۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۳
کد خبر: ۲۷۸۱۳۳
امام جمعه شهر مهربان:

فرهنگ‌سازی در جامعه نیازمند تلاش همگانی است

خبرگزاری رساـ حجت الاسلام جلیلی گفت: بابا لحاظ گستره معنایی فرهنگ و مفهوم فرهنگ اسلامی در می‌یابیم که فرهنگ سازی وظیفه یک فرد یا یک نهاد خاص نمی‌شود، بلکه یک وظیفه همگانی است با درصدی کم و یا زیاد.
حجت الاسلام جليلي، امام جمعه مهربان

حجت الاسلام جلیل جلیلی، امام جمعه مهربان و مسؤول نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزار رسا در تبریز، گفت: یکی از واژه هایی که در سال‌های اخیر جزو مسائل مطرح جامعه است و سر زبان‌ها افتاده، واژه فرهنگ و فرهنگ سازی است.

 

وی افزود: مفهوم فرهنگ در بسیاری از تعاریف لغوی و اصطلاحی به معنای افکار، عقاید، باورها، رفتار، هنر، ادبیات فردی و جمعی، نوع بناها، نوع پوشش، آداب و رسوم و به طور کلی هر آنچه در زندگی فردی و جمعی انسان ها مشاهده می شود.

 

امام جمعه مهربان تأکید کرد: از مفهوم فرهنگ به دست می آید که گستره معنایی فرهنگ شامل تمامی شئونات جامعه می شود. ولی آن فرهنگی که مورد تأیید دین مبین اسلام است عبارت از روش ها و رفتارهایی که در سلامت و سعادت فرد و جامعه و حکومت مؤثر است و هر رفتار و روشی را فرهنگ نمی‌خواند.

 

وی ادامه داد: با لحاظ گستره معنایی فرهنگ و مفهوم فرهنگ اسلامی در می‌یابیم که فرهنگ سازی وظیفه یک فرد یا یک نهاد خاص نمی‌شود، بلکه یک وظیفه همگانی است با درصدی کم و یا زیاد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امیر مؤمنان(ع) در باب فرهنگ‌سازی دستور می دهد که به فرزندان خود از علوم و معارف اسلامی که آنان را در برابر افکار انحرافی بیمه می‏کند یاد دهید؛ در سایه تربیت صحیح فرزندان منحرفان نمی توانند اذهان و افکار آنها را به باطل بکشانند.

 

وی افزود: از این رو پدران و مادران در مرحله اول وظیفه دارند فضای مناسبی را برای فرزندان فراهم کنند، والدینی که براحتی بدون آگاهی یا با آگاهی رسانه‌ای مانند ماهواره را در خانه قرار می دهد، این اول انحراف است که فرزندان را در معرض سوء رفتار و رشد در مسیر فرهنگ بی دینی قرار داده است.


نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان ابراز داشت: همچنین حاکمیت نیز مسؤولیتی سنگین در این عرصه دارد و موظف است زمینه ارتقاء جایگاه انسانی را در متن جامعه فراهم کند و این مهم با فرهنگ سازی مناسب محقق می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: رسول خدا(ص) فرهنگ سازی را به عنوان یکی از شئونات حکومتی به معاذ ابن جبل توصیه می کند، زمانی که وی را به عنوان فرماندار یمن می فرستد، می فرمایند، اى معاذ! قرآن را بدانها بیاموز، آنان را به اخلاق خوب پرورش ده و امر خدا را در میان آنان اجرا کن، شعارهاى دوران جاهلیت را از میان ببر، مگر آنچه را اسلام زنده داشته است، امر اسلام را از خرد و کلان پدیدار کن.

 

حجت الاسلام جلیلی خاطرنشان کرد: بنابراین تنها راه نجات امروز بشر روآوردن به اخلاق صالحه که برگرفته از آموزه های الهی است می باشد، ویلیام جیمز، پدر روان شناسی جدید می گوید: مؤثرترین داروی شفا بخش نگرانی و تشویش، همان ایمان و اعتقاد مذهبی است و فقدان کامل آن در حکم سقوط بشر است و این تفسیر آیه شریفه 28 سوره رعد است که می فرماید «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»./854/ت302/ح

ارسال نظرات