ولایت مداری به معنای اطاعت محض از امام در همه شؤون است/ گرامیداشت شعائر اهلبیت برای جلوگیری از تحریف تاریخ ضروری است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی امروز در ادامه تفسیر سوره مبارکه شوری در مسجد اعظم گفت: در بیان اجر رسالت فرمود مودت اهلبیت(ع) اجر رسالت است، قرآن کریم از سه راه جامعه را به بندگی دعوت میکند، یکی راه ترس از آتش و دیگری راه شوق به بهشت و دیگری راه محبت و شکر است که در بیانات نورانی امام علی(ع) و امام صادق(ع) که فرمودند بندگی یا بندگان سه قسم هستند، از این سه راه استفاده شد.
وی افزود: در بعضی از آیات است که اگر کسی معصیت کرد به عذاب الهی گرفتار میشود، در برخی از آیات است که اگر کسی معصیت نکرد و اطاعت کرد جنات تجری در انتظار اوست و در برخی از آیات است که اگر کسی معصیت نکرد و اطاعت کرد در نزد خدای مقتدر قرار میگیرد، پس بندگی سه قسم است، اما همین قرآن که فرمود خداوند را اطاعت کنید، فرمود که اولیالامر و اهلبیت(ع) را نیز اطاعت کنید، اطاعت پیامبر و رسول(ص) هم همین سه قسم و اطاعتکنندگان هم همین سه قسم هستند.
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه «ذَٰلِکَ ٱلَّذِى یُبَشِّرُ ٱللَّهُ عِبَادَهُ ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ ۗ قُل لَّآ أَسْـَٔلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا ٱلْمَوَدَّةَ فِى ٱلْقُرْبَىٰ ۗ وَمَن یَقْتَرِفْ حَسَنَةًۭ نَّزِدْ لَهُۥ فِیهَا حُسْنًا ۚ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌۭ شَکُورٌ ﴿٢٣﴾»، افزود: اطاعت خداوند و اطاعت رسول و اطاعت اهلبیت(ع) بر سه قسم هستند، برخی اطاعت میکنند از ترس آتش جهنم و برخی هم برای رسیدن به بهشت اطاعت میکنند، برخی دیگر هم از روی محبت آنان اطاعت میکنند، کسی که حبا لله خداوند را عبادت میکند، آنها مسیر ولایت را طی میکنند.
وی اظهار کرد: در امت اسلامی اولین کسی که خط ولایت را ترسیم و اصرار کرد وجود مبارک حضرت امیر(ع) بود، البته پیامبر اکرم(ص) بودند، جزو امت محسوب نمیشود، ولی خدا کسی است که خدا و پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) را برای محبت آنان اطاعت کند، این همان است که فرمود از شما اجری نمیخواهم مگر محبت آنان، این طریق محبت طریق ولایت است، هر ولیای مؤمن است اما هر مؤمنی ولی نیست.
حضرت آیتالله جوادی آملی ابراز کرد: همان طوری که اطاعت خدا سه گروه را شامل میشود، اطاعت رسول و اهلبیت(ع) را هم سه گروه شامل میشود، اکثر مردم این چنین هستند که دستور اهلبیت(ع) و ائمه را از ترس آتش جهنم یا بهشت اطاعت میکنند و قرآن کریم هم سعی میکند بر اساس دوستی آفرینش عالم و آدم را تبیین کند.
وی با بیان این که در چند جای حدیث نورانی کسا آمده است که من آسمان و زمین را برای محبت اهلبیت(ع) آفریدم، اظهار کرد: اساس آفرینش روی محبت است، در آن حدیث قدسی هم آمده است: «کنت کنزا مخفیا فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لکی اعرف» این نشان میدهد که خلقت آسمانها و زمین بر اساس محبت بنا شده است، پس آفرینش روی محبت و نه روی شوق یا نه بر اساس خوف است.
اطاعت اهلبیت از روی محبت انسان را محبوب خداوند میکند
استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: در سوره مبارکه آلعمران هم فرمود اگر شما دوست خداوند هستید، کاری بکنید که خداوند هم شما را دوست بدارد، شما دوست خداوند که هستید، اطاعت رسول و اطاعت اهلبیت(ع) را هم بر اساس محبت شود تا از محب بودن به محبوب بودن منتقل شوید، این دوستی خداوند یعنی شما محب هستید و الله محبوب، برای این که از محب بودن خداوند به محبوب بودن «الله» منتقل شوید باید در مدار حبیب خدا و در مدار محبت حرکت کنید.
وی با تأکید بر این نکته که صدر و ساقه حدیث کسا بر روی محبت دور میزند، ابراز کرد: یعنی شما هم بر اساس محبت عبادت اینان را انجام دهید، بنابراین عالم در مدار محبت است، اساس کار بر این است که انسان را به جایگاه والای خودش برساند، اولین کار اسلام این است که انسان را به آن قله دعوت میکند، حالا اگر نشد، آن مراحل میانی و وسطی را انسان باید در نظر بگیرد، در سوره علق آن جا که میفرماید «آیا ندانست که خداوند او را میبیند؟» سخن از بهشت و جهنم نیست، بلکه سخن از حیا است و این که انسان مشاهده بکند در مشهد و محضر خداوند است.
حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: این حس در محضر خداوند بودن چه قدر شیرین است، این که احساس کند انسان در محضر خداوند است و به او محبت دارد، بسیار شیرین است، همین گونه هم با پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) باید برخورد کنیم، نه این که از ترس بهشت یا از ترس جهنم محبت آنان را داشته باشیم، البته هر سه اینها واجب است ولی افضل آن اطاعت از روی محبت است.
وی با یادآوری و گرامیداشت سالروز مباهله پیامبر اکرم(ص) با مسیحیان نجران خاطرنشان کرد: با این روایتها و با این مفاهیم چه کار کردند، دنیا جای بدلیسازی است، پربرکتترین ایام سال سالروز مباهله است، هیچ در ذهن کسی میآید که علی(ع) در مباهله نبود؟ این که میگویند این روزها را گرامی بدارید برای همین بود، برخی از اهلسنت گفتهاند که امام علی(ع) در مباهله نبود، این مباهله که مخفیانه نبود، جهان یک همچو چیزی است یا انکار یا بدلیسازی است.
اصرار پیامبر بر تعیین جایگاه امام علی
مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) اصرار دارد که بگوید علی(ع) جان من است، ابراز کرد: از حضرت سؤال کردند اصحاب شما چگونهاند، پیامبر اکرم(ص) جوابهای مفصلی دادند اما از امام علی(ع) سخنی به میان نیاوردند، پرسیدند چرا از امام علی(ع) سخنی به میان نیاوردید؟ پیامبر(ص) فرمودند علی(ع) که از اصحاب نیست، او جان من است، این که این شعائر را باید گرامیداشت برای همین است، دنیا کارگاه بدلیسازی است و انسان باید حواس خود را جمع کند.
وی با قرائت بخشهایی از سوره مبارکه توبه بیان کرد: انسان باید علی و اولاد علی(ع) را بیشتر از خودش دوست داشته باشد، این جا معنای اجر رسالت مشخص میشود، یعنی مودت کامل درباره اهلبیت(ع) باشد، اگر کسی بخواهد به خودش علاقهمند بشود باید از این جا شروع کند، در سوره مبارکه توبه میفرماید شما نباید مال و زن و فرزند و جان خودتان را بیشتر از علی(ع) و اولاد علی(ع) دوست داشته باشید، اگر به خانواده و مال خود علاقهمند هستی باید برای این باشد که از راه حلال به دست آمده و در راه امام علی(ع) آمده است، اصل حب خداوند، رسول و اهلبیت(ع) است، انسان که دو دل ندارد.
حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: اعتقاد به امامت معنایش این است که انسان تابع امام باشد، محبت و اخلاق و زندگی ما باید پشت سر امامت باشد، نه این که ما در مسأله علاقه به خودمان امام خودمان هستیم و در برخی کارها اهلبیت(ع) را امام خود بکنیم، این نمیشود، انسان باید در همه شرایط و در همه فرایض خود را تابع امام بداند، باید خود، نفس و جانمان هم پشت سر امام حرکت کنیم./914/پ201/ج