302/ب2

ارسال نظرات