۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۲۹۳۲۴۱
عضو هیأت علمی دانشکده صدا و سیما قم:

مهمترین نیاز امروز ما در رسانه، تولید خوب و زیاد است/ تلویزیون تنها برای سرگرمی نیست

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشکده صدا و سیما قم خاطرنشان کرد: امروزه مهمترین نیاز ما تولید است و باید سازمان تولید را تقویت کرد نه این که سازمان پخش را تقویت کنیم زیرا یک تولید خوب خودش جای خود را در سازمان پخش پیدا می‌کند و شما می‌بینید که هالیوود که یک رسانه موفق است حتی یک آنتن برای پخش آثار خود ندارد.
دکتر کمال اکبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کمال اکبری، عضو هیأت علمی دانشکده صدا و سیما قم، در دومین پیش نشست علمی پژوهشی همایش ملی سبک و فرهنگی اسلامی در دنیای معاصر با عنوان« نقش و جایگاه رسانه در سبک و فرهنگ رندگی اسلامی در دنیای معاصر» که در مؤسسه زبان و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که به صورت جدی رسانه‌ها تمام زندگی ما را تشکیل می‌دهند و افراد را به خود مشغول می‌کنند.

 

وی با بیان این که رسانه در زندگی به اندازه ای اهمیت پیدا کرده که معنا و مفهوم زندگی را به خود اختصاص داده، افزود: در این جامعه که رسانه حضوری فعال دارد افراد رسانه را به عنوان یک عنصر هویت ساز برای خود در نظر گرفته‌اند که بدون آن زندگی برایشان ممکن نیست.

 

اکبری با اشاره به این که امروزه در زندگی چیزی فراتر و تأثیرگزارتر از رسانه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: رسانه تابع زندگی است اما یک تابع فعال است و همان اندازه که زندگی را دچار تغییر می‌کند خودش را هم تغییر می‌دهد و ماهیت خود را باز تعریف می‌کند.

 

وی اظهار داشت: در تعریف رسانه دو نگاه وجود دارد که یک نگاه مربوط به جهان کمونیستی و لیبرالیستی است که رسانه را سرگرمی معرفی می‌کند که برای رفاه انسان‌ها و لذت بردن از دنیا ساخته شده است و نگاه دوم این است که رسانه یک دانشگاه است و باید در جهت افزایش آگاهی افراد جامعه و معنا دادن به زندگی استفاده شود.

 

استاد دانشکده صدا و سیما افزود: در بین رسانه‌ها رادیو و تلویزیون فراگیرتر از بقیه رسانه‌ها هستند به گونه ای که امروزه همدم انسان‌ها شده‌اند و از اعضای اصلی خانواده محسوب می‌شود که فقط یک ابزار که در اختیار انسان باشد نیست؛ بلکه با ما در تعامل است و در ما تأثیر می‌گذارد.

 

وی با بیان این که برخی می‌گویند ذات رسانه خراب است و برای اهداف دنیایی طرح ریزی شده است و نمی‌شود از آن در راستای اهداف الهی بهره برد، خاطرنشان کرد: سبک زندگی مجموعه ای از عناصر است که با هم در یک نظام معنایی در ارتباط‌ اند و اگر ما بخواهیم رسانه تلویزیون که یک محصول غربی است را در این نظام معنایی استفاده کنیم و از آن در بیان معارف الهی بهره ببریم باید تعریف هستی شناسی این رسانه را باز تعریف کنیم و مبانی هنر را برای فهم این رسانه تغییر دهیم.

 

اکبری با اشاره به این که ما نباید مانند غرب تلویزیون را ابزار سرگرمی بدانیم، اظهار داشت: امام خمینی(ره) در فرهنگ اسلامی تلویزیون را به عنوان دانشگاه مطرح کردند و در این تعریف کار رسانه ارشاد و تعلیم و تربیت است؛ یعنی تلویزیون ذاتش برای تعلیم و تربیت است و اگر این تعریف در جامعه نهادینه بشود آنگاه دیگر ذات تلویزیون برای جامعه ما بد نخواهد بود و یک ابزار داخلی برای اهداف اسلامی خواهد بود.

 

وی با بیان این که مسلمانان از گذشته رسانه‌ای به نام منبر داشته‌اند که بار معنایی خاصی را به مخاطب انتقال می‌داده است، گفت: می‌شود با نگاه تعلیم و تربیتی به رسانه همان منبر را در رسانه پر مخاطب تری مانند تلویزیون استفاده کرد اگر چه که تلویزیون نمی‌تواند آن پیامی را که منبر به مخاطب میدهد به مخاطبان خود بدهد.

 

عضو هیأت علمی دانشکده صدا و سیما خاطرنشان کرد: امروزه مهمترین نیاز ما تولید است و باید سازمان تولید را تقویت کرد نه این که سازمان پخش راتقویت کنیم زیرا یک تولید خوب خودش جای خود را در سازمان پخش پیدا می‌کند و شما می‌بینید که هالیوود که یک رسانه موفق است حتی یک آنتن برای پخش آثار خود ندارد./843/پ202/ف

ارسال نظرات