۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۲۸۹۹۹۱
استاد حوزه علمیه:

مدل ابهام گویی بهترین شیوه تحریک حس کنجکاوی مخاطب است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام بیاتی گفت: ایجاد انگیزه رکن رکین منبر است و مدل ابهام گویی و لو ندادن موضوع سخنرانی در ابتدای کار، یکی از موفق ترین مدل های تحریک حس کنجکاوی در مخاطب است.
مدل ابهام گویی بهترین شیوه تحریک حس کنجکاوی مخاطب است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام بیاتی، استاد حوزه علمیه اصفهان، بعد از ظهر امروز در جلسه فن خطابه طلاب اصفهانی و در چارچوب برنامه های طرح ادیب که در مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان برگزار شد، گفت: وارد منبر که شدیم باید اول خطبه بخوانیم، خطبه می تواند عربی، فارسی، ماثوره، غیر ماثوره، مسجع یا غیر مسجع، توصیفی یا دعایی، معمولی یا حماسی باشد.

 

وی ادامه داد: خواندن خطبه می تواند سبب آمادگی خطیب و تمرکز مخاطب شود و عمل کردن به سیره پیامبر است که نخستین بار در نماز جمعه در مسجد قبا قبل از سخنرانی خطبه خواندند، همچنین خطبه اعلام موضع خطیب و بیانگر نوع عقیده اوست، نوع خطبه ای را که می خواهیم بخوانیم باید با مخاطب خود و با توجه به فاکتورهای مختلف شخصیتی او انتخاب کنیم.

 

استاد حوزه علمیه اصفهان، افزود: بهتر است خطبه ها ماثوره باشند، یعنی از زبان معصوم(ع) نقل شده باشند، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و دعای افتتاح بهترین منابع خطبه خوانی هستند، نام خدا، حمد خدا، تولی و تبری باید همگی در خطبه قرار داشته باشند، صحت و سقم خطبه بسیار مهم است، مبادا برای وقت کشی خطبه بخوانیم، بلکه باید قصدمان تیمن و تبرک باشد.

 

حجت الاسلام بیاتی بیان داشت: باید خطبه ما با موضوع سخنرانی تناسب داشته باشد و زمانش خیلی طولانی نشود تا حوصله مخاطب سر برود، ایجاد انگیزه در سخنرانی بسیار مهم است و در واقع می توان گفت که ایجاد انگیزه رکن رکین منبر در تمام طول سخنرانی از ابتدا تا انتها و در میان بحث است.

 

وی اظهار داشت: بهترین سخنرانان دنیا که می توانند جمعیت زیادی را ساعت ها میخ کوب کرده و متوجه سخنان خود کنند، همگی در ابتدای کار مخاطب را جذب می کنند، شروع شگفت انگیز در سخنرانی بهترین شیوه برای جذب کردن افراد و  ایجاد شوق شنیدن در مستمعین است.

 

کارشناس مذهبی حوزه با اشاره به جمله ای از دیل کارنگی نویسنده معروف که می گوید" کنجکاوی، کیست که مستعد آن نباشد"، گفت: مدل ابهام گویی یکی از موفق ترین مدل های تحریک حس کنجکاوی در مخاطب و در نتیجه جذب مستمع برای مدت های طولانی و ممتد است، در ابتدای کار منبر اجازه ندهیم تا مخاطب به راحتی موضوع را حدس بزند و بگذاریم موضوع بحث تا اطلاع ثانوی لو نرود، به ویژه وقتی که عنوان موضوع سخنرانی ما چندان جذاب نباشد./869/203/ب1

ارسال نظرات