اگر قدر خود را بدانیم به مقام عبودیت می رسیم
وی ادامه داد: قرآن گاهی انسان را به شیطان تشبیه کرده، گاهی به الاغ و سگ، گاهی هم او را از هر حیوان و حتی از هر جنبنده ای، پست تر معرفی می کند، و همه این صفات مخصوص انسانی است که قدر و منزلت خود را نداند و نتواند شخصیت واقعی خود را حفظ کند.
رییس حوزه های علمیه استان اصفهان افزود: همان انسانی که خداوند در قرآن او را روح الله می نامد و می فرماید که از روح خودم در او دمیدم و ملائکه را امر به سجده در برابر او می کند، این مقامی که فقط خداوند آن را درک می کند، همین انسان به جایی می رسد که خود قرآن می فرماید، از هر جنبنده ای پست تر می شود.
حضرت آیت الله مظاهری تصریح کرد: قرآن در جایی دیگر انسان را خلیفه الهی در روی زمین می نامد که ملائکه با آن مقام خود نتوانستند این مقام را درک کنند، تنها کسی هم که سجده نکرد ابلیس بود و در زمره کفار قرار گرفت.
وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم، بیان داشت: خداوند امانت خود را بر عالم وجود عرضه کرد، ولی آن ها استعداد و ظرفیت پذیرش آن را نداشتند و به انسان ارائه شد، اما متاسفانه انسان هم ظلوم بود و هم کفور، قدر خود را ندانست و شیاطین او را فریب دادند.
این مرجع تقلید توضیح داد: معنایی که از این آیات استفاده می شود این است که امانت الهی همان روح الله است که انسان قدر و منزلت آن را نمی داند، هدف قرآن از این آیات این نیست که تاریخ را برای ما بگوید، بلکه همه اش درس اخلاق است، که ای انسان قدر خودت را بدان.
امام(ره) قرآن را تجلی تمام اسما و صفات الهی می دانستند
حضرت آیت الله مظاهری اظهار داشت: در سوره عبس آیه تکان دهنده ای وجود دارد که می گوید" قتل الانسان ما اکفره" ، قرآن جلوه رحمت خداوند است و بسیار کم در آن از واژه قتل استفاده شده است، جایی که این کلمه کاربرد دارد درباره کسانی است که علیه قرآن توطئه می کنند یا قدر آن را نمی دانند و از آن تبعیت نمی کنند.
وی ابراز داشت: قرآنی که امروز در دست ماست، به واسطه جبرییل در یک طبق نور، دنبال یک عده از ملائکه مقرب خداوند به پیامبر اکرم(ص) و سپس به امیرالمؤمنین(ع) ارائه شده، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد با تمام دقت بر روی اعراب آن به ما رسیده است وخداوند هم وعده داده که تا روز قیامت آن را حفظ خواهد کرد.
رییس حوزه های علمیه استان اصفهان گفت: به قول حکیم سبزواری قرآن کپی عالم وجود است، تعبیری هم حضرت امام(ره) دارند که قرآن تجلی تمام صفات و اسماء الهی است، حتی صفاتی که از انبیا مخفی است، خود قرآن هم می فرماید "لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین" ، قرآن همجنین " تبیان لکل شیء" ، است.
حضرت آیت الله مظاهری تاکید کرد: حیف است که انسان قدر این همه منزلت خود را نداند و آن را فدای هوی و هوس و شهوت زودگذر دنیا بکند، دنیایی که امام حسین(ع)می فرماید با تمام آن چیزهایی که در آن است به اندازه سایه یک دیوار بیشتر نمی ارزد، اگر قدر خود را بدانیم به مقام عبودیت می رسیم که آن وقت بهشت برای ما کوچک می شود. /869/پ202/ج