۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۲۸۳۱۳۸
آیت‌الله خاتمی در همایش ولایت مداران استان فارس:

پرونده انگلیس به اندازه آمریکا سیاه است/ نظارت استصوابی یک قانون است/ مسؤولان در خط مقدم قانون مداری باشند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری گفت: توافق هسته‌ای هرگز به معنای آشتی با امریکا و آب شدن یخ‌های رابطه بین ایران و آمریکا نیست و خط امام تا زمان ارتحال ایشان به قطع رابطه با امریکا بود.
آيت الله سيد احمد خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، آیت‌الله سید احمد خاتمی، عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری، در همایش ولایت‌مداران استان فارس با اشاره به حدیث سلسله الذهب امام رضا(ع) گفت: بر پایه این حدیث توحید زمانی دژ محکم الهی است که با ولایت همراه باشد.

وی با اشاره به روایات اهل بیت (ع) گفت: بر اساس روایات انسان‌ها یا ولایت شعارند یا ولایت مدار و آنچه عترت پیامبر(ص) از ما می‌طلبند ولایت‌مداری است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان افزود: ولایت شعاری این است که فرد در صحبت‌ها دم از ولایت بزند ولی اوامر ولی را انجام ندهد، اما آنچه مایه نجات است ولایت‌مداری است و امام صادق (ع) می‌فرمایند: شیعه ما نیست کسی که به زبان بگوید شیعه است اما همراه با عمل و اطاعت نباشد.

آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد: ولایت‌مداران باید ملتزم به توابعی باشند و کسانی که این عنوان را دارند باید به رهنمودهای ولایت به معنای عام و خاص عمل کنند و اطاعت از رهنمودهای ولایت در اعمال ما متجلی باشد.

وی با بیان این که ولایت‌مداری به دو امر بصیرت داشتن و عمل ولایی است، تصریح کرد: چه بسا کسانی که مواضع ولایت را به خوبی می‌دانند اما در عمل ولایی نیستند؛ بنابراین اگر بصیرت ولایی با عمل ولایی همراه شود ولایت‌مداری شکل می‌گیرد.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان با بیان این که در اجتماع ولایت‌مداران باید هم عمل ولایی و هم بصیرت ولایی مطرح شود به تشریح بصیرت ولایی پرداخت و گفت: در عرصه سیاست خارجی بعد از توافق آمریکایی‌ها مدام در پی القای این مطلب بودند که ایران و آمریکا آشتی کردند.

آیت‌الله خاتمی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب از خطبه دوم نماز عید فطر تا امروز در پی باطل کردن این ترفند آمریکایی‌ها بودند و بیان کردند که مسأله توافق با آمریکا نیست بلکه توافق با 1+5 است و توافق صرفاً در مسئله هسته‌ای است.

وی با بیان این که توافق باید مراحل قانونی را طی کند، افزود: شورای عالی امنیت و مجلس شورای اسلامی باید درباره توافق نظر بدهند و آن را تائید کنند و این در اصل 77 قانون اساسی ذکر شده که هر عهدنامه و قرارداد بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان گفت: با این مقدمات مسأله توافق هسته‌ای هرگز به معنای آشتی با امریکا و آب شدن یخ‌های رابطه بین ایران و آمریکا نیست و خط امام تا زمان ارتحال ایشان به قطع رابطه با امریکا بود.

وی گفت: آقایی که مرتبط با امام بوده در خاطرات مفصل گفته است که به امام نامه نوشتیم و از امام خواستیم که تا زمانی که زنده هستند مشکل با امریکا را حل کنید، امام پاسخی به این نامه نداده‌اند چون اگر امام جوابی داده بودند باید ذکر می‌شد.

آیت‌الله خاتمی بیان کرد: اما معنای جواب ندادن امام به این نامه این است که آمریکا شیطان بزرگ است و نباید رابطه برقرار شود و امروز خط ولایت نیز همین است و رهبری این مطلب را در دیدار با مجمع جهانی اهل بیت بیان کردند که : "اختلاف با آمریکا 180 درجه است".

وی گفت: یکی از مواضع ایران دشمنی با رژیم جعلی و غاصب اسرائیل است در صورتی که آمریکا تأمین امنیت اسرائیل را مأموریت خود می‌داند.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در شرایط امروز خط ولایت خط نفرت از آمریکا و قطع رابطه با آن است، افزود:  برخی در پی آن هستند که نفرت از استکبار را کم کنند و این از موضع‌گیری‌های افراد پیداست و نیاز به بیان ندارد اما خط ولایت که برگرفته از خط قرآن است خط نفرت از استکبار است.

آیت‌الله خاتمی با بیان این که به کارهای سیاسی و دیپلماتیک آقایان و اینکه کدام سفارتخانه باشد یا نباشد، ورود نمی‌کنیم افزود: انگلیس سیاه‌ترین پرونده در بلاد اسلامی را دارد و پرونده انگلیس به اندازه آمریکا سیاه است بنابراین فکر نکنند با راه انداختن 4 ساختمان این نفرت از بین می‌رود.

وی گفت: سفارت انگلیس فرماندهی فتنه 88 را به عهده داشت و نمی‌توانند با بزک کردن چهره استکبار این نفرت را از بین ببرند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان افزود: در مذاکرات نظری جز نظر ولایت نداریم و اگر رهبری تائید کنند کل ملت هم تائید می‌کنند و اگر رد کنند کل ملت هم رد می‌کنند و حرف همه مردم، قوه قضائیه و قوه مقننه این است که توافق خوب آری اما توافق بد و ذلت‌آور خیر.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه رکن دیگر ولایت‌مداری عمل ولایی است، تصریح کرد: ولایت‌مداران باید مستند و مستدل سخن بگویند و در شأن فرد ولایت‌مدار نیست که شایعات را باور کند.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: علاوه بر مستند و مستدل سخن گفتن افراد ولایت‌مدار باید حرف‌های مستدل و مستند را بشنوند و باور کنند و در شرایط کنونی برای بیمه شدن مردم در برابر خبرهای دروغ راهی جز ترویج فرهنگ مستند شنیدن و گفتن نداریم. در شرایط نزدیک به انتخابات بازار این‌گونه خبرها داغ‌تر می‌شود بنابراین این شیوه باید در رابطه با دشمنان هم رعایت شود.

آیت‌الله خاتمی با بیان این که هر کس دل در گرو وطن و اسلام دارد باید حریم ولایت را حفظ کند و شکستن این حریم کار خطرناکی است، گفت: قانون‌مداری یعنی پیرو خط ولایت بودن و نخستین قانون‌مداران پیامبر اکرم و حضرت علی (ع) بوده‌اند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان با بیان این که همه باید در برابر قانون تمکین کنند، افزود: بر اساس اصل 99 قانون اساسی شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه این نظارت استطلاعی نیست گفت: به این شکل نیست که شورای نگهبان فقط گزارش دهد که فردی صلاحیت دارد یا ندارد چون این نوع نظارت نیاز به قانون ندارد و همه می‌توانند درباره صلاحیت افراد به هیأت نظارت گزارش دهند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه نظارت استصوابی است که نیاز به قانون دارد، افزود: بر اساس اصل 98 قانون اساسی نظارت شورای نگهبان نظارت استصوابی است بنابراین شورای نگهبان هم چشم است و هم دست و تنها چشم نیست.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان گفت: نظارت استصوابی شورای نگهبان یک قانون است و یک نظریه جناحی، جبهه‌ای و حزبی نیست و مسئولان نظام اسلامی انتظار می‌رود که خط مقدم قانون‌مداری باشند.

وی با اشاره به انتخابات پیش‌رو و اینکه انتخابات یک جشن سیاسی است، افزود: این جشن سیاسی به برکت نظام اسلامی است وگرنه در زمان 57 سال حکومت پهلوی مردم در انتخابات هیچ نقشی نداشتند و نماینده‌های مجلس از پیش تعیین شده بودند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه انتخابات جای عرضه سلایق سیاسی گوناگون است، گفت: وزن افراد در پای صندوق رای مشخص می‌شود و نگرانی برخی اصول‌گرایان از حضور و فعالیت سلائق گوناگون بی‌مورد است چون معنای انتخابات تلاش سلائق مختلف است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی امانت است، خاطرنشان کرد: در زمان طاغوت نمایندگان مجلس نماینده مردم نبودند بلکه نماینده دولت بودند اما در نظام اسلامی قانون اساسی شورای نگهبان را قرار داده است تا بازتاب رای مردم به مجلس راه پیدا کنند.

وی با بیان اینکه رای مردم حق‌الناس است و در بیش از 30 انتخاباتی که در انقلاب اسلامی برگزار شده این امر رعایت شده است، گفت: دست به دست شدن قدرت بین گروه‌های مختلف بهترین دلیل برای انتخابات آزاد در نظام اسلامی بوده است.

امام جمعه موقت تهران افزود: شورای نگهبان وظیفه دارد به عاملان فتنه اجازه ورود به مجلس را ندهد و اگر غیر از این عمل کند حق‌الناس کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مجلس باید در شأن نظام اسلامی و مردم باشد، افزود: مجلسی که به استکبار امید دارد در شأن نظام اسلامی نیست. مجلس باید بازتاب رای مردمی باشد که به نظام عشق می‌ورزند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر اخلاق تاکید دارند، گفت: هیأت اجرایی و ناظران باید متخلق به اخلاق اسلامی باشند و هیچ مجوز شرعی و اخلاقی برای جابه‌جایی یک رای ندارند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان با بیان اینکه مجریان، ناظران، کاندیداها و طرفداران آنها باید در خط مقدم اخلاق باشند، تصریح کرد: نباید در انتخابات فضای جامعه را ملتهب کرد و جشن شیرین سیاسی را به کام مردم تلخ کرد.

وی با اشاره به اینکه تمکین نکردن قانون حوادثی نظیر سال 88 را رقم می‌زند، بیان کرد: در سال 88 اگر اخلاق رعایت شده بود باید کسانی که رای نیاوردند به کسی که رای آورده بود تبریک می‌گفتند وتجربیات خود را در اختیار آنها قرار می‌دادند.

آیت‌الله خاتمی گفت: نکته‌ای که اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان باید بدانند این است که مصلحت جامعه در حفظ آرامش و وحدت جامعه است چراکه در جامعه ملتهب منطق و استدلال گم می‌شود.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان با بیان اینکه تشکل ولایی در رأسش خدا و ولی فقیه است از تشکیل این تشکل‌ها در استان فارس ابراز خشنودی کرد و گفت: حسن این تشکل‌ها این است مستقل از تهران هستند و ولایت‌مداران باید روی پای خود بایستند.

وی با بیان اینکه نقش نماینده ولی فقیه در استان همان نقش ولی فقیه در کشور است، افزود: ولایت‌مداران باید بدون اینکه خسته شوند با پیروی از نماینده ولی فقیه ارزشی عمل کند حتی اگر پیروز میدان نشوند چراکه مهم عملکرد ارزش داشتن است نه پیروزی در انتخابات./852/پ201/ج

ارسال نظرات