۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۲۹۴۲۶۳
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

غدیر مسأله‏ای غیر قابل تشکیک است

خبرگزاری رسا ـ حجت‏الاسلام محمدی در نشست علمی غدیر از دیدگاه اهل سنت گفت: غدیر به قدری در منابع اهل سنت بررسی شده است که جای هیچ شکی را باقی نمی‏گذارد.
غدير

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی غدیر از نگاه اهل سنت عصر امروز با حضور نماینده اهل سنت و علمای ایرانشهر و حجت‏الاسلام رمضان محمدی مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

 

در این نشست حجت‏الاسلام محمدی گفت: در 18 مورد از مواردی که در کتب تاریخ و حدیث آمده است خداوند مستقیما امام علی(ع) را در امتداد رسالت پیامبر اسلام(ص) معرفی می‏کند.

 

وی در ادامه افزود: غدیر از مسائلی است که به صورت متواتر از سوی شیعه و سنی نقل شده است که در واقع نصی صریح بر ولایت امام علی(ع) است که هیچ صحابی در حد ایشان نخواهند بود.

 

این استاد دانشگاه ابراز داشت: وقتی تا قرن نهم آثار اهل سنت را بررسی می‏کنیم سه نوع رویکرد را درباره غدیر شاهد هستیم رویکرد اول اثبات واقعه و حدیث غدیر، رویکرد دوم بیان آن در کتب معتبر و در برخی موارد تشکیک در سند روایت و در رویکرد سوم عدم بحث و ورود به این مقوله است.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اولین باری که امام علی(ع) بر حدیث غدیر بر اثبات ولایت و حکومت خود احتجاج می‏کنند رحبه کوفه است که این فتح بابی است برای علمای اسلام که حدیث غدیر را برای احتجاج بر ولایت ایشان استفاده می‏کنند که در واقع فرع اثبات حدیث است.

 

استاد حوزه علمیه قم با نقل قول از ابن تیمیه اظهار داشت: ابن تیمیه بیان می‏کند که غدیر در تمامی آثار اهل سنت وجود دارد و راهی برای فرار از آن نیست.

 

وی حجم بررسی اهل سنت از حدیث غدیر را بسیار بالا دانست و تصریح کرد: غدیر مسأله‏ای است که در علوم مختلفی از جمله جغرافیا، تاریخ، لغت، رجال، ادبیات و شعر، کلام، فلسفه و عرفان از آن مطلب نقل شده است و همین سبب کثریت حجم مطالب درباره غدیر شده است.

 

حجت‏الاسلام محمدی تأکید کرد: از مسائل قابل تأمل درباره حدیث غدیر این است که اهل سنت این حدیث را حداقل از 75 سلسله راویان و طبقه حدیثی نقل کرده‏اند که جای هیچ شک و شبهه‏ای را باقی نمی‏گذارد.

 

وی در پایان ابراز داشت: تواتر لفظی و معنوی غدیر امری قطعی است و این‏که جاحظ سند حدیث را ضعیف می‏داند به این سبب است که از یک سلسله راویان نقل کرده است و برخی دیگر نیز از او نقل کرده‏اند./1329/پ202/ف

ارسال نظرات