۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۲۹۲۳۶۹
وزیر بهداشت در جده خبر داد؛

توافق در زمینه شناسایی و انتقال پیکر جان باختگان ایرانی با همتای سعودی

سید حسن هاشمی گفت: در دیدار امروز با وزیر بهداشت و معاونین این وزارتخانه و مسئولان پزشک قانونی عربستان در زمینه روشن شدن وضعیت پیکر جان باختگان و مفقودان فاجعه منا توافقاتی بدست آمد.
سيد حسن هاشمي وزير بهداشت

به گزارش خبرگزاری رسا، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: دردیداربا وزیر بهداشت عربستان توافق شد که وضعیت جان باختگان ایرانی از سه حالت خارج نیست . ابتدا اجسادی که شناسایی شده اند و هویت فردی شان مشخص است ، دوم اجسادی که هویت ایرانی بودن شان محرزاست ولی هویت فردی شان معلوم نمی باشد و درمرحله آخر افرادی که اجسادشان در بین جان باختگان ایرانی نیست و لذا مجهول الهویه محسوب می شوند.

 

وی افزود: دردیدارامروزبا وزیر بهداشت و معاونین این وزارتخانه و مسئولان پزشک قانونی عربستان در خصوص روشن شدن وضعیت پیکر جان باختگان ومفقودان فاجعه منا توافقاتی بدست آمد.

 

دکتر هاشمی ابراز داشت: دراین ملاقات توافق شد که وضعیت جان باختگان ایرانی از سه حالت خارج نیست . ابتدا اجسادی که شناسایی شده اند و هویت فردی شان مشخص است ، دوم اجسادی که هویت ایرانی بودن شان محرزاست ولی هویت فردی شان معلوم نمی باشد و درمرحله آخر افرادی که اجسادشان در بین جان باختگان ایرانی نیست و لذا مجهول الهویه محسوب می شوند.

 

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه همه زائران ایرانی با روادید معتبر وارد عربستان شده اند گفت: سرنوشت افراد مجهول الهویه باید مشخص شود مانند پیکیرهایی که به ایران منتقل می شوند.

 

دکتر هاشمی درادامه تغییر محسوس دررفتار طرف سعودی و همکاری در انتقال پیکر جان باختگان را یادآور شد وافزود: درپیگیری مسایل این حادثه سرپرست حجاج ایرانی ، رئیس سازمان حج و زیارت ، هیئت پزشکی ، نمایندگی سیاسی کشورمان وعوامل اجرایی بعثه و سازمان حج زحمات فراوانی کشیدند که قابل تقدیر است.

 

دکتر هاشمی که صبح فردا (شنبه) از جده عازم تهران است گفت برای پیگیری وضعیت حجاج جان باخته ، مفقود ومجهول الهویه با طرف سعودی توافق شد درصورت لزوم از طریق ویدئو کنفرانس ارتباط برقرار شود و دکتراسدی لاری مدیرکل امور بین الملل وزارت بهداشت نیزبرای پیگیری برخی امور اصلی همچنان در عربستان باقی خواهد ماند. وی ابراز امیدواری کرد به جز جان باختگان مفقود سرنوشت بقیه اجساد تا پایان هفته نهایی شود.

 

دکتر هاشمی همچنین با اشاره به حادثه سال 1366 و شناخته نشدن هویت تعدادی از جان باختگان افزود با توجه به عمق فاجعه منا امکان دارد از مجموع زائرانی که در این حادثه درگذشته اند تعدادی مجهول الهویه باقی بمانند و هویت شان مشخص نشود مربوط به کدام کشور است که البته امیدواریم دراین میان تعداد زائران ایرانی حداقل باشد.

 

گفتنی است وزیر بهداشت برای پیگیری فاجعه منا در راس هیئتی از مسئولان این وزارتخانه ، جمعیت هلال احمر و وزارتخارجه روز سه شنبه گذشته وارد عربستان شد./1330/د101/ف

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

 

ارسال نظرات