۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۲۹۴۴۰۶
سخنران حرم رضوی:

ذی الحجه تجلی توحید و ولایت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رضایی تهرانی در حرم مطهر رضوی با بیان این‌که ماه ذی الحجه تجلی توحید و ولایت است و روزهای پایانیش به ولایت گره می خورد، گفت: برای داشتن زندگی علوی نیازمند متصف شدن به صفات حضرت علی(ع) هستیم.
حجت الاسلام محمد رضايي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه علمیه مشهد پیش از ظهر امروز در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع)در رواق امام خمینی، اظهار کرد: ماه محرم آغاز سال اسلامی و ذی الحجه ماه پایانی آن است که به نمادهای ولایی چون نزول سوره هل اتی در شأن حضرت علی(ع)، نزول آیه ولایت در خاتم بخشی ولایت امیرمؤمنان و نزول آیه تطهیر گره خورده است.

 

وی افزود: اگر خداخواهی و خداطلبی در انسان مدیریت نشود انسان سراغ بت پرستی رفته و توحید را گم می کند؛ بت های طلایی، چوبی، گلی و نمادهای دروغین را به عنوان خدا می پذیرند که انبیا برای هدایت انسان ها به سمت توحید آمده اند.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی بیان کرد: راه ورود به حرم امن الهی نبوت و راه رسیدن به رسالت و بهره وری از محضر رسول خدا، امامت است که پیامبر(ص) فرموده اند: «من شهر علم هستم که دروازه ای به نام امیرمؤمنان(ع) دارد».

 

ویژگی های علویان

وی ابراز کرد: ماه ذی الحجه تجلی توحید و ولایت است که روزهای پایانی این ماه به ولایت گره می خورد و برای داشتن زندگی علوی و اینکه به صفات امیرمؤمنان (ع) متصف باشیم باید طبق کلام خود ایشان که در پایان خطبه 192 نهج البلاغه آمده است عمل کنیم.

 

استاد حوزه علمیه مشهد ادامه داد: ایشان در این خطبه 14 صفت را ذکر می کنند و می فرمایند: «من جزء کسانی هستم که در مسیر خدا از هیچ خطری رویگردان نیستند، سیمای صدیقین داردند؛ در گفتار، رفتار و عقیده شان دروغ، کذب و انحراف نیست، سخنشان سخن ابرار است ؛ ناهنجاری و گناه به زبانشان راه ندارد».

 

وی افزود: حضرت فرموده اند من جزء کسانی هستم که شب زنده دارانند و شبشان را آباد کرده اند، شب های عمر بسیاری از ما یا به گناه یا به خواب می گذرد و در صورتی آباد می شود که خلوت سحری، انس با قرآن عشق بازی با حق تعالی و استقرار محبت الهی در دل، بخشی از شب به ویژه قبل از اذان صبح داشته باشیم.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی خاطرنشان کرد: کسانی که شب شان آباد است، نهادی نورانی و درخشنده دارند؛ روزشان به افسردگی، پژمردگی، سیاهی، تاریکی، ظلم و ستم نمی گذرد.

 

وی در تبیین صفات زندگی علویان به بیان امیرمؤمنان(ع) مطرح کرد: من جزء کسانی هستم که به ریسمان محکم الهی یعنی قرآن تسمک کرده اند؛ تمسک یعنی گرفتن غیر قابل انفکاک به این معنا که رفتار انسان در نظام اجتماع و خانواده چنان با قرآن مطابق باشد که کسی قادر نباشد ارزش های قرآنی و اسلامی او را بگیرد.

 

استاد حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: من از زنده کنندگان سنت های الهی و رسول خدا هستم؛ زندگی علوی با سنت شکنی همراه نیست؛ بی حجابی، بدحجابی بی عفتی، بی غیرتی، ظلم و ستم، حق کشی، تعدی و تجاوز به حقوق دیگران از مصادیق شکستن سنن الهی است.

 

وی افزود: همراه کسانی هستم که متکبر نیستند، متواضع اند، گردن کشی و گردن کلفتی ندارند هم چنین دنبال برتری جویی نیستند که زندگی بسیاری از افراد با همین صفت مشکل ساز شده است چشم و هم چشمی ها، رقابت ها، قیاس زندگی ها، حذف جریان های مخالف و سرکوب دیگری ثمره این است که افراد سعی دارند علو و برتری نسبت به دیگران داشته باشند.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی با بیان این که کسانی که زندگی علوی دارند اهل غلو، زیاده طلبی و زیاده انگاری نیستند، به دیگر اوصاف علویان اشاره کرد و گفت: فاسد نیستند و فساد نمی کنند فساد در لغت عربی به معنای انحراف است از این رو هر انحرافی از مسیر حق مشمول فساد است و جسمشان در عمل و روحشان در بهشت است یعنی در اوج ابتهاج الهی هستند./1308/202/ب1

ارسال نظرات