۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۲۸۴۶۵۳
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی خبر داد؛

آخرین مهلت ارسال آثار به همایش طنین حزین تا پایان شهریورماه

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: مداحان، شعرای آیینی و سرایندگان مذهبی تا پایان شهریور مهلت دارند آثار خود را به دبیرخانه همایش طنین حزین مستقر در نهاد تبلیغات اسلامی استان ارسال کنند.
حجت الاسلام خادمي- مديرکل تبليغات اسلامي خراسان شمالي

حجت الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به برگزاری همایش طنین حزین در خراسان شمالی و انتشار فراخوان آن، اظهار کرد: نهاد تبلیغات اسلامی استان به منظور پاسداشت و تکریم هنر فاخر مرثیه خوانی و گزینش آثار برتر در قالب نوحه های عاشورایی نخستین همایش نوحه های برتر را برگزار می‌کند که فراخوان آن نیز منتشر شده است.

 

وی افزود: در این زمینه از تمامی صاحب نظران، دارندگان آثار و سرایندگان مذهبی دعوت می شود تا در راستای حفظ و گسترش این هنر ماندگار آیینی، آثار برتر خود را به دبیرخانه این برنامه ارسال کنند.

 

حجت الاسلام خادمی با اشاره به ویژگی های آثار ارسالی به فراخوان طنین حزین، خاطرنشان کرد: سلامت زبان شامل عاری بودن نوحه از ضعف تألیف، کژتایی و غیره، روانی و زلالی زبان و پرهیز از تکلف و پیچیده گویی و یک دستی زبان به این معنا که زبان یک نوحه در تمام اثر یا «رسمی» و یا «محاوره» باشد، می بایست از جمله ویژگی های آثار ارسالی باشند.

 

وی ادامه داد: همچنین موسیقایی بودن زبان و بهره گیری از شگردهای موسیقایی برای برجستگی موسیقی بر دیگر ارکان نوحه، توجه به عناصر ادبی و هنری نوحه، تطبیق کامل کلمات نوحه با سبک از لحاظ وزن و هجا و تناسب بین مضمون، قالب و ملودی نوحه از دیگر ویژگی های مورد انتظار در آثار ارسالی است به گونه ای که مثلا ملودی عاطفی در قالب عاطفی نظیر زمزمه یا واحد کند با مضمون عاطفی ارائه شود.

 

دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی و مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی افزود: سلامت مضمون شامل سالم بودن نوحه از حیث اعتقادی، تاریخی و غیره، وحدت موضوعی به گونه ای که یک نوحه به یک محور موضوعی و زوایای آن بپردازد و از پراکنده گویی به دور باشد و توجه به بیان کنایی و غیرمستقیم مرثیه می بایست از دیگر ویژگی های نوحه های ارسالی به فراخوان طنین حزین خراسان شمالی باشد.

 

وی با بیان این که بیان شکوهمند مرثیه و توجه به لایه های تعلیمی، حماسی و مدحی در مرثیه و تناسب سبک با شأن مجالس عزای ائمه اطهار(ع) از دیگر ملزومات آثار ارسالی است، تصریح کرد: می بایست سبک نوحه ها با مجالس عزای اهل بیت(ع) تناسب داشته باشد به همین دلیل سبک هایی که آهنگ یا ریتم نامناسبی داشته باشند در این همایش پذیرفته نمی شوند.

 

حجت الاسلام خادمی در ادامه در مورد شرایط و نحوه ارسال آثار، با بیان این که آثار ارسالی صرفا با مضامین عاشورایی پذیرفته می شوند، خاطرنشان کرد: آثار ارسالی می بایست ترجیحا با محوریت شخصیت های کربلا شامل امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)، حضرت عباس(ع)، حضرت علی اکبر(ع)، مسلم بن عقیل(ع) و فرزندان وی، فرزندان حضرت زینب(س)، عبدالله بن حسن(ع)، حر(ره)، زهیر(ره)، حبیب بن مظاهر(ره) و سایر یاران و انصار باشند.

 

به گفته وی همچنین آثار و نوحه های اقوام بومی استان خراسان شمالی اعم از ترکی، کرمانجی و تاتی در بخش ویژه مسابقه نیز شرکت داده می شوند.

 

حجت الاسلام خادمی با اشاره به اینکه آثار منتخب به نام صاحبان آثار در قالب یک کتاب پالتویی به چاپ خواهد رسید، افزود: افزون بر این به صاحبان آثار برتر نیز جوایز ارزنده ای اهدا می شود.

 

وی با بیان اینکه حداکثر آثار ارسالی برای هر نفر پنج اثر است، اضافه کرد: هر اثر می بایست با یک فرم مشخصات جداگانه ارسال شده و مسؤولیت هماهنگی قانونی و شرعی آثار با صاحبان اثر نیز بر عهده ارسال کننده اثر است.

 

به گفته حجت الاسلام خادمی همچنین متون قدیمی ارزشمند در قالب نوحه و مرثیه در فراخوان طنین حزین نهاد تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی شرکت داده می شوند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خاطرنشان نشان کرد: ارسال متن نوحه به این فراخوان می بایست در قالب فایل word همراه با درج نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره همراه و آدرس پستی به دبیرخانه همایش به آدرس بجنورد، میدان دفاع مقدس، بزرگراه مدرس، جنب پایانه مسافربری، اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی صورت گیرد.

 

حجت الاسلام خادمی تصریح کرد: آخرین مهلت ارسال آثار به همایش طنین حزین پایان شهریورماه سال جاری است.

 

وی ادامه داد: مداحان و سرایندگان اشعار آیین برای دریافت فرم ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانند به سایت تبیان خراسان شمالی به آدرس www.tebyan-bojnurd مراجعه کنند.

 

گفتنی است، استان 915 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور، هزار و 75 مسجد و حسینیه، 156 امامزاده و بقعه متبرک، هزار و 65 هیأت مذهبی و هزار و 200 مداح دارد./9314/ت301/ح

ارسال نظرات