۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۲۹۳۰۶۴

چند خبر کوتاه از آذربایجان ‌شرقی

خبرگزاری رسا ـ سند دار شدن 500 موقوفه در آذربایجان‌شرقی، بازدید فرمانده سپاه عاشورا از نمایشگاه کتاب تبریز و جمع‌آوری زکات مستحبی در استان از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سردار غلام‌عسکر کریمیان فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان‌شرقی، در بازدید از سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز اظهار داشت: این رویداد مهم فرهنگی در منطقه شمال‌غرب به لحاظ محتوایی و کیفیت در سطح مطلوبی قرار دارد.


وی با بیان این‌که مهم‌ترین ضعف این نمایشگاه غرفه‌آرایی نه چندان جذاب انتشارات و فعالان حوزه نشر بوده است، خاطرنشان کرد: غرفه‌داران می توانستند بهتر از این عمل کنند، که البته این ضعف در نمایشگاه دفاع مقدس نیز مشاهده می شود.


فرمانده سپاه عاشورا با اشاره به این‌که نمایشگاه دفاع مقدس فرصتی برای تجدید خاطره رزمندگان دفاع مقدس و آشنایی با تازه‌های نشر این حوزه است، گفت: امسال تبریز میزبان ششمین نمایشگاه ملی دفاع مقدس است که جا دارد چنین نمایشگاه‌هایی در ایام مختلف سال در سراسر استان برگزار شود.


وی کتاب را بهترین دوست و همدم انسان دانست و افزود: تمامی کتب عرصه دفاع مقدس قابل مطالعه و ارزشمند هستند، که عموم مردم می‌توانند با استفاده از فرصت نمایشگاه کتاب و بهره‌مندی از تخفیف‌های نمایشگاهی آثار فاخر منتشر شده در حوزه هشت سال دفاع مقدس را تهیه و مطالعه کنند.


کریمیان نمایشگاه کتاب را محل تبادل نظر و آشنایی با تازه های نشر در حوزه های مختلف عنوان کرد و گفت: حق تبریز است که میزبان چنین نمایشگاهی با این گستره باشد، استعداد فراوانی در منطقه آذربایجان و تبریز وجود دارد که بایستی کشف و به منصه ظهور برسد.


فرمانده سپاه عاشورا با تأکید بر این‌که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های فرهنگی جوامع، از میزان و سطح مطالعه افراد آن جامعه ارزیابی می شود، خاطرنشان کرد: می توانیم از بلافاصله بعد از پایان نمایشگاه، نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرده و با نوآوری و ابتکار و همچنین ایجاد جذابیت در ارتقای سطح فرهنگی و کتابخوانی جامعه مؤثر واقع شویم.


وی با بیان این‌که آسیب شناسی، نیازسنجی و مخاطب شناسی سه اصل مهم در موفقیت نمایشگاه های کتاب محسوب می شود، گفت: باید هنر استفاده از استعدادهایی که در منطقه آذربایجان و تبریز است را کسب کنیم، امروز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز که میزبان مخاطبان خود از شمال‌غرب کشور است، مهم‌ترین جریان فرهنگی منطقه به شمار می رود.


دو هزار موقوفه در آذربایجان‌شرقی موجود است


حجت‌الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه سنددار کردن موقوفات با هدف تثبیت مالکیت انجام می‌شود، اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سه سال آینده همه موقوفات در آذربایجان‌شرقی سنددار می‌شود.


وی تعداد موقوفات آذربایجان‌شرقی را دو هزار و رقبات آنها را 20 هزار مورد اعلام کرد و افزود: موقوفاتی که سند مالکیت ندارند، وقفنامه معتبر دارند که براساس قانون ماده 22 باید سنددار شوند.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی در ادامه تهیه طرح جامع برای هفت امام‌زاده در استان خبر داد و افزود: اجرای این طرح‌ها نیازمند مشارکت خیران است. در دهه اول ذیحجه 3 هزار نفر از نیازمندان از محل موقوفات اطعام شده‌اند.


جمع‌آوری 855 تن میوه به عنوان زکات مستحبی


حجت‌الاسلام قاسم محمدزاده، دبیر ستاد زکات آذربایجان‌شرقی از جمع‌آوری 73 میلیارد ریال زکات در استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود 855 تن میوه از باغداران استان به عنوان زکات مستحبی جمع‌آوری شود. زکات جمع‌آوری شده در استان نسبت به سال قبل سه برابر افزایش یافته است.


وی افزود: زکات جمع‌آوری شده برای امور محرومان شامل تامین جهیزیه، هزینه‌های درمانی، تحصیل دانش‌آموزان، زنان بی‌سرپرست و خانواده‌های نیازمند هزینه شده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 200 میلیارد ریال زکات از کشاورزان و باغداران استان جمع‌آوری شود.


دبیر ستاد زکات آذربایجان‌شرقی از آغاز جمع‌آوری زکات مستحبی (ثمره طیبه) در استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود 855 تن میوه از باغداران استان به عنوان زکات مستحبی جمع‌آوری شود. در آذربایجان‌شرقی 5 هزار نفر عامل زکات در 2 هزار و 700 روستا در امر جمع‌آوری زکات فعالیت می‌کنند./935/203/ب3

ارسال نظرات