۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۲۷۹۷۶۲
عراقچی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری:

برجام معاهده بین المللی نیست و نیاز به تصویب مجلس ندارد/ تغییر برجام امکان ندارد

خبرگزاری رسا ـ معاون وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری مدعی شد که برجام معاهده بین المللی نیست و نیاز به تصویب مجلس ندارد و در نهایت باید به آن آری یا نه گفته شود.
عراقچي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه شب در ارتباط زنده تلفنی با برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، درباره این که آیا قرار است برجام به عنوان لایجه به مجلس تقدیم شود یا خیر؟ گفت: قبل از این که تصمیم بگیریم به چه شکل به مجلس ارائه شود باید به یک سؤال پاسخ دهیم که آیا به تصویب مجلس نیاز دارد یا خیر؟
 
معاون وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: برجام یک سری اقدامات مشترک است که دو طرف به صورت داوطلبانه انجام می دهند و به منافع آن دست می یابند؛ اما این که آیا در قالب یک معاهده و موافقت نامه است یا خیر باید گفت در این باره دیدگاه های مختلفی وجود دارد؛ برخی معتقدند نیاز به تصویب مجلس دارد برخی چنین اعتقادی ندارند.
 
عراقچی تصریح کرد: هر دو دیدگاه از پایه های معقول منطقی و حقوقی برخوردار است، به اعتقاد ما برجام یک معاهده نیست بنابراین نیازی به تصویب مجلس ندارد و به نظرم این دیدگاه قدری قوی تر است.
 
وی بیان کرد: در کنار این دو دیدگاه یک نگاه سیاسی نیز وجود دارد که وزارت خارجه از منظر منافع ملی به مسائل نگاه می کند، هیچ یک از اعضای 1+5 برجام را در پارلمان های خود به رای نمی گذارند.
 
معاون وزیر خارجه با اشاره به روند بررسی برجام در کنگره آمریکا، اظهار داشت: نهایتا برجام به تایید کنگره نخواهد رسید، اگر کنگره مخالفت کند رییس جمهور آمریکا آن را وتو خواهد کرد.
 
وی اظهار داشت: آیا صلاح است که مجلس یک سری اقدامات را به قانون تبدیل کند در حالی که اقدامات الان داوطلبانه است، این دیدگاه وزارت خارجه است که از این جهت به مصلحت نیست اما از نظر حقوقی هر دو دیدگاه درست است.
 
عراقچی تغییر برجام را غیر ممکمن توصیف و خاطرنشان کرد: در هر دو حالت، توافق یا تصویب می شود یا رد می شود، امکان تغییر وجود ندارد.
 
وی افزود: امکان تغییر بند به بند و این که بگوییم این جا به سود ما نیست و آنجا به سود ما نیست این نمی شود، بنابراین در نهایت باید یک آری یا نه بگویند و این در حیطه اختیارات شورای عالی امنیت ملی است.
 
مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان اضافه کرد: ما به بررسی جزیی معتقدیم اما نتیجه گیری باید صفر و یک باشد، که توافق آری یا خیر؟ /924/پ202/ج
ارسال نظرات