۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۲۷۹۵۹۸
حجت‌الاسلام محرمی مطرح کرد؛

هجرت جهادگونه کریمه اهل بیت مقدمه تحولات جهانی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که نهضت جمهوری اسلامی ایران نتیجه جهانی هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها است، عنوان کرد: هجرت حضرت معصومه به دستور امام رضا(ع) صورت گرفته بود و نهضت علمی حوزه علمیه قم از آثار موجود و حاضر این هجرت جهانی است.
حجت الاسلام غلامحسين محرمي
حجت اللاسلام غلامحسین محرمی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه سفر حضرت معصومه(س) به سوی خراسان و اتفاقاتی که در این جریان تاریخی به وقوع پیوست قم را مقصدی تاریخی برای دومین هجرت تاریخ ساز قرار داد، اظهار کرد: در کتاب‌های متاخر تاریخی در موضوع وقوع جنگ و ممانعت حضرت به ادامه این هجرت مطالبی بیان شده است که نشان از فضای خفقان شدید از بیان حقایق در آن زمان دارد.
 
استاد حوزه علمیه قم افزود: درباره چرایی این هجرت در تاریخ فقط انگیزه دیدار امام رضا(ع) و برادر مطرح شده و از چگونگی این هجرت و اهداف تبلیغی حضرت معصومه(س) سخنی به میان نیامده است.
 
حجت الاسلام محرمی با اشاره به این‌که سؤال‌های جدی درباره این هجرت وجود دارد، اظهار کرد: این‌که چرا شخص حضرت معصومه(س) به این هجرت اقدام کردند و چرا از سوی دیگر منتسبان به امام رضا(ع) این اقدام انجام نشده بود از مسائلی است که بیان گر آن روی دیگر سکه در این جریان بزرگ تاریخی است؛ مثلا چرا همسر و فرزندان امام به این سفر اقدام نکرده اند از دستوری بودن این هجرت از سوی امام رضا(ع) حکایت دارد.
 
وی ادامه داد: در منابع تاریخی درباره حضرت معصومه(س) به دلیل مطرح نشدن شخصیت ایشان در زمان حیاتشان مطالب زیادی نیامده است البته یکی از دلایل برای نبود منابع تاریخی این موضوع بیان شده است ولی از عمده‌ترین مستندات تاریخی در این خصوص خفقان اطلاعاتی و ارتباطی بوده است.
 
تاریخ پژوه برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به تأثیرات بعدی هجرت حضرت معصومه(س) در گسترش شیعه، عنوان کرد: به طور کلی تمام امام‌زاده‌های منتسب به حضرت امام موسی کاظم(ع) بعد از حضرت معصومه(س) به ایران و مناطق مختلف سفر و هجرت کردند.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که خیزش علمی حوزه علمیه قم یکی از تأثیرات جدی در جهانی کردن شهر شیعه نشین قم بوده است، گفت: قم و نهضت علمی موجود که انقلاب اسلامی ایران فرزند همین نهضت است، از عناوین مهم تأثرات جهانی هجرت حضرت معصومه(س) است./921/ت302/ی
ارسال نظرات