۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۵
کد خبر: ۲۸۰۷۹۰

مدیران فرهنگی آستان قدس رضوی با آیت الله سبحانی دیدار کردند

خبرگزاری رسا ـ تعدادی از مدیران فرهنگی آستان قدس رضوی ضمن دیدار با آیت الله سبحانی گزارشی از فعالیت های فرهنگی و قرآنی آستان قدس رضوی ارائه کردند.
نشست مديران آستان قدس با آيت الله سبحاني

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، مدیران و فعالان فرهنگی آستان قدس رضویدر دبیرخانه شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی با آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید دیدار و گزارشی از فعالیت های حرم مطهر رضوی ارائه کردند.

 

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام سید جلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، با اشاره به فعالیت‌های گسترده آستان قدس رضوی گفت: قبل از انقلاب تنها یک مرکز فرهنگی در آستان قدس رضوی وجود داشته است، اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی ایران و بینش و آینده نگری آیت الله واعظ طبسی، آستان قدس رضوی با 14 موسسه فرهنگی، فعالیت‌های گسترده ای در سطح کشور و بین الملل انجام می دهد.

بودجه فرهنگی حرم رضوی
وی با اشاره به اینکه 70 درصد از بودجه آستان قدس رضوی به مسائل فرهنگی اختصاص دارد، اعلام کرد: تحصیل حدود 20 هزار دانش آموز از پیش دبستانی تا مقطع دکتری در مؤسسات آستان قدس رضوی، وجود یکصد هزار نسخه خطی و سه و نیم میلیون کتاب در موزه و کتابخانه های آستان قدس رضوی، فعالیت 10 کتابخانه تخصصی و 50 کتابخانه در سراسر کشور و مراجعه سالانه بیش از هشت میلیون نفر به 
کتابخانه های آستان قدس رضوی از نمونه فعالیت های آستان قدس رضوی در عرصه علمی-فرهنگی بشمار می رود.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با اعلام اینکه در طول 37 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آستان قدس رضوی با 10 هزار عنوان، چهل و پنج میلیون کتاب چاپ کرده است، اظهارکردشرکت به نشر جزو منحصربه فردترین نهادهای فرهنگی در دنیای اسلام است که زنجیره تولید محتوا، آماده‌سازی، نشر و توزیع کتاب را برعهده دارد و با 28 فروشگاه فرهنگی در سطح کشور ارائه خدمات می دهد.

 

در ادامه جواد محمدزاده مقدم؛ مدیرعامل شرکت به نشر آستان قدس رضوی، پاسخگویی به نیاز عمومی زائران در ترویج معارف اسلامی و شیعی و توجه به کارهای کودک و نوجوان را از شاخصه های برنامه‌های انتشارات به نشر معرفی و اعلام کرد: به نشر، وظیفه نشر عمومی آستان قدس رضوی را به طور ویژه برعهده دارد و در حوزه موضوعات رضوی رتبه اول را به دست آورده است.


ترویج معارف قرآنی
همچنین مهدی لسانی، رییس 
اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی در خصوص فعالیت های این حوزه گفت: با توجه به اهتمام زیاد آستان قدس رضوی به مباحث قرآنی، سالانه 500 استاد در اداره علوم قرآنی حرم مطهر رضوی به آموزش حفظ،‌ مفاهیم،‌ تفسیر،‌ تجوید، قرائت، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه مشغولند.

 

وی ادامه داد: قرآن آموزی سالانه 12 هزار کودک، فعالیت قرآنی در 140 مسجد از مساجد شهر مشهد و آموزشی برای زائران حرم مطهر امام رضا(ع) از دیگر فعالیت این اداره به شمار می رود.

لسانی با اشاره به اینکه 430 طلبه فاضل در اداره پاسخگویی حرم مطهر رضوی به صورت 24 ساعته در همه صحن‌های حرم مطهر پاسخگوی سوالات شرعی و اعتقادی زائران هستند، ابراز کرد: آستان قدس رضوی برای پاسخگویی به سوالات اعتقادی و فقهی سامانه 32020 را به صورت شبانه روزی تدارک دیده است و سالانه به دو میلیون سوال پاسخ داده می شود.

 

وی در ادامه عنوان کرد: برپایی سالانه 10 هزار حلقه معرفت و گفت و گوی چهره به چهره،‌ مشاوره دینی زائران در زمینه تربیت،‌ ازدواج، اخلاق و ... توسط فارغ التحصیلان رشته روانشناسی و روحانیان در مراکز مشاوره حرم مطهر رضوی و انتشار کتابچه رهنما که برگرفته از سوالات زائران در حلقه های «معرفت»،‌ »دین، نشاط، زندگی» و «پرسمان دینی» است، از دیگر فعالیت‌های اداره پاسخگویی حرم مطهر رضوی به شمار می رود.



فعال سازی جوانان
در ادامه این نشست علی اکبر عصارنیا، سرپرست 
مؤسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی به فعالیت های این مؤسسه در زمینه فعال سازی جوانان و ایفا کردن نقش فرهنگی و اجتماعی در کشور اشاره و بیان کرد: برپایی جشن های «زیر سایه خورشید» در داخل و خارج از کشور با حضور تشکل های مردمی، بررسی مسائل و مشکلات جوانان، ایجاد بسترهای مناسب مشاوره ای، برگزاری نشست های بزم اندیشه و ترویج فرهنگ رضوی، برخی از برنامه های این مؤسسه است.

 

رمضان علی ایزانلو، رییس گروه نظارت و ارزیابی موسسات فرهنگی شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه سه هزار مُبلغ در حرم مطهر رضوی فعالیت دینی دارند،‌ ابراز کرد: در حرم مطهر رضوی سالانه 3500 سخنرانی و دو هزار و پانصد برنامه مداحی صورت می گیرد که واحد ارزیابی وظیفه نظارت و ارزیابی بر سخنران ها و مداحان را برعهده دارد.
به گفته ایزانلو در حرم مطهر رضوی به پنج زبان دنیا برای پنج میلیون زائر غیرایرانی برنامه های متنوع فرهنگی و دینی برگزار می شود.

 

حجت‌الاسلام مهدی شریعتی تبار، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به تأسیس این بنیاد در سال 63 با هدف نشر معارف شیعی، هدف تاسیس این بنیاد پژوهشی را پاسخگویی به نیازهای فرهنگی مردم، انقلاب و جهان اسلام دانست و ضمن اشاره به فعالیت‌های پژوهشی در 15 رشته مختلف، گفت: با تاکید مدیران عالی آستان قدس رضوی، بر پژوهش در حوزه وهابیت و پاسخگویی به شبهات روز در کنار پژوهش‌هایی زیربنایی اقدام کرده ایم.

 

در ادامه حجت‌الاسلام محمد باقر فرزانه، رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی درباره تاریخچه این دانشگاه گفت: این دانشگاه با تدبیر آیت الله واعظ طبسی در سال 1363 پایه گذاری شد و در سال 1374 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.



اصالت حوزوی دانشگاه رضوی
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اصالت حوزوی و مدرک رسمی وزارت علوم، در عرصه علم و پژوهش فعالیت دارد، ابراز کرد: انتشار چهار مجله علمی، پژوهشی با موضوعات حقوق کیفری، فقه مدنی، علوم قرآنی و فلسفه و کار تحقیقاتی چند تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه بر کتاب جواهر تحت نظر آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، برخی از دستاوردهای این دانشگاه به شمار می رود.

 

حجت الاسلام فرزانه با اشاره به اینکه 200 نفر از فارغ التحصیلان رشته علوم قرآن و حدیث مشغول فعالیت‌های پژوهش و تفسیر قرآن هستند، اعلام کرد: یکی از اهداف این دانشگاه تربیت استاد برای چهار سطح حوزه علمیه است که تا کنون بیش از 400 استاد در حوزه های علمیه از فارغ تحصیلان این دانشگاه هستند./1308/د101/ح

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی

ارسال نظرات