۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۷
کد خبر: ۲۸۰۲۰۱
کارشناس مسائل مذهبی:

مهم‌ترین عامل گرفتاری‌های انسان غفلت از یاد خدا است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پورموسوی با اشاره به این‌که غفلت بیماری کشنده و مهلکی است که سرچشمه بسیاری از بدبختی‌ها و شهوت‌های دنیا است، گفت: یاد خدا، نماز اول وقت، محاسبه نفس و تفکر در رابطه با مرگ سبب دوری انسان از غفلت خواهد شد.
حجت الاسلام سيدحسن پورموسوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام سیدحسن پورموسوی شب گذشته در مراسم سومین شب سوگواری شهادت امام صادق(ع) که در مسجد امام جعفر صادق(ع) زاهدان برگزار شد، گفت: غفلت بیماری کشنده و مهلکی است که سرچشمه بسیاری از بدبختی‌ها و شهوت‌های دنیا است.

 

وی ادامه داد: اگر انسان درباره غفلت چاره‌ای نیندیشد ممکن است دنیا و آخرت او خراب شود دائم باید دعا کنیم که خداوند ما را از خواب غفلت بیدار کند.

 

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به انواع خواب‌ها، بیان کرد: ما چند نوع خواب می‌شناسیم، خواب لعنت برای کسی که بین‌الطلوعین می خوابد که نماز صبح او قضا می شود خواب بعد از نماز صبح را خواب کسالت می‌گویند، امروزه غفلت کاری کرده که جوان ما تا پاسی از شب در این سایت و آن سایت و شبکه‌های اجتماعی بچرخد و بیدار باشد، در آخر هم نماز صبح وی قضا شود.

 

وی افزود: نوع دیگر خواب، خواب نعمت است؛ خواب قیلوله که یک ساعت قبل نماز ظهر است و علمای ما از این نوع خواب استفاده می‌کردند خواب شقاوت نیز خواب انسان قبل از این که نماز مغرب را بخواند، است خواب راحت هم خواب شب است و خواب غفلت که خواب سحر است، انسان را از بیداری در دل شب و مناجات با خداوند محرو می‌کند.

 

حجت الاسلام پورموسوی با تأکید بر اشارات قرآن به مسأله غفلت، اظهار داشت: این مسأله در قرآن بیان شده است که می‌فرماید آیا شما به کوه‌ها و آسمان نگاه نمی‌کنید که چگونه خلق کردیم اینها به خاطر این است که ما از خواب غفلت بیدار شویم، قرآن به ما هشدار می‌دهد که گرد و غبار غفلت ما را نگیرد.

 

وی اضافه کرد: همه چیز که خداوند خلق کرده مایه عبرت است، قرآن می فرماید اکثر مردم  حقایق را نمی‌بینند چرا نسبت به قرآن تفکر نمی‌کنید؟! غافل ترین مردم آنها هستند که از تغییر و تحول روزگار پند نمی‌گیرند یک زمان کودک، یک زمان جوان و یک روز پیر می‌شوید از اینها پند بگیرید.

 

کارشناس مسائل مذهبی عوامل دوری از غفلت را برشمرد و تصریح کرد: چند مورد است که انسان را از غفلت دور می‌کند، نخستین نکته ذکر خدا است، انسان باید دائم به یاد خدا باشد هر کاری می‌کنید بدانید که خداوند شاهد اعمال و کردار شما است و هیچ چیز برای او پوشیده نیست.

 

وی خاطرنشان کرد: نماز اول وقت، محاسبه نفس و تفکر در رابطه با مرگ سبب دوری انسان از غفلت خواهد شد./831/پ202/ح

ارسال نظرات