۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۲۸۴۹۷۰
مسؤول حوزه علمیه رستمکلا بهشهر:

تخصصی شدن رشته ها، بستری برای تحول در حوزه علمیه است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول مدرسه علمیه رستملا بهشهر بر ضرورت تخصصی شدن رشته ها در حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: باید میزان حمایت از رشته های تخصصی در حوزه بیشتر شود.
مسؤول حوزه علميه جعفريه رستمکلا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام مرتضی ایازی، مسؤول مدرسه علمیه رستمکلا بهشهر امروز در نشست مدیران علمیه استان بر ضرورت اجرای طرح های مفید با بازدهی بالا در حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: متأسفانه برخی برنامه های پیشنهادی حوزه موجب هدر رفتن منابع می شود.

 

وی با اشاره به پیشنهاد مرکز برای اجرای طرح دانش افزایی طلاب در 40 روز افزود: هدف از این طرح برگزاری گذراندن دروسی است که برخی طلاب نتوانستند در طول سال آن را بگذرانند که این طرح در عمل  بر اساس نظر اساتید و بسیاری از بزرگان حوزه هیچ بازدهی نخواهد داشت و حتی در چهل روز نمی توان مطالب آن دروس را مطالعه کرد.

 

حجت الاسلام ایازی با اشاره به این که مازندران از نظر داشتن علما و بزرگان دینی یکی از استان های غنی کشور است، افزود: حوزه علمیه باید از ظرفیت این شخصیت های علمی بیشتر بهره گیرد.

 

وی با تأکید براین که علما و بزرگان دینی در استان ها و شهرستان ها نباید گمنام باقی بمانند، تصریح کرد: حوزه های علمیه می توانند با برگزاری طرح های دانش افزایی اساتید از توان و ظرفیت این شخصیت های ارزشمند بهره  گیرند.

 

مسؤول مدرسه علمیه رستمکلا بهشهر با تأکید براین که حوزه های علمیه باید از اجرای طرح هایی که موجب هدر رفت منابع می شود پرهیز کند، بیان داشت: ما امروز در حوزه نیازمند طرح هایی هستیم که روند توسعه شاخص های علمی و پژوهشی در مدارس را سرعت بخشد.

 

حجت الاسلام ایازی ضعف ادبیات در حوزه های علمیه را یکی دیگر از مشکلات موجود دانست و خاطرنشان کرد: به همین دلیل امسال در مدرسه علمیه رستمکلا طرح آزمایشی جامع ادبیاتی در قالب آموزش صرف و نحو را با حضور 16 نفر از طلاب برگزار کردیم که خوشبختانه نتایج بسیار خوبی داشته است.

 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که متأسفانه دروس و مطالب در قوانین جدید حوزه در حال ذبح شدن است، بیان داشت: در طرح های جدید حوزه هدف این است در یک دوره یک ساله کتابی به پایان برسد و با این گونه برنامه ها همان ایرادی که ما به دانشگاه ها می گرفتیم امروز گریبانگیر حوزه های علمیه شده است.

 

حجت الاسلام ایازی با بیان این که موارد حذفی در حوزه های علمیه هر روز در حال افزایش است، گفت: به همین دلیل اساتید نیز موفق به اتمام کتاب درسی در دوره مورد نظر نمی شوند و تنها به عبارت خوانی اکتفا می کنند و زحماتی که علمای بزرگ ما در تاریخ برای جمع آوری این مطالب کشیدند و متحمل شدند تنها به عنوان یادگاری برای ما حوزویان باقی می ماند و قابلیت بهره گیری مناسب از آن وجود ندارد.

 

وی در ادامه سخنان خود همچنین بر ضرورت حمایت ویژه از اساتید حوزه تأکید کرد و با بیان این که در حال حاضر آینده اساتید روشن نیست، ادامه داد: باید طرحی همچون هیأت علمی دانشگاه ها، در حوزه های علمیه نیز تشکیل شود تا اساتید درجه و جایگاه آنها مشخص شود.

 

مسؤول مدرسه علمیه رستمکلا بهشهر با اشاره به این که در حوزه علمیه قم اساتید بسیار توانمندی داریم که نسبت به حوزه علمیه خراسان قوی تر و توانمندتر هستند، گفت: طلاب و اساتید ما در فقه، اصول، فلسفه و کلام بسیار قوی هستند اما نمی توانند از داشته های خود به خوبی استفاده کنند، چون حوزه علمیه قم تنها دارد به اسباب توجه می کند یعنی فقه را می خواهد برای فقه؛ در حالی که هدف حوزه های علمیه چیز دیگری است و این مباحث مقدمه ای است تا از علوم اسلامی برای پیشرفت استفاده شود اما تنها خوانده و در جایی انباشت و هیچ استفاده ای از آن نمی شود.

 

وی در ادامه سخنان خود بر ضرورت تخصصی شدن رشته ها در حوزه های علمیه تأکید کرد و افزود: باید میزان حمایت از رشته های تخصصی در حوزه بیشتر شود.

 

حجت الاسلام ایازی ادامه داد: با تخصصی تر شدن دروس و درشته ها در حوزه های علمیه از این علومی که انباشته شده در مسیر صحیح استفاده خواهد شد./950/202/ب1

ارسال نظرات