۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۲۸۸۵۱۲
مسؤول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان؛

عید غدیر در حاشیه مراسم سنتی مذهبی قالیشویان قرار نمی گیرد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان گفت: برنامه های امسال مراسم سنتی مذهبی قالیشویان به طوری برنامه ریزی شده است تا عید سعید غدیر در حاشیه نباشد.
محمد احترامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، محمد احترامی، مسؤول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان عصر امروز در محل ستاد مراسم قالیشویان مشهد اردهال در فین بزرگ کاشان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان همه ساله  سه شب مراسم عزداری را با حضور هیئات مذهبی در آستان مقدس علی بن باقر(ع) برگزار می کرد اما امسال به دلیل مصادف شدن مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در دومین جمعه از مهرماه با عید غدیر، سومین شب مراسم عزاداری که شام غریبان علی بن باقر(ع) است برگزار نخواهد شد تا عید غدیر به حاشیه نرود.

 

وی افزود: ویژه برنامه های مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال امسال از دو شب قبل از مراسم قالیشویان و از چهارشنبه شب هشتم و پنجشنبه شب نهم مهرماه  بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن عامر ابن ناصر فینی با سخنرانی حجت الاسلام حسن صدیقی و حجت الاسلام علی باغستانی و سینه زنی و نوحی خوانی برگزار خواهد شد و روز جمعه دهم مهرماه نیز مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال کاشان برگزار خواهد شد.

 

احترامی یاد آورشد: امسال به دلیل مصادف شدن مراسم سنتی مذهبی قالیشویان با عید غدیر از دو نفر سادات، آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری به عنوان سخنران مراسم  و سید محمد رحمان نظام الاسلامی مجری صدا و سیما به عنوان مجری مراسم دعوت شده است.

 

به گفته وی، همه ساله از پرچم های مشکی و قرمز در مسیر جاده کاشان، مشهد اردهال و آستان مقدس علی بن باقر(ع) نصب و استفاده می شد اما امسال به دلیل همزمان مراسم با روز عید غدیر، شصت درصد از پرچم ها به رنگ سبز خواهد بود.

 

مسؤول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان یاد آورشد: روز مراسم قالیشویان که همزمان با عید غدیر است، سادات با استفاده از شال گردن های سبز رنگ و شاخه های گل در مراسم قالیشویان حاضر خواهند شد.

 

احترامی همچنین برگزاری مراسم شب جار را نیز یکی از برنامه های این مراسم اعلام کرد و یادآورشد: مراسم شب جار یک هفته قبل از مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مسجد جامع فین بزرگ کاشان برگزار می شود.

 

وی افزود: یک هفته قبل از مراسم قالیشویان عزاداران علی بن باقر(ع) با تجمع در مسجد جامع فین بزرگ کاشان بعد از نماز مغرب و عشاء با انجام مدیحه سرایی و سپس با چوب‌های نمادین خود که برای دفاع از علی بن باقر(ع) در برابر دشمن است آمادگی خود را برای حضور در مراسم قالیشویان در هفته بعد جار می‌کنند.

 

احترامی یاد آورشد: به دلیل عدم وجود وسائل ارتباط جمعی و اطلاع رسانی مراسم و آمادگی  مردم برای اجرای مراسم، در گذشته یک نفر بالای گلدسته مسجد جامع فین ‌رفته و با خواندن اشعاری در مدح و رثای سلطان علی ابن باقر(ع) و لعن بر دشمنان آن حضرت، خواستار آمادگی ساکنان فین برای انجام مراسم ‌شده و زمان برگزاری آن را جار می‌زند.

 

مسؤول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان همچنین از برگزاری مراسم راهپیمایی اهالی فین ‌کاشان تا مشهد اردهال خبرداد و افزود: همه ساله در دومین پنجشنبه از مهرماه و یک روز قبل از مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال، اهالی فین کاشان با چوب هایی که برای حضور در این مراسم آماده کرده اند مسیر 45 کیلومتری مسجد جامعه فین کاشان و خیابان های امیرکبیر، آیت الله کاشانی، شهید رجایی، 22 بهمن به طرف راوند و مشهد اردهال را پیاده طی می کنند.

 

احترامی در ادامه از ساخت مکان شیشه ای  دائمی برای قراردادن قالی مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در آن و استفاده زائرین آستان مقدس علی بن باقر(ع) در دوازده ماه سال از این مکان در صحن عامربن ناصر فینی خبرداد و افزود: قالی مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در ابعاد دو نیم در سه و نیم است، نمادی از قالی است پیکر مطهر علی بن باقر(ع) را لای آن قرارداده و تشیع کرده اند.

 

شایان ذکر است، امامزاده حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) در قرن دوم هجری قمری بنا به دعوت مردم ولایتمدار کاشان و فین و به امر پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر(ع) و برای ترویج و تعلیم شریعت مقدس اسلام عازم کاشان شد و بعد از سه سال ارشاد و هدایت مردم در منطقه اردهال کاشان گرفتار مزدوران ظالم هشام بن عبدالملک مروان شد و بعد از یک جنگ نا برابر بطور ناجوانمردانه و مظلومانه مانند جد بزرگوارش امام حسین (ع) به شهادت می رسد.

 

گفتنی است، مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان تنها مراسم مذهبی است که تاریخ برگزاری آن به صورت شمسی محاسبه می‌شود، تکرار نمادین مراسم تشییع پیکر امامزاده سلطانعلی از سوی مردم فین کاشان در یک‌ هزار و 314 سال قبل است.

 

مشهد اردهال در 45 کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع شده است./1307/202/ب2

ارسال نظرات