۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۲۷۹۷۶۴
نماینده مجلس:

برجام به مجلس ارائه شود رأی می آورد/ اقدامات داوطلبانه را به قانون تبدیل نکنیم

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که توافق هسته ای فرصت های جدیدی را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است، گفت: در صورتی که برجام در قالب لایحه به مجلس ارائه شود با رای مثبت نمایندگان همراه خواهد بود.
توافق هسته اي وين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نوذر شفیعی نماینده مجلس دوشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره برجام، در پاسخ به این سؤال که شما معتقدید برجام باید به صورت لایحه به مجلس تقدیم شود یا خیر، گفت: من معتقدم شورای امنیت برجام را تایید کرده است، اتحادیه اروپا در حال لغو برخی تحریم ها است.

 

شفیعی اضافه کرد: اگر برجام را تصویب کردیم، تصویب آن یعنی تبدیل آن به قانون و بعد ما ملزم به اجرای قانون خواهیم بود، طرف های مقابل ما چنین اصراری ندارند، ما با تبدیل آن به قانون خودمان را ملزم به اجرای آن کرده ایم.

 

وی افزود: بر فرض طرف مقابل در برنامه اقدام جامع مشترک از تعهدات خود سرباز زد شما باید مجددا قانون وضع کنید.

 

نماینده مجلس با بیان این که برجام توافق نامه نیست، اضافه کرد: برجام، برنامه جامع اقدام مشترک است؛ برجام از مهم ترین اقدامات دیپلماتیک در طول تاریخ انقلاب اسلامی است.

 

وی بیان کرد: مجلس در ماجرای قطعنامه 598 ورود نکرد، من اعتقاد داریم بیش از این که به دنبال پیچ و خم های اداری کار باشیم به نتیجه آن فکر کنیم.

 

وی اضافه کرد: برجام فرصت های بسیاری را برای ایران فراهم می کند، این تمام آنچه می خواستیم نبود، باید ببینیم برجام در چه شرایطی امضا شد، ما در سطح منطقه با بحران های زیادی مواجه هستیم.

شفیعی افزود: در عرصه بین الملل نیز روز به روز فشارها به ما در حال افزایش بود، الان به مکانیزمی رسیده ایم که می توانیم برای خود تولید قدرت مجدد کنیم. دستاوردهای برجام آن قدر مهم است که شاید نیازی به اصرار به این مسائل نباشد.

 

وی تاکید کرد: مجلس با تصویب قانون حفظ دستاوردهای مجلس وظیفه خود را انجام داده است، مجلس گفته برجام به مجلس ارائه شود، یک سری خطوط قرمز تعیین شده است، من اعتقاد دارم نگاه ما به برجام باید معطوف به منافع ملی کشور باشد که آیا تامین می کند یا خیر.

 

شفیعی یادآورشد: مجلس 290 نفر با ددگاه های مختلف دارد، مبنا نظر اکثریت مجلس است.

 

وی اضافه کرد: برجام عنوان طرح یا لایحه روی آن نیست، اگر دولت قرار باشد به صورت لایحه به مجلس تقدیم کند و ما آن را بررسی کنیم، ما معتقدیم یک برنامه عمل است.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کمیسیون امنیت ملی مجلس این مساله را به صورت ریز به ریز بررسی می کند، قرار است کمیسیون ویژه 15 نفره نیز بررسی کند و نتیجه را به صحن علنی گزارش کند.

 

وی با بیان این که اگر برجام در مجلس هم بررسی شود رای می آورد، افزود: ما نباید مسائلی که به صورت داوطلبانه در حال اجرای آن هستیم را به قانون تبدیل کنیم.

 

شفیعی خاطرنشان کرد: توجه داشته باشیم اگر برفرض در مجلس آمد و تصویب نشد چه پیامدهایی برای کشور ما دارد، اجازه دهیم مسوولیت عدم اجرای برجام به عهده جمهوری اسلامی ایران نباشد.

 

وی افزود: زمانی که قانون طرح صیانت از دستاوردهای هسته ای را بررسی می کردیم همه تمایل داشتند که در مورد برجام سخت گیری زیادی اتفاق نیفتد اما خطوط قرمز حفظ شود و لذا تاکید شده که در اختیار مجلس قرار گیرد و واژه تصویب ذکر نشده است.

 

شفیعی گفت: شورای عالی امنیت ملی کف مذاکرات را مشخص کرده است و تیم مذاکره اعتقاد دارد بالاتر از آن مقاصد را به دست آورده ایم، وقتی این دیدگاه عمومی است بحث من این است که اگر جایی کوتاهی هایی هم که صورت می گیرد نباید این قدر اصرار صورت گیرد.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر در قالب لایحه هم بیاید دولت از آن دفاع خواهد کرد و البته محدودیت هایی برای ما ایجاد خواهد شد. /924/پ202/ج
 

ارسال نظرات