استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛
مقام ابراهیم معیار قبولی اعمال حجاج
خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت مقام حضرت ابراهیم(ع) در مناسک حج، گفت: مقام حضرت ابراهیم(ع) در مناسک حج معیار قبولی نماز و عبادتهای دیگر است و حجاج باید نماز خود را پشت سر این مقام بجا آورند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام احمد فقیهی، صبح امروز در جلسه تفسیر روزانه حرم مطهر حضرت معصومه(س) که در ضلع شرقی شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد با بیان اینکه خانه کعبه از زمان حضرت آدم(ع) وجود داشته است، عنوان کرد: حضرت ابراهیم(ع) اولین کسی است که این خانه را بهصورت رسمی برای یکتاپرستان احیا کرده است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خانه کعبه در زمان ساخت توسط حضرت ابراهیم(ع) حدوداً 2 متر ارتفاع داشته است، اظهار کرد: در حال حاضر ارتفاع این خانه به بیش از 12 متر میرسد.
وی با اشاره به اهمیت مقام حضرت ابراهیم در مناسک حج، گفت: این مقام در مناسک حج معیار قبولی نماز و عبادات است و باید حجاج نماز خود را پشت سر مقام حضرت ابراهیم(ع) بجا آورند.
حجتالاسلام فقیهی با اشاره به اینکه مقام حضرت ابراهیم در حقیقت سنگی است که حضرت در زمان ساخت زیر پا قرار داده و از آن بهعنوان یک وسیله برای ساخت دیوارهای بالایی کعبه استفاده شده است، تصریح کرد: تاریخ مجسم این مقام این است که به امر الهی رد پای حضرت روی سنگ مقام موجود است.
وی با اشاره به اینکه این سنگ در زمان حضرت رسول اکرم(ص) چسبیده به دیوار کعبه بوده است، گفت: در زمان خلیفه دوم به دستور خلیفه دوم این سنگ حدوداً 12 متر به عقب راندهشده است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به وجوب بجا آوردن عبادات و نماز در پشت سر این سنگ گفت: در سالهای بعد از انقلاب اسلامی به دلیل افزایش بیسابقه حجاج در مراسم حج عملاً خواندن نماز در اطراف کعبه و پشت مقام ممکن نیست و برای حجاج معضلاتی را ایجاد کرده است.
حجتالاسلام فقیهی با اشاره به آیه 126 سوره بقره که میفرماید«وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ قَالَ وَمَنْ کَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِیلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِیرُ»، تصریح کرد: چندین دعا حضرت ابراهیم (ع) درباره مکّه کرد که اولین دعا این است که عرض کرد«خدایا اینجا را بلد قرار بده» با اینکه آنجا قابل بلد شدن نبود برای اینکه خود حضرت ابراهیم (ع) عرض کرد اینجا غیر «ذیزرع» است.
وی با اشاره به تفاوت زمین لم یزرع و غیر ذیزرع ابراز داشت: بین «لم یزرع» با «غیر ذیزرع» فرق است چراکه عرض کرد «انّی اسکنت من ذریتی بوادٍ غیر ذیزرع».
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مکه بیابان است، تصریح کرد: مکه بیابان بائر نیست همچنین بیابان مواتی که قابلکشت و زرع و أحیا باشد نیست یعنی در حقیقت بیابان لم یزرع نیست بلکه بیابان غیر ذیزرع است.
وی ادامه داد: غیر ذی زرع یعنی اصلاً قابلکشت و زرع نیست چون چیزی ندارد نه آب از خودش دارد نه جای باران و بهطورکلی کوچکترین شرایط کشاورزی هم در آن فراهم نیست.
حجتالاسلام فقیهی با اشاره به امنیت مکه در مبانی اسلامی، گفت: در چنین شرایطی حضرت ابراهیم(ع) به قدرت لایزال خدای سبحان مطمئن و متکی است.
وی ادامه داد: همین ایمان حضرت موجب شد که ایشان در محضر الهی عرض کرد«ربّ اجعل هذا» اینجا را شهر قرار بده البته در ادامه دعا میبینیم که میفرماید یک و شهر أمن قرار بده.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به درخواست حضرت ابراهیم یعنی «رب اجعل هذا بلداً آمنا»، گفت: در سوره ابراهیم مشابه همین دعا مطرح است.
وی ادامه داد: البته در آنجا حضرت ابراهیم عرض میکند«رَبِّ اجْعَلْ هذا البلد آمنا» یعنی بعد از اینکه اینجا بلد شد؛ اما بعد از آن امنیت آن را از خدای سبحان میخواهد.
حجتالاسلام فقیهی با اشاره به متن صریح این دعا که میفرماید«و اذ قال ابراهیمُ ربّ اجعل هذا بلداً آمنا»، عنوان کرد: مهمتر از هر چیز امنیت است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضرت ابراهیم در دعای خود مسائل مادی و اقتصادی را در کنار امنیت ذکر میکند، عنوان کرد: باید در نظر داشت که حضرت فرمود: «الّذی اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف».
وی افزود: یعنی اینکه این دو عامل را خدای سبحان یادآور میشود که هم مسئله امنیت و هم مسئله تأمین ارزاق دارای اهمیت است چراکه در سوره قریش فرموده است«فلیعبدوا ربّ هذا البیت الذی أطعمهم من جوع و آمنهم من خوف»./921/پ202/ی
ارسال نظرات