۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۲۹۱۶۶۴
پژوهشگر مسائل دینی:

مطرح بودن انتخاب دینی از مهم‌ترین مقتضیات دین‎داری در جوامع بشری است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر مسائل دینی با اشاره به مقتضیات دین داری در جهان معاصر، گفت: دین و دین‌داری بیش از هر چیز دیگر، یک مساله انسانی است.
محمد مجتهد شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد مجتهد شبستری پژوهشگر مسائل دینی و استاد دانشگاه در مراسم نکوداشت آیت الله طالقانی(ره) که به همت انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر عصر دیروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به موضوع مقتضیات دینی در جهان اسلام، گفت: تصور بر این است که پرداختن به این موضوع مقتضیاتی دارد و برخی از افراد به این موضوع خواهند پرداخت، درحالی که این چنین نیست، متاسفانه نهادهایی که باید به این موضوعات بپردازند در خواب سنگینی فرو رفته اند و از آنان امیدی نیست.

 

وی افزود: مقتضیات دین داری در جهان معاصر چیست، دین و و دین‌داری بیش از هر چیز دیگری یک مساله انسانی است، برای زندگی انسانی همانطور که فلسه، علم و هنر یکی از مولفه های ضروری است دین نیز یک مولفه حیاتی است.

 

پژوهشگر مسائل دینی با بیان اینکه دین و دین داری یکی از مولفه های زندگی انسانی است، ابراز داشت: دین به صحیح زیستن و با معنا زندگی کردن کمک می کند، انسان همان‌طور که به فلسفه، علم و هنر می پردازد باید به این موضوع بپردازد، دین و دینداری چیست که بشر را در طول تاریخ همراهی کرده است، تمدن ها و جنگ هایی در تاریخ توسط دین انجام پذیرفته است.

 

مجتهد شبستری با اشاره به تاثیر گذاری دین در سرنوشت بشر، تصریح کرد: در جامعه ما پرداختن به دین یک وجوب اخلاقی برگردن انسان ها قرار داده، اگر تفکر اجتماعی داشته باشیم نمی توانیم تفکر دینی خود را کنار گذاریم، در جامعه امروز دین داری درست و یا نادرست نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و این یک واقعیت است.

 

شهروندان ایرانی نمی توانند به مقتضیات دینداری نپردازند

وی افزود: دین در تصمیم گیری های سیاسی، فرهنگی، تعلیم، تربیت کودکان و جوانان تاثیر گذار است، ما به عنوان شهروندان ایرانی نمی توانیم به مقتضیات دینداری نپردازیم زیرا عده ای که قدرت دارند می‌توانند با تکیه بر این موضوع سرنوست ما را تغییر دهند.

 

پژوهشگر مسائل دینی با بیان اینکه پرداختن به موضوع مقتضیات دین داری هم تراز فلسفه و علم است، ابراز داشت: در این قلمرو سخنان چند معنایی وجود دارد که بیش از فلسفه و علم می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد، مفهوم دین تعالی بخشیدن است، باید توجه شود در مفهوم تعالی بخشی نقطه ابهام زیادی وجود دارد.

 

مجتهد شبستری با طرح این سوال که مقتضیان دینی در جامعه به چه صورت است، عنوان کرد: در عصر کنونی و در ایران دین به یک مساله انتخابی تبدیل شده است و دلیل این مدعی از منظر جامعه شناسی دینی مطرح می شود، این موضوع در تمام جوامع بشری گسترش یافته است، هم اکنون مکتب های دینی گوناگونی پدید آمده و جامعه ها سکولار شده اند بنابراین دین یک مساله انتخابی شده است.

 

وی ادامه داد: در جوامع بشری اگر پدری مسیحی باشد اینگونه نیست که قطعا پسرش مسیحی باشد، در عصر کنونی افراد دین خود را انتخاب می کنند، عده ای دریافته اند که به دین نیاز ندارند.


 
پژوهشگر مسائل دینی با اشاره به جوامع سکولار، تصریح کرد: در جوامع دنیوی همه چیز  زیر چتر دین نیست، در قرون اخیر دین به یکی از مولفه های جوامع بشری تبدیل شده است.

 

مجتهد شبستری در ادامه خاطرنشان کرد: مطرح بودن انتخاب دینی از مهم‌ترین  مقتضیات دین داری در جوامع بشری است، جامعه ایران تا حدود زیادی سکوالار است؛ در جامعه ما ارزش های غیردینی بر ارزش های دینی تعیین گذار شده است.


سیاست کشور در حال حاضر آیینی نیست

پژوهشگر مسائل دینی با اشاره به واقعیت های جامعه ایران، گفت: سیاست ما آیینی نیست، اگر بخواهیم سیاست دموکراتیک را دنبال کنیم چشم به علوم سیاسی باید بورزیم، سیاست کشور در حال حاضر آیینی نیست، این جامعه تئوکراسی نیست، تئوکراسی در جوامعی بود که همه مسائل آن دینی و آیینی بوده است.

 

وی افزود: قانون اساسی برمبنای دولت و ملت گذاشته شده و این جامعه عرفی است، ملت و دولت ساختار سیاست کشور را پذیرفته است، در زمان بنیان گذاران دینی این چنین نبوده، اگر بخواهیم از واقعیت چشم پوشی نکنیم باید انتخابی شدن دینی را بپذیریم.


مجتهد شبستری با بیان اینکه شهید مدرس امضا کننده قانون مجازات غیر اسلامی بوده، گفت: قانونی که سالها قبل در زمان شاه صورت پذیرفت از سوی آیت الله مدرس نیز امضا شد، دلیل وی از این کار ترس نبود، عجیب است در انقلاب از وی تجلیل ها انجام شده ولی از این اقدام او صحبت نشده است.

 

وی افزود: با بیشتر شدن اطلاعات مردم از علم ها و هنر نظرهای گوناگونی از دین و دینداری مطرح می شود، امروز دین یک مساله انتخابی شده است.

 

پژوهشگر مسائل دینی با طرح این سوال که اگر قرار باشد این هویت انتخابی حفظ شود چه کار باید کنیم، تصریح کرد: مقتضیات دینی چیست، چرا باید دین داشته باشیم،  آیا دین در طول تاریخ مفید و یا مضر بوده است، آیا می توانم از هر دینی آنچه مورد پذیرش من است را قبول کنم.

 

استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: باید توجه شود بداهت های دینی در بسیاری از موارد از بین رفته زیرا آن چتر واحد شکسته شده است، در بسیاری از خانواده های مذهبی این اتفاق رخداده است، جوانان امروزی از یقینیات دینی سوال دارند، الان جوانان می خواهند دین خود را توسط خودشان انتخاب شود./811/201/ب3

ارسال نظرات