عزاداری سیدالشهدا نمونه موفقی از پیوست اجتماعی و اقتصادی در فعالیت فرهنگی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، وحید جلیلی شب گذشته در جلسه نقد و بررسی نمایشگاه داستان ایستادگی که در محل خانه هنرمندان برگزار شد، گفت: از بین 1100 مسجدی که در سطح مشهد داریم، 13 مسجد، یعنی خدود یک درصد مساجد مشهد در این نمایشگاه مشارکت کردند که این تعداد نمی تواند پاسخگوی 99 درصد دیگر مساجد باشد؛ اما هدف نمونه سازی بود تا در فضایی تعاملی، با مخاطب ارتباط برقار کرده و از او در مسیر فعالیت کمک بگیریم.
وی در ادامه سخنان خود جلب مشارکت مردم در قالب همکاری با مساجد را گامی در راستای پیوست اجتماعی فعالیت های فرهنگی دانست و افزود: عمده مشکل ما در فعالیت های فرهنگی این است که پیوست اجتماعی نداریم یعنی چنگک هایی برای جذب مخاطب نداریم که او را متوجه خدمت فرهنگی خود کنیم.
عزاداری سیدالشّهدا نمونه موفق پیوست اجتماعی و اقتصادی در فعالیت فرهنگی است
معاون فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به ضرورت توجه به «پیوست اجتماعی و اقتصادی» در فعالیت های فرهنگی، خاطرنشان کرد: پس از پیوست اجتماعی باید در گام بعد به پیوست اقتصادی توجه کنیم، یعنی به سمتی برویم که هزینه فعالیت های فرهنگی را از خود مردم تأمین کنیم.
جلیلی مراسم مذهبی مردم در عزاداری سیدالشهدا(ع) را نمونه موفقی از پیوست اجتماعی و اقتصادی همراه با فعالیت فرهنگی دانست و اظهار کرد: با وجود این که برخی حکومت ها نه تنها کمکی به برگزاری این مراسم نمی کردند بلکه کمر به نابودی آن بسته بودند، مردم خودشان هزینه های آن را با نذر و موقوفات و ... تأمین می کردند؛ اگر فعالیت فرهنگی ما هم در خدمت دین است، این احتمال وجود دارد که تأمین مالی اش با مشارکت خود مردم انجام شود، البته قبل از آن به جذب مخاطب بیشتر نیاز داریم.
وی پیوست اجتماعی را «تبدیل مخاطب بالقوه به مخاطب بالفعل» خواند و گفت: در نمایشگاه داستان ایستادگی دیدیم که در مساجد و مراکز فرهنگی چه ظرفیت خوبی برای پیوست اجتماعی وجود دارد؛ برای نمونه برخی بخش های آن مانند اتوبوس تعبیه شده در نمایشگاه، مصداقی بود برای این که مردم مصرف کننده محض نباشند.
رییس شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار افزود: یکی از معانی پیوست اجتماعی این است که سازوکار را به گونه ای تنظیم کنید که مردم خودشان در تولید مشارکت کنند؛ هرچه ابتکارات بیشتری داشته و مردم را بیشتر در تولیدات فرهنگی خود شریک کنیم، موفق تریم.
تأکید بر ضرورت تشکیل نهضت تولید محتوای فرهنگی
جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود، یکی از مهم ترین اهداف فعالیت های فرهنگی مرتبط با حوزه دفاع مقدس را ثبت مستندات این حوزه عنوان و اظهار کرد: در نمایشگاهی که حداقل 60 هزار نفر از آن بازدید کرده اند، باید می توانستیم 20 هزار سند ثبت کنیم، البته برخی به ثبت خاطرات شفاهی پرداختند اما این کافی نبود چرا که این اسناد مثل یخ در حال آب شدن هستند؛ به دفاع مقدس از منظر سال 1394 نگاه نکنید، از منظر 1494 نگاه کنید که صد سال دیگر چقدر جای تأسف خواهد بود اگر اسنادی که می تواند امروز ثبت و به نسل های بعد منتقل شود، در اثر کم حوصلگی ما از بین برود.
وی شکل گیری «نهضت تولید محتوا» را راه حل مناسبی برای ثبت و حفظ خاطرات و اسناد مرتبط با حوزه دفاع مقدس دانست و یادآور شد: دوستان ما در فرهنگسرای پایداری قرار است از تمام والدین شهدا فایل تصویری ضبط کنند که مشابه این کار قبلا به دستور سردار سلیمانی در کرمان انجام شده است و عوامل آن به مشهد آمده و تجربیات خود را به ما منتقل مردند.
معاون فرهنگی شهرداری مشهد تصریح کرد: اگر ما نتوانیم راجع به خودمان حرف بزنیم، مجبوریم راجع به دیگران حرف بزنیم؛ اگر نتوانیم خاطرات پیرزن های جامعه مان را که یک عمر با عفت، زحمت و فداکاری زندگی کرذه اند، ضبط کنیم، مجبوریم «یانگوم» و «اوشین» نگاه کنیم.
جلیلی با انتقاد از کم کاری های صورت گرفته در حوزه دفاع مقدس افزود: 27 سال از پایان جنگ گذشته و هیچ کس نیست که بپرسد چقدر از ظرفیت شهدا استفاده کرده ایم؛ بعضی از کوچه های این شهر 6 شهید داده اند اما بچه هایی که در این کوچه ها فوتبال بازی می کنند حتی اسم آن ها را هم نمی دانند.
وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تأکید بر لزوم توجه بیشتر فعالان فرهنگی به استخراج و استحصال معادن این حوزه، به تعریف جامع و دقیق رهبر معظم انقلاب از فرهنگ اشاره و خاطرنشان کرد: فرهنگ یعنی انتقال تجربیات یک جامعه به مخاطبان و ملت فرهنگی یعنی ملتی که ابزار انتقال تجربیات خود به دیگران را در اختیار دارد؛ برای نمونه ما ملتی فرهنگی هستیم زیرا «فردوسی» را داریم که در شاهنامه خود تجربیاتی را به مخاطبان منتقل کرده است.
گفتنی است، نمایشگاه «داستان ایستادگی» در هفته دفاع مقدس سال جاری در محل بوستان کوهسنگی برگزار و با استقبال مردم، ایثارگران و فعالان فرهنگی مواجه شد./820/202/ب1