یازدهمین نشست ستارگان محراب برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یازدهمین نشست ستارگان محراب، با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی، دادستان کل کشور، حجت الاسلام جواد صادق زاده، رییس مرکز فعالیتهای دینی شهرداری تهران، برخی از متولیان مدارس علمیه استان تهران، چهرههای اجرایی و فرهنگی و جمع کثیری از مردم مومن و متعهد منطقه نارمک تهران، شامگاه یکشنبه 22 شهریور در مسجد جامع نارمک برگزار شد.
اساس امامت، مبارزه با ظلم است
در بخش سخنران ویژه این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی با اشاره به مبحث اصول دین، گفت: توحید، نبوت و امامت اصولی هستند که سخن از ذات، صفات و افعالی الهی میزنند و به همین دلیل هم اصول فکری دین ما شدهاند.
وی افزود: توحید یکتایی حضرت حق است، نبوت نیز فعل پرودگار متعال است، به این معنا که این نبوت هم از ذات الهی سرچشمه میگیرد، در رابطه با معاد نیز باید گفت که معاد و اعتقاد به آخرت از افعال الهی است، امامت نیز بر اساس اعتقادات ما فعلی از سوی خداست و بر اساس انتخاب الهی صورت میگیرد.
حجت الاسلام والمسلمین رییسی با بیان مطلبی درباره اراده پرودگار در خصوص انتخاب امام معصوم، اظهار داشت: امام و مقتدا حتی اگر 8 یا 11 سال داشته باشد باز هم بر اساس تصمیم الهی برای راهبری جامعه برگزیده میشود، راهبری که که به انسانها هنر چگونه زندگی کردن را میآموزد.
دادستان کل کشور با بیان مطلبی در خصوص سیره عملی امامان معصوم، ابراز داشت: همه امامان معصوم در طول زندگی خود اصحاب خاص داشتند، عدهای نیز به عنوان شاگرد در خدمت امام معصوم بودند، اما تمام این افراد زیر نظر امام یک هدف را دنبال میکردند و آنهم مبارزه با کفر و فساد بود.
نرمش قهرمانانه توع دیگری از مبارزه است
وی با بیان این مطلب که در نگرش فکری هیچکدام از امامان معصوم سازش با ظالم وجود نداشت، تاکید کرد: یکی از جلوههای هدایت و امامت مبارزه ظلم است، امامان ما نیز طبق روایات متعددی که از ایشان به ما رسیده است در طول زندگی پربرکت خود حتی کوچکترین وابستگی به نظام ظلم را بر نمیتافتند و بهشدت در مقابل آن موضع میگرفتند.
حجت الاسلام والمسلمین رییسی در خصوص شیوه مبارزاتی امامن معصوم، تصریح کرد: هرگز در راه مبارزه بر علیه نظام ظلم، ارزش مبارزه از نگاه امام معصوم تغییر نمیکند، بلکه تنها چیزی که تفاوت پیدا میکند، روش مبارزه است.
دادستان کل کشور ادامه داد: در سیره امام معصوم مبارزه با ظلم یک اصل است و هرگز این مبارزه ترک نمیشود، ضمن اینکه حتی مبارزه با کفر میتواند زیر زمینی انجام شود.
دادستان کل کشور با انتقاد از برداشتهای غلط از واژه صلح، گفت: عدهای صلح را کنار آمدن با دشمن میدانند، در حالیکه ما در کتاب صلح امام حسن(ع)، از دیدگاه مقام معظم رهبری با نگرشی آشنا میشویم که نرمش قهرمانانه نام دارد و در این خط فکری ارزش مبارزه کاسته نمیشود و با یک نگرش جدیدمبارزه ادامه پیدا میکند، ضمن اینکه نرمش قهرمانانه را باید یک نوع از مبارزه دانست که بر اصل ثابت مقابله با ظالم تاکید میکند.
وی با تاکید بر جایگاه امامت و ولایت، خاطرنشان کرد: در نگرش فکری امامان معصوم بر موضوع امامت و لایت تاکید شده است، علاوه بر این توصیه شده است تا با کسانی که امامت و ولایت را قبول ندارند مبارزه شود.
حجت الاسلام والمسلمین رییسی در خصوص نوع تعامل فکری امامان معصوم با جامعه پیرامون خود، گفت: امامان معصوم در راستای آشنا کردن مردم با خداوند به آنها میآموختند که همیشه در راه مبارزه ظلم و فساد در راهی قدم بردارند که نهایتا منجر به بسط و گسترش عدالت در جامعه شود.
دادستان کل کشور با اشاره به زندگی و رفتارشناسی علمای معاصر، گفت: علمای ما نیز در راهی قدم برداشتهاند که مبارزه با ظلم یک اصل تلقی میشده است افرادی مانند امام راحل(ره) و شهید بهشتی از جمله عالمان دینی بودند که در عمل از هیچ تلاشی برای مبارزه با ظلم دریغ نکردند.
بیداری اسلامی امروز در بالاترین سطح قرار دارد
وی با تمجید از مقام مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد باقر محیالدین انواری، گفت: ایشان فرد امین و مورد اعتماد رهبر کبیر انقلاب بودند و در راه احیای جایگاه مساجد، مسجد را سنگری برای مبارزه با معاندین کردند، در زندگی شخصی نیز دست یاری به سمت مستمندان دراز میکردند و در خصوص نگرش سیاسی هم همیشه در راه تحکیم موضوع ولایت گام بر میداشتند.
حجت الاسلام والمسلمین رییسی با اشاره به مسایل روز جهان اسلام، تاکید کرد: اینکه امروز با خط انقلاب دشمنی و مبارزه میشود به این دلیل است که این سیره فکری در بالاترین سطح در حال اجرا شدن است و تمام منطقه تحت تاثیر مبارزات امام راحل(ره) امروز در حال مبارزه با استکبار هستند.
دادستان کل کشور با تقبیح اقدامات وحشیان رزیم آل سعود، تصریح کرد: امروز مقامات عربستان در حال پیشبرد اهداف استکبار هستند، عدهای نیز در منطقه بهدنبال یافتن نشانههایی از حضور ایران در سوریه و یمن هستند، اما واقعیت این است که در دنیای امروز و منطقه خاورمیانه اندیشه مبارزه طلبانه امام راحل(ره) است که به جریانات ضد امپریالیستی خط میدهد.
وی در پایان با بیان مطلبی در خصوص بیداری اسلامی، ابراز داشت: امروز دیگر نمیشود موضوع بیداری اسلامی را انکار کرد، بیداری اسلامی امروز در منطقه ما قدرت در حال گسترش است و حتی با تغییر حکومتها نیز این موج نمیخوابد.
آیت الله انواری مرد اعنماد امام بود
در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام جواد صادق زاده با اشاره به خدمات گسترده مرحوم آیتالله حاج شیخ محمد باقر محیالدین انواری در منطقه نارمک، گفت: آیت الله انواری اولین فردی بود که با تلاش خود توانست پایههای مستحکم مسجد جامع نارمک را در منطقه ایجاد کند.
وی افزود: به دستور شخص امام(ره) ایشان مامور شدند تا مساجد منطقه را احیا کنند که این نشاندهنده عمق اعتماد رهبر کبیر انقلاب اسلامی به مرحوم آیت الله انواری بود.
لازم بهذکر است مراسمهای ستارگان محراب در ده دوره اخیر توانسته بسیاری از مردم را با علمای بزرگ تهران آشنا کند و حضور شخصیتهای مطرح حوزوی و جمع کثیری از مردم در این یادبودها نشان دهنده برنامهریزی صحیح و اصولی اتاق فکر اجرای این مراسمات است.
گفتنی است که؛ آیتالله حاج شیخ محمدباقر محیالدین انواری فرزند حاج شیخ زینالعابدین، یکی از مبارزانی است که به تأسی از امام خویش قدم به صحنه مبارزه نهاد و سالهای طولانی از عمر گرانمایهاش را در زندانهای مخوف رژیم پهلوی سپری کرد.
آیت الله انواری در سال ١٣٠٥ در شهر قم در خانوادهای که اجداد پدریاش همگی اهل علم و روحانی بودند دیده به جهان گشود و در سال ١٣١٠ در پی مأموریت پدر به همدان جهت تبلیغ و نشر معارف اسلامی به همراه خانواده عازم این شهر شد.
وی ابتدا به سبک قدیم در مکتبخانه و پس از چندی در مدرسه شرافت به تحصیل مشغول گردید و همزمان ادبیات عرب، منطق و کتاب اصولی معالم را نزد پدر فرا گرفت؛ ولی به صورت رسمی فراگیری علوم اسلامی را از حوزه علمیه «آخوند» در همدان آغاز نمود، سپس سال ١٣٢٢ راهی حوزه علمیه قم شد و پس از دو سال به تهران آمد و در حوزه علمیه «مروی» اقامت گزید و مهمترین سالهای دوران تحصیلی را در تهران سپری کرد و طی این مدت در محضر اساتید و بزرگان متعددی تلمذ کرد و به درجه اجتهاد نایل گردید.
آیتالله انواری همزمان با تحصیل به تدریس نیز اشتغال داشت و شاگردان فراوانی را تعلیم و تربیت نمود. وی در سال ١٣٢٧ با دختر آیتالله شیخ عباس انصاری ازدواج کرد.
این عضو جامعه روحانیت مبارز در جریان مبارزات پیش از انقلاب از سالهای ١٣٤٠ به بعد فعالانه شرکت داشت و در جلسات دینی هفتگی، مردم را در جهت قیام علیه حکومت ستمشاهی تشویق میکرد.
ضمن اینگه در مقطعی که انجمنهای ایالتی و ولایتی در هیئت دولت تصویب شد وی امامت جماعت مسجد «چهلتن» در بازار تهران را عهدهدار بود و با سخنرانی در هیئت های مذهبی به روشنگری و تبیین مسائل مختلف سیاسی پرداخت و در شناساندن شخصیت حضرت امام خمینی(ره) و ترویج نظریات ایشان بین مردم تهران فعالیت چشمگیری داشت.
آیت الله انواری حامل نامه امام (ره) به محسن حکیم در نجف در خصوص طرح انقلاب سفید و توطئههای پیدرپی رژیم شاه بود.
در جریان قیام پانزده خرداد و دستگیری حضرت امام که بسیاری از علمای طراز اول حوزههای علمیه قم، مشهد و سایر شهرستانها در اعتراض به اقدامات رژیم به تهران مهاجرت کرده رسماً خواستار آزادی بیقید و شرط امام شدند، آیتالله انواری از جمله علمایی بود که در تهران سکونت داشت و دوشادوش علمای مهاجر در فعالیتهای مختلف آنان نظیر انتشار اعلامیه و امثالهم شرکت میکرد.
وی در کنار شهید مطهری و بهشتی و مولائی یکی از ٤ اعضای شورای روحانیت جمعیت مؤتلفه اسلامی بود که از طرف امام تعیین شدند و در تشکیل شاخه نظامی مؤتلفه نقش مؤثری ایفا نمود.
آیت الله انواری در پی اعدام انقلابی حسنعلی منصور؛ توسط مأمورین اطلاعات شهربانی دستگیر و روانه بازداشتگاه شد و دادگاه، وی را به اتهام برهم زدن اساس حکومت، قتل نخستوزیر و... به پانزده سال حبس با اعمال شاقه محکوم نمود.
با اعلام محکومیت انواری برخی از بزرگان نظیر آیتالله محسن حکیم، آیتالله اسدالله مدنی، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی فلسفی و ... با ارسال نامه و تلگراف و یا ملاقات حضوری با مسؤلین خواهان آزادی وی شدند ولی تمام این تلاشها بی نتیجه ماند.
آیتالله انواری بیشترین دوران محکومیت خود را در زندان «قصر» سپری نمود و در زندان نیز با تشکیل جلسات مختلف و کلاس درس به وظیفه و رسالت خود که روشنگری و نشر معارف دینی بود ادامه داد. لازم به ذکر است ساواک وی را یکی از محرکین اصلی زندانیان سیاسی در زندان قلمداد میکرد.
وی از جمله کسانی بود که به ماهیت منافقانه اعضای سازمان مجاهدین خلق پی برد و پس از اعلام رسمی تغییر ایدئولوژی از سوی آنان به مخالفت با آنان پرداخت.
آیتالله محیالدین انواری اواسط بهمن ١٣٥٥ به همراه جمعی از همرزمانش از زندان آزاد شد و مجدداً مبارزه را پی گرفت و به عنوان عضو روحانیت مبارز در شکلگیری جریانات سالهای ٥٦ و ٥٧ سهیم بود و در ارتباط با مسائل انقلابی به فرانسه، پاکستان و حجاز سفر کرد.
هر چه به روزهای پایانی عمر رژیم پهلوی نزدیکتر میشد دامنه فعالیتهای آیت الله انواری نیز گستردهتر میشد و نام وی در ذیل غالب اعلامیههایی که در آن روزها از سوی شخصیتها و مجامع روحانی منتشر میگردید به چشم میخورد.
وی در کمیته استقبال از امام مسئول نظارت بر انتظامات ٦٠ هزار نفری این کمیته بود و در اسفند ٥٧ جهت تنظیم امور اصناف از طرف امام در کمیته امور صنفی مسؤلیت یافت و تا سال ١٣٥٨ در این سمت انجام وظیفه کرد، علاوه بر آن از سوی امام در تاریخ ٢٣ اسفند ١٣٥٧ به امامت جماعت مسجد جامع نارمک منصوب گردید.
آیت الله انواری در سال ١٣٥٨ به عنوان نماینده امام و سرپرست حجاج ایرانی در مراسم حج حضور و تلاش چشمگیری داشت و نمایندگی امام در ژاندارمری کل کشور طی حکمی در سال ٥٩ به وی داده شد.
گفتنی است در انتخابات اولین و دومین دوره مجلس شورای اسلامی آیت الله انواری به نمایندگی از سوی مردم شهرستان رزن و همدان انتخاب شد و در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نقش بسزایی ایفا نمود.
وی در دوره اول و دوم مجلس خبرگان نیز حضوری فعال داشت و با تأسیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ریاست این مرکز بنا به دستور مقام رهبری به عهده ایشان گذارده شد./856/201/ب1