۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۲۸۴۴۸۰
با میزبانی حوزه علمیه امام صادق؛

آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه شهرستان دامغان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم ویژه آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه برادران شهرستان دامغان با حضور مدیران، اساتید، روحانیان و طلاب جدیدالورود به میزبانی مدرسه علمیه امام صادق(ع) این شهرستان برگزار شد.
حجت الاسلام احمد عاليشاهي در مراسم آغاز سال تحصيلي حوزه علميه دامغان مراسم آغاز سال تحصيلي حوزه علميه دامغان مراسم آغاز سال تحصيلي حوزه علميه دامغان مراسم آغاز سال تحصيلي حوزه علميه دامغان مراسم آغاز سال تحصيلي حوزه علميه دامغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت‌الاسلام احمد عالیشاهی، مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) شهرستان دامغان در این آیین، ورود طالبان جدید فراگیری علوم دینی به مدارس علمیه را فصلی نو، مهم و سرنوشت‌ساز برای آنها عنوان کرد و اظهار داشت: قدم نهادن در این راه عنایتی الهی است که نیازمند نیت و اراده‌ای خدایی برای خود‌سازی و سپس حرکت در مسیر هدایت انسان‌ها است.

 

وی با برشمردن برخی شاخصه‌های لازم برای ورود به کسوت طلبگی و روحانیت، به روایتی از امام باقر(ع) اشاره کرد و افزود: آن حضرت در این روایت کمال انسانی را در داشتن سه خصلت می‌داند که آن سه، تقدیر معیشت، یادگیری فرایض و احکام دین و آموزه‌های متعالی اسلام و صبر در برابر رنج‌ها و سختی‌ها است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه طلاب و روحانیان باید سرآمد و الگوی جامعه اسلامی باشند، به تبیین این سه خصلت پرداخت و تصریح کرد: تقدیر معیشت بدان معناست که آدمی الگویی عقلانی و در عین حال خداپسندانه را برای اقتصاد خانواده خود در نظر بگیرد، بیش از درآمدش هزینه نکند و با آینده‌نگری و قناعت، فقر را از زندگی خود دور کند.

 

حجت الاسلام عالیشاهی یادگیری احکام و آموزه‌های متعالی اسلام را دیگر لازمه زندگی سعادتمند دانست و افزود: بی‌تردید بایسته‌های حیاتی خداجویانه، همراه با سلامت و سعادت دنیوی و اخروی در آیات قرآن، کلام و سیره اهل بیت(ع) به روشنی آمده و یک طلبه، روحانی یا عالم دینی باید عامل به این درس‌ها باشد.

 

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) صبر در برابر رنج‌ها و مشکلات را سومین خصلت لازم برای کمال انسانی، بر اساس این روایت شریف عنوان کرد و گفت: طبع انسان این است که در برابر ملایمات روزگار خرسند و با‌نشاط و در برابر کوچکترین مشکلات نالان و شاکی است و در این بین مؤمنانی که در مکتب اهل‌بیت(ع) تربیت شده‌اند، در برابر ناملایمات بردباری پیشه کرده و مقدرات الهی را شکر‌گذارند.

 

گفتنی است، حوزه علمیه دامغان مشتمل بر سه مدرسه علمیه امام باقر، امام صادق و امام کاظم(ع) با پیشینه‌ای بالغ بر 400 سال مشغول فعالیت است و طلاب سطوح یک تا چهار در حوزه امام صادق(ع)، سطوح چهار تا شش در حوزه امام کاظم(ع) و طلاب سطوح عالی در حوزه امام باقر(ع) این شهرستان تحصیل می‌کنند.

 

شایان ذکر است، با شروع سال جدید تحصیلی حوزه‌های علمیه 25 طلبه جدید الورود پس از گذراندن دوره اختبار و تثبیت در شهرستان و دوره میثاق طلبگی به شکل استانی از بین علاقمندان به تحصیل در حوزه علمیه دامغان گزینش شده و به جمع 250 طلبه مشغول به تحصیل در سه مدرسه علمیه این شهرستان پیوستند./977/پ202/ح

ارسال نظرات