۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۲۷۸۶۹۷
همزمان با سالگرد شهادت امام جعفرصادق برگزار می شود؛

تشییع پیکر شهید گمنام در خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی از تشییع پیکر پاک یک شهید گمنام تازه تفحص شده در این استان همزمان با سالگرد شهادت امام جعفرصادق(ع) خبر داد.
تشييع پيکر شهيد گمنام در خراسان شمالي

سرهنگ پاسدار احیامحمد امیری، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: بیستم مردادماه جاری، همزمان با سالگرد شهادت امام جعفرصادق(ع)، پیکر مطهر یک شهید گمنام دوران دفاع مقدس که اخیرا از سوی کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح تفحص شده است، در پادگان نیروی هوایی شهرآباد شهرستان مانه و سملقان در غرب استان خراسان شمالی تشییع و تدفین می شود.

 

وی با بیان این که مراسم استقبال از این شهید گمنام عصر روز سه شنبه در بجنورد، مرکز استان با حضور مردم انقلابی و شهیدپرور خراسان شمالی برگزار می شود، اضافه کرد: همچنین دوشنبه شب همزمان با مراسم عزاداری شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)، شب وداع با این شهید نیز برگزار خواهد شد.

 

سرهنگ پاسدار امیری خاطرنشان کرد: پیکر مطهر این شهید گمنام روز سه شنبه وارد شهرستان مانه و سملقان شده و پس از برگزاری مراسم استقبال، آیین عزاداری در مسجد جامع شهر آشخانه، مرکز این شهرستان برگزار می شود.

 

به گفته وی پیکر پاک این کبوتر خونین بال بی نشان صبح روز چهارشنبه، بیست و یکم مردادماه جاری در محل پادگان نیروی هوایی شهرآباد با حضور مردم شهیدپرور و مسؤولان استانی و شهرستانی و نیز فرماندهان و نیروهای نظامی و انتظامی به خاک سپرده خواهد شد.

 

سرهنگ پاسدار امیری اضافه کرد: هنوز مشخصات کامل این شهید به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان خراسان شمالی اعلام نشده اما به احتمال زیاد این شهید دوران دفاع مقدس، اهل استان خراسان است.

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همزمان با سالگرد شهادت امام جعفرصادق(ع)، در مجموع 260 شهید گمنام در سراسر کشور تشییع و تدفین می شوند.

 

وی در ادامه با اشاره به این که تاکنون 44 شهید گمنام در بوستان ها، مراکز آموزش عالی و دستگاه های اداری استان خراسان شمالی تدفین شده اند، افزود: گلزار این شهدای گمنام اکنون به زیارت گاه های مردم استان بدل شده و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان خراسان شمالی نیز با مشارکت سایر دستگاه ها و نهادهای مسؤول برای این زیارتگاه های لاله های گمنام، المان ها و یادمان های زیبایی را طراحی و اجرا کرده است.

 

این مسؤول ادامه داد: از 44 شهید گمنامی که تاکنون در خراسان شمالی دفن شده اند 15 شهید در بجنورد، هفت شهید در شیروان، پنج شهید در جاجرم، دو شهید در مانه و سملقان، پنج شهید در اسفراین، دو شهید در شهر راز، پنج شهید در فاروج و دو شهید نیز در گرمه ابه خاک سپرده شده اند.

 

سرهنگ پاسدار امیری با بیان این که شهدای گمنام تقریبا در تمامی شهرهای خراسان شمالی تدفین شده اند، اضافه کرد: تاکنون در شهر پیش قلعه، مرکز بخش مانه شهرستان مانه و سملقان، هیچ شهید گمنامی دفن نشده اما مردم این شهر به شدت درخواست میزبانی از شهدای گمنام را دارند که این درخواست با تفحص شهدای گمنام جدید اجابت می شود.

 

به گفته وی پنج الی شش هزار نفر از شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس در خاک عراق هستند که هنوز شناسایی نشده‌اند.

 

گفتنی است، استان 900 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور دارای دو هزار و 775 شهید، هفت هزار و 43 جانباز، 400 آزاده و 35 هزار رزمنده است که در سال های دفاع مقدس و پس از آن برای حراست از کشور و نظام جان فشانی کردند.

 

لازم به یادآوری است، 72 تن از شهدای استان خراسان شمالی در زمان شهادت طلبه و روحانی بودند که به نسبت جمعیت این قشر در زمان جنگ تحمیلی در استان، جامعه روحانیان و طلاب خراسان شمالی در طول هشت سال دفاع مقدس پیشگام جبهه های نبرد حق علیه باطل بوده و بیشترین شهدا را تقدیم نظام و انقلاب کرده اند./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات