۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۲۹۳۷۳۴

سایه تغییر دست از سر آموزش و پرورش بر‌نمی‌دارد

خبرگزاری رسا ـ با وجود گذشت کمتر از دو روز از اعلام کاهش رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی در دوره متوسطه از سوی معاون وزیر آموزش و پرورش، واکنش‌ها به احتمال وقوع تغییرات جدید در نظام آموزشی کشور آغاز شده است.
وزرات آموزش و پرورش

 

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، با وجود گذشت کمتر از دو روز از اعلام کاهش رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی در دوره متوسطه از سوی معاون وزیر آموزش و پرورش، واکنش‌ها به احتمال وقوع تغییرات جدید در نظام آموزشی کشور آغاز شده است. هر چند اظهارات این مقام مسئول هنوز به مرحله اجرا نرسیده، با این حال اغلب صاحبنظران به سیاست‌های جدید به دیده تردید می‌نگرند.

 

آموزش و پرورش کشور بین دو‌راهی نیاز به تحول و تحول‌زدگی مانده است. از یک سو نظام تعلیم و تربیت باید دانش‌آموزان را برای تأمین نیازهای کشور در حوزه نیروی انسانی تربیت کند. بنابراین باید به اندازه تغییر نیازهای کشور پویا و منعطف باشد. از سوی دیگر اعمال تغییر و تحول در نظام آموزشی در سال‌های اخیر آنقدر زیاد و پشت سر هم بوده که فرصت بازسازی و ترمیم به بدنه آن داده نشده است. بخش سوم این است که با وجود بدنه سنگین و گسترده، مدیریت همزمان این دو مسئله پیش روی آموزش و پرورش با شرایط کنونی و با قناعت به حداقل‌های مدیریتی امکان‌پذیر نیست.

 

در این اوضاع و احوال و در ابتدای سال تحصیلی جدید طبیعی است که اعلام کاهش رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی در دوره متوسطه از سوی حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام‌محمدیان، معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش تبعاتی در میان افکار عمومی داشته باشد.

 

پیوستگی آموزش در معرض تهدید تغییرات

فارغ از این تبعات، بخشی از تبعات هم مربوط به پیوستگی فرآیند آموزش و تربیت است که حذف و اضافه رشته‌ها و مفاد درسی آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. معاون وزیر آموزش و پرورش روز گذشته در نشست خبری با بیان این مطلب و اشاره به تغییرات کتاب‌های درسی پایه دهم در سال 96- 95 بیان کرد: آموزش و پرورش در تلاش است شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی در دوره متوسطه به ویژه در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش را کاهش دهد.

 

وی تصریح کرد: هم‌اکنون در رشته‌های کارودانش 240 شاخه وجود دارد، اما مشاغل در کشور پس از چهار یا پنج سال تغییر می‌کنند. بنابراین تا زمانی که دانش‌آموزان از هنرستان‌ها فارغ‌التحصیل شوند، شغلی که باید در آن مشغول به کار شود، منقرض شده است.

 

محمدیان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم رشته‌ها را متمرکز کنیم و طیفی از مهارت‌ها را به دانش‌آموزان ارائه دهیم، گفت: تعداد 4 میلیون و 700 هزار دانش‌آموز در رشته‌های فنی‌ و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند که عمده آنها در رشته‌های حسابداری، نقشه‌کشی و کامپیوترند.

وی ادامه داد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی را در دوره متوسطه کاهش دهیم، به گونه‌ای که شاخه علوم پایه، علوم انسانی و فنی و مهندسی و مهارتی را داشته باشیم، یعنی به جای شش شاخه سه شاخه شود و در حوزه فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش چهار بخش صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر را داشته باشیم.

 

تغییر کتب درسی لازمه تحول

علاوه بر این پای ثابت تمام تحولات آموزشی و تربیتی، تحول محتواست. بر این اساس انتظار می‌رود محتوای آموزشی رشته‌های باقی مانده از میان حذف‌شده‌ها نیز دستخوش تغییر شوند. چنانچه حجت الاسلام بهرام محمدیان از چنین سرنوشتی برای کتاب‌های سایر پایه‌ها گزارش داد.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی جاری 29 عنوان کتاب جدید در پایه پنجم و نهم تالیف شد و کتاب‌های درسی به همراه بسته‌های آموزشی برای استفاده معلمان و دانش‌آموزان توزیع شد. وی ادامه داد: برای دروس زبان انگلیسی، فارسی و قرآن نیز کتاب گویا تولید کرده‌ایم و 100 عنوان لوح فشرده برای پایه‌های مختلف تحصیلی تولید شده است.

 

محمدیان تصریح کرد: هر سال حدود 100 میلیون جلد کتاب منتشر می‌شود و امسال نیز تیراژ کتاب‌های درسی 130 میلیون جلد بوده است.

 

وی با بیان اینکه برای نخستین‌بار کتاب‌های درسی دوره پیش‌دانشگاهی در کل کشور و ابتدایی در شهر تهران به صورت اینترنتی فروخته شد، گفت: مردم آمادگی لازم را برای پذیرش دولت الکترونیک دارند و در سال‌های آینده این پروژه را تکمیل می‌کنیم.

 

محمدیان با بیان اینکه امسال کتاب‌های درسی روی پایگاه رشد، دفتر تألیف و اداره کل چاپ و توزیع کتاب‌های درسی قرار گرفت، بیان کرد: این امکان برای مدارس خارج از کشور نیز فراهم شد تا بتوانند به کتاب‌های درسی دسترسی داشته باشند.

 

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تولید مجلات و کتابنامه رشد تصریح کرد: فهرست کتاب‌های کمک‌درسی استاندارد در کتابنامه رشد قرار گرفته است و معلمان برای معرفی کتاب‌های کمک‌آموزشی باید از این کتابنامه استفاده کنند.

 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی با بیان اینکه باشگاه معلمان نویسنده را فعال کردیم، گفت: معلمان صاحب قلم توسط این باشگاه شناسایی می‌شوند و در نخستین فاز این برنامه معلمانی را که در تولید محتوای آموزشی و کمک آموزشی فعالیت دارند، شناسایی می‌کنیم و تولید آنها ابتدا در استان خود و پس از آن به صورت ملی منتشر می‌شود و در مرحله بعد از معلمان مولف به منظور تهیه کتاب درسی استفاده می‌کنیم.

 

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش به تلاش آموزش و پرورش برای پوشش تحصیلی با کیفیت اشاره کرد و گفت: موفق شده‌ایم کودکان لازم‌التعلیم را به صورت نسبی تحت پوشش تحصیلی قرار دهیم و هم‌اکنون نوبت آن است در دوره ابتدایی کیفیت آموزش را ارتقا دهیم و تلاش می‌کنیم ضریب پوشش تحصیلی در دوره متوسطه اول و دوم افزایش یابد و میانگین ماندگاری دانش‌آموزان در مدارس بیشتر شود، چراکه برخی دانش‌آموزان پس از پایان دوره ابتدایی یا متوسطه اول مدرسه را ترک می‌کنند.

محمدیان در بخش دیگری از نشست خود با اصحاب رسانه از برگزاری چهل‌وچهارمین جشنواره فیلم بین‌المللی رشد از آبان ماه خبر داد و گفت: این جشنواره در تهران و برخی استان‌ها برگزار می‌شود و امسال دامنه جشنواره رشد را به خارج از کشور گسترش داده‌ایم و تعدادی از مجتمع‌های آموزش و پرورش در خارج از کشور نیز این جشنواره را برگزار می‌کنند./998/د102/س

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات