۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۲۹۰۳۱۱
آیت الله علم الهدی:

برخی دست در دست آمریکا گذاشتن را تنها راه نجات کشور می‌دانند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد مقدس گفت: مشکل ما در عرصه انقلاب این است که بعضی مسؤولان و جریان های سیاسی طوری برنامه ریزی کرده و حرف می زنند، گویی خدایی وجود ندارد و هیچ راه حلی جز دست در دست آمریکا گذاشتن نداریم.
امام جمعه مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی شامگاه چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، به بیان نکات تفسیری آیه دوم از سوره مبارکه توحید پرداخت و گفت: تفسیر واژه «ألصَّمَد» از نکته های تفسیری مشکل در قرآن است که جمع کردن معنای آن و مباحث اطرافش بسیار مشکل بوده و بحث آن سنگین است.

 

وی سپس به بیان روایاتی پیرامون تفسیر این واژه قرآنی پرداخت و افزود: امام باقر(ع) در تعریف «أالصَّمَد» می فرمایند «أَلسَّیَّدُ المُطاعُ الَّذی لَیسَ فُوقُهُ آمِرٌ وَ لا ناهی» یعنی صمد کسی است که همه او را اطاعت می کنند و او از هیچ کس دستور نگرفته و بالاتر از او آمر و ناهی نیست؛ اگر همه معانی صمد را جمع کنید به این نکته می رسید که صمد حقیقتی است که بی نیاز مطلق بوده و غنی بالذات است و بالاتر و قبل از او چیزی نیست.

 

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که امام صادق(ع) در تفسیر واژه «ألصَّمَد» نکات لطیفی را در قالب رمز مطرح فرموده اند، خاطرنشان کرد: وهب بن وهب قرشی از امام صادق نقل می کند که فرمودند «عده ای از اهالی فلسطین خدمت امام باقر(ع) رسیدند و پس از این که امام(ع) پاسخ مسائل شان را دادند، از ایشان درباره معنای «ألصَّمَد» سوال کردند؛ حضرت فرمودند «این واژه دارای 5 حرف است که هر حرف بر نکته ای دلالت دارد؛ «الف» اشاره به ماهیت و واقعیت خداوند، «لام» اشاره به غیر قابل حس بودن الوهیت او دارد؛ «صاد» دلیلی بر صادق بودن پروردگار، «میم» دلیلی بر ملک و سلطه خداوند و «دال» نیز دلیلی بر دوام این ملک است.»

 

بازی با خون شهدا و روی آوردن به دشمن خدا سبب نزول عذاب می شود

آیت الله علم الهدی ضمن تأکید بر لزوم توجه به «لایزال بودن سلطه خداوند» اظهار کرد: گاهی در مواجهه با حملات، دسیسه ها و فتنه های دشمن در عرصه های مختلف نظام و انقلاب وحشت زده می شویم اما باید توجه کرد که خدای امروز همان خدای 37 سال پیش است؛ روزی که دست ما خالی بود اما دشمن ما همه چیز داشت، همان خدا ما را پیروز کرد.

 

وی تصریح کرد: مشکل ما در عرصه انقلاب این است که بعضی مسؤولان و جریان های سیاسی طوری برنامه ریزی کرده و حرف می زنند کأنّه خدایی وجود ندارد و هیج راه حلی جز دست در دست آمریکا گذاشتن نداریم؛ ما پشت به این خدا کرده و به دشمن خدا روی آوریم؟ این حرکات غیر توحیدی سبب نزول عذاب می شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: دو چیز برای انقلاب خطر دارد؛ یکی بازی کردن با خون شهدا، یعنی طوری نظام را اداره کنیم که خونش را شهدا بدهند اما منافعش را عده دیگری برده و آلاف و علوف روی هم انباشته کنند؛ دیگری این که در جریان نظام و در اندیشه ها، بینش ها و عملیات، خدا را نادیده گرفته و سراغ دشمنان خدا برویم.

 

جاهلیت غرب و شرق در زمان بعثت به مراتب بیشتر از اعراب بود

آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود، ذیل حدیث امام باقر(ع) که خطاب به مردم فلسطین عنوان شده بود، با بیان این که مردم فلسطین در زمان ائمه(ع) جزء اقوام متدین عرب بودند، خاطرنشان کرد: در زمان پیامبر(ص) و ائمه(ع) دو نقطه تمدن وجود داشت؛ یکی شام و دیگری یمن؛ این دو نقطه به ترتیب تحت سلطه امپراتوری روم و ایران بودند و این امپراتوری ها بقیه مناطق عربستان را به دلیل فقدان تمدن و انسجام رها کرده بودند.

 

وی در تبیین علت مبعوث شدن پیامبر گرامی اسلام(ص) در سرزمین حجاز، گفت: برخی می گویند چون پیامبر(ص) برای تربیت بشر و اصلاح انسان آمدند، باید تربیت را از عقب افتاده ترین انسان ها شروع می کردند؛ این حرف غلطی است؛ در آن زمان مردم غرب و اروپا و همینطور شرقی ها جاهلیت شان خیلی بیشتر از اعراب بود.

 

امام جمعه مشهد مقدس افزود: «زنده به گور کردن دختران» سنتی در چین بود و از آن جا در میان اعراب نفوذ کرده بود؛ این در میان اعراب مرسوم نبود و فقط بعضی قبایل مانند بنی تمیم چنین کاری می کردند اما چینی ها همگی دختران را زنده به گور می کردند.

 

آیت الله علم الهدی یادآور شد: علت اصلی این که پیامبر در حجاز مبعوث شدند و القاب مکی و مدنی ایشان افتخار ما است، این بود که در کل کره زمین تنها نقطه ای که نه در سلطه امپراطوری ایران بود و نه تحت امپراطوری روم، حجاز بود و پیامبر(ص) در یک نقطه مستقل و دور از حاکمیت استکبار مبعوث شدند./820/202/ب1

ارسال نظرات