۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۲۸۶۰۴۵
با حضور مسؤولان نهادهای پژوهشی؛

دومین گردهمایی «اسفار مجازی، کرسی ارتباطات صدرایی» در تهران برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دومین گردهمایی «اسفار مجازی، کرسی ارتباطات صدرایی» با حضور مسؤولان نهادهای پژوهشی و جمعی از محققان و پژوهشگران در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران برگزار شد.
اسفار مجازي، کرسي ارتباطات صدرايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین گردهمایی «اسفار مجازی،کرسی ارتباطات صدرایی» با حضور دکتر حسن خجسته رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر وارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجج اسلام والمسلمین حمید پارسانیا استاد و رییس پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و عبدالحسین خسرو پناه عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ظهر دوشنبه 16 شهریور در سالن آمفی تئاتر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

مخاطب شناسی صحیح، لازمه کار رسانه است

در ابتدای این گردهمایی، حسن خجسته با اشاره به تجربه برگزاری همایش دین و رسانه در ابتدای دهه 80، گفت: در سالی که همایش دین و رسانه برگزار شد، یک نوع موج مثبت در جهت تبیین تفکر ارتباطات رسانه‌ای ایجاد شد، اما متاسفانه به‌دلیل برخی از کم‌کاری‌ها، این روند ادامه پیدا نکرد.

 

وی افزود: در راستای بسط و گسترش اندیشه‌های نوین علوم ارتباطی یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد، استفاده از اندیشه‌های بزرگان علوم فلسفه است.

 

خجسته با بیان این مطلب که باید اندیشه ملاصدرا در مدل‌های ارتباطی تبیین شود، تاکید کرد: یکی از کار‌هایی که می‌توان در خصوص ایجاد فضای ارتباطی جدید انجام داد، رجوع به اندیشه‌های ملاصدرا است، زیرا وی در زمان خود فلسفه را به شکل بسیار دقیق تشریح کرد.

 

وی ملاصدرا را فیلسوفی برای تمام اعصار نامید و تصریح کرد: اگر ملاصدرا در غرب به‌دنیا می‌آمد قطعا اندیشه‌های وی را در تمام جهان گسترش می‌دادند و امروز تمام دانشگاه‌های غرب در این خصوص دروس ارائه می‌دادند.

 

سیستم آموزشی در حال انجماد است

در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسا نیا با اشاره به علم ارتباطات، گفت: باید دید که علم ارتباطات چه رابطه‌ای می‌تواند با فلسفه و حکمت اسلامی داشته باشد، ضمن این‌که تاثیرات آن‌را نیز باید مورد بررسی قرار داد.

 

وی افزود: در دوره‌های مختلف نگاه‌های مختلفی به مقوله علم شده است، برخی از این نگرش‌ها علم را زمانی هلم می‌دانستند که به‌دور از فلسفه و به‌صورت مستقل باشد.

 

رییس پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با انتقاد از سیستم آموزشی کشور، تصریح کرد: در جامعه ما نیز ما شاهد هستیم که در نظام آموزشی تمرکز تنها بر مشاهده است، به این شکل که کتب آموزشی ما بر پایه یک‌سری مشاهدات شکل گرفته است.

 

حجت الاسلام والمسلمین پارسا نیا در خصوص تعریف علم، تاکید کرد: علم در برخی از نگرش‌ها تعریفی دارد که بر اساس گزاره‌هایی تعریف می‌شود که آن‌ها علمی نیستند.

 

وی با اشاره به اندیشه صدرایی، اظهار داشت: اندیشه صدرایی تنها به ارتباطات انسانی نمی‌پردازد در بخشی به محیط پیرامون فرد نیز توجه دارد، علاوه بر این ملاصدرا درباره هستی اجتماعی نیز می‌گوید که انسان نه تنها با انسان مواجه است، بلکه فرد با یک جهان و محیط پیرامون آن نیز در حال مواجهه است.

 

رییس پژوهشگاه علوم وحیانی معارج به موضوع علم و آگاهی پرداخت و ادامه داد: در مباحث معرفت شناختی و صدرایی به مبانی مختلف فکری این حوزه می‌پردازد و مرز‌بندی‌هایی را نیز در این خصوص مطرح می‌کند.

 

وی در پایان نظام آموزشی را یک سیستم منجمد خواند و تاکید کرد: باید سیستم آموزشی بر اساس علم ارتباطی و یک نگرش علمی باشد، علاوه بر این باید بر اساس سفارش علمای مطرح کشور، علم خود را به غرب بفرستیم و باز‌خورد آن‌را دریافت کنیم.

 

در بخش ابتدایی این گردهمایی، علیرضا دباغ، دبیر دومین گردهمایی اسفار مجازی با اشاره به برگزاری اولین دوره از این گردهایی در سال گذشته، گفت: ائلین دوره این گردهایی در 28 اردبیهشت سال 93 برگزار شد و به مباحثی همچون چالش‌های موجود در فضای مجازی و اندیشه‌های ملاصدرا پرداخت.

 

وی افزود: متاسفانه ما قدر بزرگان فلسفه را نمی‌دانیم، باید در راه بسط و گسترش مبانی فلسفی، به بزرگانی همچون ملاصدرا بسیار توجه داشته باشم.

 

گفتنی است، در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین خسرو پناه نیز به مضوعاتی درباره فلسفه از دیدگاه ملاصدرا پرداخت./856/202/ب2

ارسال نظرات