۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۲۸۰۸۱۷
سخنران حرم رضوی:

انکار شخصیت دختران کم تر از زنده به گور کردن آن ها نیست

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسینی قمی در حرم مطهر رضوی گفت: انکار کردن و نادیده گرفتن شخصیت و موقعیت دختران امروز کمتر از زنده به گور کردن آن ها در عصر جاهلیت نیست.
حجت الاسلام حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه قم همزمان با شب میلاد حضرت معصومه(ع) اظهار کرد: اول ذیقعده؛ میلاد حضرت معصومه(س) را روز دختر نامیده اند؛ پدر و مادران این روز را نادیده نگیردند و با هدیه کوچکی دختران خانواده را مورد تکریم قرار دهند تا در اذهان آن ها خاطره نیکی از این روز ایجاد شود.

 

وی تصریح کرد: تبعیض بین فرزندان که مورد رضای خداوند نیست و از گناهان کبیره است متأسفانه هنوز در بین برخی از خانواده ها تبعیض جنسیتی وجود دارد که دختران از این موضوع گله مند هستند و به طرق مختلف بیان می کنند.

 

حجت الاسلام حسینی قمی خاطرنشان کرد: در عصر جاهلیت دختران را زنده به گور می کردند و امروز شخصیت و موقعیت دختر را به گور فرستادن از زنده به گور کردن دختران در عصر جاهلی کم تر نیست.

 

وی با تأکید بر این که خداوند پدر و مادرانی را که بین فرزندان خود تبعیض قائل می شوند را نمی بخشد، بیان کرد: برتری یک فرزند بر دیگری به لحاظ تحصیلات دانشگاهی، جایگاه و موقعیت اجتماعی، داشتن ثروت و سایر آن دلیلی برای تفاوت و تبعیض در نگاه پدر و مادر نیست، استعدادهای افراد با یکدیگر متفاوت است بنابراین همه در زمینه تحصیلات موفق نیستند و این نمی تواند دلیلی برای تبعیض باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر الگوپذیری شخصیت حضرت معصومه(س) در زندگی عنوان کرد: صبر و استقامت نخستین بخش الگوپذیری و عبادت ایشان دومین بخش الگوپذیری از زندگی حضرت معصومه(س) است.

 

وی افزود: حضرت در این مدت کوتاه به قدری مشغول عبادت و بندگی بودند که مکان عبادت ایشان به «بیت النّور» شهرت یافت و امروز هنوز پس از گذشت هزار سال با همین نام معروف است و به گفته یکی از بزرگان اگر مردم نسبت به عظمت بیت النّور آگاهی داشتند، همان گونه که برای زیارت حضرت معصومه (س) به حرم ایشان می رفتند به این مکان قدسی که می رفتند.

 

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: حضرت معصومه(س) در سفر به توس حدود 15 روز در شهر قم بودند و پس از آن در همین شهر از دنیا رفتند.

 

حجت الاسلام حسینی قمی اظهار کرد: «علم و دانش» سومین بخش الگوپذیری از زندگی کریمه اهل بیت(س) است که در سلسله روایات این بانوی بزرگوار از جمله به سند فاطمیات در رابطه با ولایت می توان اشاره کرد که حضرت معصومه(س) از فاطمه دختر امام موسی بن جعفر(ع) از فاطمه دختر امام صادق(ع) از فاطمه دختر امام باقر(ع) از فاطمه دختر امام سجاد(ع) از فاطمه دختر امام حسین(ع) از زینب دختر امیرمؤمنان(ع) از فاطمه(س) دختر رسول خدا(ص) نقل کرده اند.

 

وی عفت و پاکدامنی را بخش دیگر قابل توجه زندگی حضرت معصومه(س) دانست و افزود: به دلیل فضای جور و ستم حاکمیت شرایط فراهم شدن حضرت معصومه(س) وجود نداشت و تا 28 سال ایشان بدون ازدواج اما در عین حجاب، عفاف و پاکدامنی در جامعه زندگی کردند.

 

استاد حوزه علمیه قم متذکر شد: امروز نیز اگر خدای نکرده برای دختران بنا به دلیلی شرایطی برای ازدواج فراهم نشد، بالارفتن سن عذری برای ارتکاب گناه نمی تواند باشد از این رو دختران مسلمان این چهار بخش مهم را یکجا داشت می توان ادعا کند که حضرت معصومه(س)  را الگوی زندگی خویش قرار داده است.

 

یادآور می شود، مدیحه سرایی، مولودی خوانی، اجرای شعر و همخوانی «فدک الزهراء» از جمله برنامه هایی بود که همزمان با شب میلاد حضرت معصومه(س) در جمع زائران ومجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) برگزار شد./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات