۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۲۸۳۳۴۴
دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز:

فلسفه برگزاری همایش پیر غلامان زدودن خرافات از عزاداری‌ها است

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس سید علاءالدین حسین(ع) گفت: فلسفه برگزاری همایش پیر غلامان امام حسین(ع)، زدودن خرافات از مداحی‌ها و عزاداری‌ها است.
حجت الاسلام  سيد محي الدين طاهري دبير جامعه روحانيت در شيراز

به گزارش خبرگزاری رسا در فارس، حجت‌الاسلام سید محی‌الدین طاهری دبیر جامعه روحانیت شیراز گفت: متأسفانه از بعد از انقلاب دستانی در کار بوده که خرافات را در مداحی‌ها و عزاداری‌های امام حسین(ع) رسوخ دهند و این کاری است که قبل از انقلاب شروع‌شده بود و بعد از انقلاب شکل منسجم‌تری پیدا کرد و اشعار بی‌جا و گفته‌های ناصواب و انتساب‌هایی به اهل‌بیت(ع) ازجمله این اقدامات بود.

 

وی تصریح کرد: برخی از نوع سینه‌زنی‌هایی که در کشور مُد کردند و رسم شد که متأسفانه نتیجه آن‌هم به‌جاهای باریک کشاندند به‌عنوان مثل زنجیر زدن‌ها تیغ‌دار و قمه زدن‌ها، همه این‌ها با برنامه‌ریزی دقیق شروع‌شده درحالی‌که اگر به‌پیر غلامان امام حسین(ع) پیشکسوت توجه کنیم، ‌مشاهده خواهیم کرد غالباً افرادی صاحب‌ذوق بودند که خود اشعاری را در مدح امام حسین(ع) و از روی اخلاص می‌گفتند.

 

تولیت آستان مقدس سید علاءالدین حسین(ع) تأکید کرد: به نظر می‌رسد اجلاسیه پیر غلامان حسینی این معنا را پررنگ‌تر کند و اثر این اجلاسیه وسیله‌ای برای ریشه‌کن کردن برخی از مداحی‌ها خرافه گونه‌ای باشد که در داخل استان فارس هم متأسفانه وجود دارد.

 

وی، مداحی‌ها خرافی و وهم‌آمیز را پیرایه‌های ناصوابی دانست که به اسلام و عزاداری‌های امام حسین(ع) بسته‌اند و افزود: اسلام و عزاداری سیدالشهدا این مسائل نیست بلکه همین روش و رفتاری است که پیر غلامان امام حسین(ع) درگذشته و امروز دارند نه این چیزهایی که متأسفانه تحت عنوان مداحی به ساحت مداحان خوب ما اسائه ادب می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام طاهری تأکید کرد: برخی از نوع عزاداری‌ها حقیقتاً اسائه ادب به ساحت مقدس اهل‌بیت(ع) و امام حسین(ع) است و باید بر روی این قضایا حساس بود.

 

دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز یادآور شد: فلسفه وجودی برگزاری اجلاسیه پیر غلامان این است که آن پیرایه‌ها را پاک‌کنیم و جامعه به آن‌طرف سوق پیدا کند، ضمن اینکه این اجلاسیه باید آثار زیادی هم در جامعه داشته باشد و بر روی این قضیه هم کار شود یعنی برنامه‌ریزی برای این معنا شود و آن دغدغه‌ای که مقام معظم رهبری در چند سال پیش درباره نوع عزاداری‌ها داشتند به آن توجه بیشتری شود.

 

وی تأکید کرد: جامعه روحانیت شیراز بر اساس وظیفه‌ای که دارد، همیشه در خدمت جامعه و مردم بوده است و در این رابطه هم هر قدمی از طرف جامعه روحانیت شیراز بناست برداشته شود، اعلام آمادگی می‌شود ضمن اینکه آستان سید علاءالدین حسین(ع) هم برای هر برنامه‌ای که در این رابطه است آمادگی دارد./919/د102/ب4

ارسال نظرات