۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۸۳۹۹۰
نماینده ولی فقیه در قزوین:

گناه عامل اصلی تیرگی قلب است/ مداومت بر یاد خداوند دیدگاه انسان را الهی می‌کند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در قزوین گناه را عامل اصلی تیرگی قلب معرفی کرد و گفت: اگر کسی به یاد کردن خداوند مداومت بورزد از دست تیرگی‌هایی که گناه بر قلبش نشانده است، رها شده و همچنین قلبش جلا داده می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمين عابديني، نماينده ولي فقيه در قزوين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در قزوین ظهر امروز در جلسه تفسیر نهج البلاغه در مسجد امام خمینی قزوین به تفسیر خطبه 222 نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: امیرمؤمنان(ع) دریای وسیعی از رازهای الهی است و ایشان در نهج‌البلاغه به شکافتن عمق آیات قرآن می پردازد و درک و فهم بیشتری نسبت به آیات قرآن را در اختیار ما می‌گذارد و این سبب تغییر دید ما نسبت به آیات قرآن می‌شود.

نماینده ولی فقیه در قزوین با اشاره به این‌که قلب هر کس ظرفیت شخصیت اوست، افزود: هر کس به میزانی که ظرفیت دارد، می‌تواند از سفره مفاهیم نهج‌البلاغه استفاده ببرد و هر کس طالب مقدار بیشتری از این مفاهیم است باید ظرفیت خود را افزایش دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عابدینی گناه را عامل اصلی تیرگی قلب معرفی کرد و اضافه کرد: هر گناهی که از انسان سر می‌زند قلب او را به سمت تیرگی می‌برد و به آن پرده‌ای کشیده می‌شود به طوری که شخص از درک مفاهیم الهی بی‌بهره می‌ماند.

وی در ادامه راه رهایی از تیرگی قلب و برداشته شدن پرده‌ها از روی قلب را یاد خدا قلمداد کرد و افزود: اگر کسی به یاد کردن خدا مداومت بورزد از دست تیرگی‌هایی که گناه بر قلبش نشانده است رها می‌شود و همچنین قلبش جلا داده می‌شود.

این مفسر قرآن و نهج‌البلاغه سه نتیجه برای مداومت کردن در یاد خدا عنوان داشت و تصریح کرد: نخستین تأثیری که یاد خدا بر انسان دارد ایجاد تفاوت در طرز گوش دادن به آیات الهی است، در این صورت کسی که به آیات الهی گوش فرا می‌دهد توجهش به آن دگرگون می‌شود، اما کسی که هنوز به این مرتبه نرسیده است فقط صدای ظاهری قرآن را می‌شنود و از درک حقیقتش ناتوان است.

امام جمعه قزوین دومین نتیجه مداوت کردن در یاد خدا را بینایی حقیقی چشم دانست و تصریح کرد: کسی که به یاد خدا مداوت می ورزد، دیدش نسبت به پدیده ها تغییر می‌کند، این شخص در واقع، حقیقت‌بین شده است و در عمل حاضر نخواهد بود حتی یک آیه از قرآن را با تمام دنیا عوض کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی تسلیم بودن در برابر فرمان خدا را سومین نتیجه یاد خدا معرفی کرد و ابراز داشت: انسان در این مرحله پس از اینکه از لجبازی‌ها و پافشاری‌هایش بر گناه دست می‌کشد به جایگاهی می‌رسد که راضی به رضای خدا می‌شود.

نماینده ولی فقیه در قزوین در پایان این خطبه نهج‌البلاغه را دعوت امیرمؤمنان(ع) برای افزاش معرفت به یاد خدا معرفی کرد و گفت: ذکر گفتن و یاد خدا مهم‌ترین عامل پاک شدن گوش و چشم و تسلیم شدن در برابر خدا است./955/پ202/ح

ارسال نظرات