۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۲۸۰۲۱۹
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

بررسی برجام در مجلس با رویکرد کمک به دولت انجام می شود/ دولت نمی تواند مجری و ناظر توافق باشد

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: برای مهندسی برجام، مجری و ناظر نباید یک دستگاه باشد در غیر این صورت این خطای ساختاری است.
 منصور حقيقت پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، منصور حقیقت پور، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین و نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت رسانه و کار رسانه ای، گفت: مولفه های قدرت در طول تاریخ تغییر یافته و اگر رسانه ها در گذشته صرفا جایگاه خبررسانی و اطلاع رسانی داشتند، امروز به عنوان مولفه قدرت برای توسعه قدرت مطرح هستند.

 

وی افزود: رسانه ها امروز در واقع به عنوان مولفه قدرت برای توسعه قدرت جایگزین ارتش های مسلح شده اند و کسب قدرت امروز با توسط لشگرکشی های نرم و رسانه ای انجام می شود.

 

حقیقت پور، تصریح کرد: امروز توسعه از طریق ابزار رسانه ای با تلاش برای تسلط بر عقیده و افکار و تغییر سبک زندگی صورت می پذیرد و ارتش قدرتمند رسانه در این خصوص نقش بسزایی دارد.

 

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر رسانه ها در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جوامع، گفت: بسیاری از منویات سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشور از طریق فیلم، خبر و موارد مهندسی دست ساز افکار عمومی قابل طرح است.

 

وی افزود: مهندسی افکار عمومی امروز توسط اتاق های فکر رسانه ای و فرهنگی و با ابزار قدرتمند رسانه انجام می شود و در حوزه ژئوپلتیک امروز رسانه ها یک ظرفیت قدرتمند تبلیغی را ایجاد کرده اند.

 

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: هر کشوری که رسانه در آن قدرتمند باشد و نفوذ بیشتری داشته باشد قطعا قدرت سیاسی و فرهنگی زیادی دارد.

 

حقیقت پور با تاکید بر لزوم تقویت رسانه ها در کشور، اظهار داشت: در مقابل سازماندهی کارترهای خبری برای توسعه غرب و هجمه های فرهنگی و رسانه ای آنان باید مسؤولان به فکر تقویت و افزایش توانایی رسان های داخلی باشند تا از این طریق بتوان هجمه های رسانه ای دشمنان را خنثی کرد.

 

وی با انتقاد از برخی رسانه های داخلی، تاکید کرد: برخی رسانه ها بدون توجه به اهداف رسانه ها در کشور ناخواسته مفاهیم و ادبیات مد نظر دشمن را تولید، تبلیغ و تکثیر می کنند.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: رسانه ها باید خوراک بسیاری از علاقمندان به انقلاب اسلامی را در جهان تولید و منتشر کنند و در برابر جنگ نامتقارن رسانه ای برنامه ریزی مناسب و برنامه های قدرتمند داشته باشند.

 

حقیقت پور در ادامه با اشاره به توافق هسته ای و طرح برجام در مجلس شورای اسلامی نیز، خاطرنشان کرد: امروز دو نگاه به مساله برجام در کشور وجود دارد که یک نگاه تائید برجام توسط شورای عالی انقلاب ملی و عدم دخالت مجلس به آن است.

 

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، تاکید کرد: نگاه دوم به مساله برجام نگاهی حقوقی است که در این نگاه بر الزام آور بودن برجام و وجود محدودیت ها و الزامات در آن توجه می شود.

 

وی افزود: با توجه به وجود محدودیت ها و الزام آور بودن برجام این مساله باید در مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

 

حقیقت پور، تصریح کرد: با توجه به نگاه نمایندگان و ریاست مجلس شورای اسلامی به دستاوردهای هسته ای و اهمیت این موضوع، برجام باید در قالب یک لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه شود و مجلس نیز باید بر اساس سازوکارهای تعیین شده مفاد برجام را کنترل و با عنایت به محتوای توافق نامه و انطباق آن با قوانین و خط قرمزهای نظام بررسی های لازم را انجام دهد.

 

وی تاکید کرد: مجلس نیز با دید حفظ دستاوردهای هسته ای کشور و کمک به دولت در این خصوص اقدام می کند و دولت نباید نگران این مساله باشد.

 

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، افزود: برای مهندسی برجام، مجری و ناظر نباید یک دستگاه باشد در غیر این صورت این خطای ساختاری است.

 

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: اگر ناظر همان مجری باشد قطعا برخی خطاها را نخواهد دید و اگر این رسالت توسط مجلس شورای اسلامی انجام شود، معقول تر است.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به برنامه های جمهوری اسلامی در منطقه و حمایت از کشورهای اسلامی نیز، گفت: سیاست جمهوری اسلامی در سوریه هیچ تغییری نکرده و راه حل های دیپلماتیک برای رفع مشکلات سوریه از برنامه های ما است.

 

حقیقت پور، خاطرنشان کرد: دفاع از حاکمیت سوریه به خاطر برخورداری آقای بشار اسد از اکثریت آرا نشان دهنده این مساله است که ما خواستار حل مشکلات سوریه از طریق دیپلماتیک هستیم.

 

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: سرنوشت سوریه، قانون اساسی سوریه و هرگونه مسایل داخلی سوریه باید توسط خود مردم سوریه تصمیم گیری شود.

 

مسایل موجود در ترکیه به دلیل تن ندادن دولت این کشور به قاعده بازی دموکراتیک است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص جنگ رسانه ای جدید ترکیه علیه جمهوری اسلامی ایران و ناآرامی ها در این کشور، بیان داشت: بزرگترین مشکل جمهوری اسلامی ایران با ترکیه به دلیل اقدامات این کشور بر علیه کشورهای سوریه و عراق است.

 

حقیقت پور، خاطرنشان کرد: حمایت و پشتیبانی ترکیه از گروه های تروریستی داعش و آموزش های نظامی آنان در داخل خاک ترکیه و توسعه روابط این کشور با آمریکا از طریق در اختیار گذاشتن پایگاه های نظامی از جمله مواردی است که کشور ترکیه در حال انجام است.

 

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، تصریح کرد: دولت ترکیه در صدد احیای سلطنت عثمانی است و ما معتقدیم که اتفاقات و ناآرامی هایی که در جنوب شرقی ترکیه انجام می شود به دلیل تن ندادن دولت آقای اردوغان به قاعده بازی دموکراتیک است./937/پ202/.ش

ارسال نظرات