۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۴
کد خبر: ۲۹۳۴۳۳
در فرهنگسرای گلستان مطرح شد؛

لزوم توجه به تاریخ انقلاب در آثار نویسندگان

خبرگزاری رسا ـ تازه‌ترین تألیف علی الله سلیمی از سوی فعالان و منتقدان حوزه ادبیات داستانی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
زمستان و چله‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی رمان زمستان و چله‌ها با شامگاه سه‌شنبه 14 مهر با حضور علی الله سلیمی نویسنده کتاب، فاطمه جعفریان نویسنده و منتقد و محمدرضا گودرزی از منتقدان برجسته ادبیات کشور، در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم علی الله سلیمی بخش‌هایی از اثر خود را که مضمونی کاملا انقلابی دارد برای حضار قرائت کرد.

 

رمان زمستان و چله‌ها فاقد گره داستانی است

در بخش دیگری از این مراسم، فاطمه جعفریان با نگاه کلی به اثر مورد نظر، گفت: این کتاب روایت مستند- داستانی واقعه 19 دی سال 56 است که در آن از سوی احمد رشیدی مطلق به امام خمینی(ره) توهین می شود.

 

وی افزود: یکی از ایراداتی که به اثر آقای سلیمی می‌توان وارد کرد این است که کتاب در بیشتر واقع سهل الوصول به‌نظر می‌رسد داستان‌ کتاب به‌طور قابل پیش بینی و ساده است.

 

منتقد ادبیات داستانی با انتقاد از عدم وجود تعلیق در داستان، ابراز داشت: شخصیت‌های داستان به‌نوعی هم‌سو و در یک راستا هستند و مورد خاصی وجود ندارد که این افراد را دچار یک چالش کلی کند.

 

وی اضافه کرد: تعلیق این اثر بسیار بسیار کم است که انگار یک دغدغه بچه‌گانه در پس داستان وجود دارد، در حالی‌که مخاطب اثر قطعا به دنبال یک تعلیق و کشش در داستان است.

 

نویسنده کتاب دفترچه تلفن من، تصریح کرد: هدف نویسنده «زمستان و چله ها»  آموزشی و تعلیمی است و گویی مخاطب داستان پیش از نوشتن اثر تعریف و مشخص شده است، وقتی نوشتن برای نوجوان ها تربیتی باشد، دست نویسنده برای خلاقیت بسته است و نمی شود فراتر از آن چه که دیکته می شود رقت.

 

تاریخ صرفا هنر نیست

در ادامه این نشست محمدرضا گودرزی با اشاره به تاریخ و رمان تارخی، گفت: تاریخ روایت مستندی است که براساس حوادث عینی و بیرونی تعریف می شود و درآن روایت پردازی به چشم می خورد اما هنرنیست.در صورتی که رمان تاریخی شکلی از روایت داستانی است که هدف آن بازسازی تاریخ به طور تخیلی است. «زمستان و چله ها»  نه تاریخ است و نه داستان تاریخی، چیزی بین این دو مفهوم است.

 

در پایان این نشست علی الله سلیمی انتقادهای مطرح شده را به کتاب وارد دانست و بیان کرد: این کتاب قرار بود که در مجموعه ای 20 جلدی منتشر شود و هر نویسندهای به یک واقعه بپردازد.آن ها اطلاعات دقیق می خواستند و البته من در وارد کردن شخصیت های فرعی ضعف داشته ام. ناگفته نماند که تعریف تاریخ خشک برای نوجوان ها سخت است و من از نوجوانی خودم برای نوشتن . «زمستان و چله ها»  بهره بردم.

 

گفتنی است، فرهنگسرای گلستان در سال‌های اخیر توانسته با برگزاری جلسات نقد متعدد علاقه‌مندان بسیاری را در حوزه ادبیات گردهم بیاورد.

 

کتاب «زمستان و چله‌ها»، روایت مستند داستانی واقعه 19 دی سال 56 است، این کتاب می‌خواهد به زبانی ساده یکی از روزهای سرنوشت ساز انقلاب اسلامی ایران را روایت کند و می‌تواند بخشی از خلاء موجود در آشنایی نوجوانان با تاریخ معاصر ایران را برطرف سازد، قیام 19 دی سال 56 که پس از انتشار مقاله‌ موهنی علیه امام خمینی(ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در روزنامه اطلاعات به وقوع پیوست، اتفاق مهمی در تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی است  و نویسنده علاوه بر اتکا به خاطرات شفاهی، برای نوشتن این کتاب، آثار متعددی را مطالعه کرده‌ است./856/202/ب2

ارسال نظرات