۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۲۹۰۰۳۱
استاد حوزه علمیه قم:

مسلم بن عقیل نمونه وفاداری و اطاعت از ولایت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم اطاعت از ولایت را یکی از شاخصه‌های اصلی شخصیت مسلم بن عقیل دانست و گفت: او فردی بسیار شجاع و وفادار به امام حسین(ع) بود و تنها دغدغه او دفاع از حریم ولایت بود.
حجت الاسلام سيد علي اکبر صداقت
حجت الاسلام سید علی اکبر صداقت نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه قم در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سرگذشت مسلم بن عقیل در جریان اعزام به کوفه و نحوه شهادت مسلم، گفت: مسلم پسر عموی امام حسین(ع) و شوهر خواهر ایشان و مورد اعتماد امام بوده است که امام او را به عنوان نماینده خود برای تأیید دعوت کوفیان به کوفه فرستاد.

وی با بیان این که مدت اقامت مسلم در کوفه 27 روز بوده است، افزود: در ابتدا حدود 18هزار نفر با او بیعت کردند و وقتی مسلم نامه امام حسین(ع) را برای مردم کوفه می‌خواند، مردم گریه می‌کردند که این نشان از نفَس پاک مسلم بود که تا چه اندازه با خدا ارتباط داشت و به خداوند نزدیک بود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که یزید بن معاویه برای مقابله با فعالیت مسلم در کوفه با مشاور مسیحی خود که از اروپا بود مشورت کرد، اظهار داشت: او به یزید پیشنهاد داد که بهترین فرد برای مقابله با مسلم، ابن زیاد است و به همین سبب یزید نعمان بن بشیر را برکنار و ابن زیاد را فرماندار کوفه کرد.

وی در ادامه افزود: با این که مسلم در خانه هانی بن عروه فرصت کشتن ابن زیاد را داشت اما به دلیل روحیه جوانمردی که داشت این کار را نکرد و در مقابل ابن زیاد با فریب و خدعه یاران مسلم را پراکنده کرد و در نهایت او را به شهادت رساند.

نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان این که مسلم بن عقیل وفادار به امام حسین(ع) و مطیع امر ولایت بود، گفت: ایشان فردی بسیار شجاع و دلیر بود و تا آخرین لحظات عمر خود هم از امام حسین(ع) حمایت و تبلیغ می‌کرد و مهم‌تری دغدغه او امام(ع) بود که حتی به عمر سعد وصیت می‌کند که نامه ای به امام بنویسد و از امام بخواهد که به کوفه نیایند.

وی با اشاره به این که مسلم بن عقیل نایب امام حسین(ع) در کوفه بوده است، خاطرنشان کرد: مسلم هیچ تزلزلی در نیابت خود از امام نداشت در حالی که در تاریخ می‌خوانیم که برخی نایبان امام کاظم(ع) برای دنیای خود نه تنها از امام پیروی نکردند بلکه فرقه‌های جدیدی ایجاد و مردم را به دنبال خود گمراه کردند؛ اما مسلم با وجود تمام سختی‌ها به امام پشت نکرد و تا آخر عمر از امام پشتیبانی و از مال و جان و زندگی اش در راه امام حسین(ع) گذشت./843/ت302/ی
 
ارسال نظرات