۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۲۷۹۲۷۹
حجت الاسلام کافی:

امانت داری از ارکان سنجش ایمان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام کافی بیان این روایت امام صادق(ع) که خداوند هیچ پیامبری را از حضرت آدم ابوالبشر تا خاتم انبیاء مبعوث به رسالت نکرد مگر برای دو چیز؛ صدق الحدیث یعنی راستگویی و امانت داری»، گفت: برای سنجش ایمان افراد به میزان نماز و روزه آنان توجه نکنید و بلکه یکی از ارکان و ملاک های ایمان افراد امانت داری است.
حجت الاسلام کافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محسن کافی، استاد حوزه علمیه قم شنبه شب، در صحن جامع حرم امام رضا(ع) با بیان این روایت امام صادق(ع) که خداوند هیچ پیامبری را از حضرت آدم ابوالبشر تا خاتم انبیاء مبعوث به رسالت نکرد مگر برای دو چیز؛ صدق الحدیث یعنی راستگویی و امانت داری»، اظهار کرد: ریشه امانت «امن» یعنی آرامش و اطمینان است؛ ایمان و مؤمن نیز ریشه در همین لغت دارند، حالت آرامشی که از ایمان نصیب انسان می شود نیز از امانت داری برای انسان به وجود می آید.

 

وی تصریح کرد: بنا به تأکید امام صادق(ع) امانت داری یکی از دو رکن رسالت هر پیغمبر است، بنابراین کلام امام صادق(ع) همه پیروان الهی باید امانت دار باشند و باید دقت شود که آیا اسلام و ادیان دیگر نماز، زکات، حج و روزه را فروع قرار داده است یا خیر؟!.

 

حجت الاسلام کافی امانت های خدایی را بر دو نوع ظاهری و باطنی دانست و گفت: ثروت، فرزندان، همسر، ولایت امیرمؤمنان(ع)، قرآن، صحت و عافیت، آبروی حاصل از ایمان که در دنیا نصیب انسان شده است چیزی جز امانت و کار ما جز امانت داری در این دنیا نیست.

 

وی بیان کرد: برای سنجیدن ایمان و پایداری به دین ببینید چه قدر امانت دار هستید، به میزان نماز و روزه افراد توجه نکنید و خود امام صادق(ع) فرموده اند که ترازوی سنجش ایمان مردم راستگویی و امانت داری آنان است.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: کسی که حق فرزند یا زنش را به خوبی ادا نکند، در حق این دو امانت خیانت کرده است گر چه تمام شب و روزهای سال به عبادت مشغول باشد، قرآن کریم نیز فرموده است که برای این که بدانید مؤمن هستید، ببینید امانت دار هستید یا خیر.

 

وی با اشاره به انواع امانت عنوان کرد: امانت خدا به مردم که شامل قرآن، دین، اهل بیت، عزت مؤمن و سایر موارد است، دوم امانت بین بندگان و مردم که مال، جان و آبرو از مصادیق آن است و سومین امانت بین خود انسان است.

 

حجت الاسلام کافی اظهار کرد: یکی از امانت ها خودتان هستید، بدن و روحی که در اختیار شما قرار گرفته امانت است؛ هنگام تولد گوش صدای اذان را شنیده و چشمان در دوران نوزادی رفت و آمد ملائکه را دیده است اما به مرور زمان چه بلایی سر خودمان آورده ایم که قادر به دیدن و شنیدن بسیاری از موهبت های الهی نیستیم، مگر نه این است که ما همان نوزادی پاکی هستیم که نزد پدر و مادرمان به امانت گذاشته شدیم.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: فراز و نشیب های زندگی، بالا و پایین های های حرام و حلال روزگار حجابی در مقابل چشمان و گوش های ما قرار داده است از این رو باید مراقب خودمان باشیم.

 

وی با بیان این وعده خداوند که اگر بنده من باشی همه عالم را در اختیارت می گذارم، خاطرنشان کرد: سلمان فارسی از جمله مسلمانان صدر اسلام بود که اگر ایمان همه مسلمانان کشورهای عربی را جمع کنیم به پای ایمان او نمی رسد تا آن جا پیامبر اکرم(ص) فرمودند ایشان را سلمان عربی خطاب کنید به جای سلمان فارسی.

 

حجت الاسلام کافی یادآور شد: او 220 سال در این دنیا زندگی کرد که 210 سال از نبی مکرم اسلام، حضرت علی(ع) و قران به دور بود و تنها 10 سال آخر عمرش را با پیغمبر خدا بود که در این مدت به خدای عالم چشم گفت و خواوند نیز تمام دنیا را به اطاعت او درآورد./1308/پ202/ح

ارسال نظرات