۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۸
کد خبر: ۲۷۸۱۲۷
استاد حوزه:

تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند اخلاق اقتصادی اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اصل نژاد با اشاره به این‌که تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند اخلاق اقتصادی اسلامی است، گفت: اخلاق اقتصادی اسلام عامل اعتماد و اطمینان معاملات و در نتیجه رونق بازار است.
اقتصاد مقاومتي

حجت الاسلام سید ودود اصل‌نژاد، استاد حوزه و معاون تهذیب مدرسه طالبیه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به رابطه فرهنگ و اقتصاد، گفت: موضوعات فرهنگی، دامنه‌ فراگیری را شامل می‌شود که یکی از حوزه‌های فرهنگ، فرهنگِ اقتصادی است و قطعاً فرهنگ موردنظر در شعار سال گذشته همان فرهنگ فراگیر است.

 

وی ادامه داد: دغدغه‌های فرهنگی بسیاری در جامعه وجود دارد، لیکن دغدغه‌ فرهنگِ اقتصادی به جهت اهمیت دو‌چندان اقتصاد در شرایط کنونی کشور شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها باشد و وجود غفلت‌هایی در این زمینه موجبات عقب ماندگی است.

 

معاون تهذیب مدرسه طالبیه با اشاره به فرهنگ بازاریان قدیم در تعلم احکام معاملات، افزود: از جمله فرهنگ بازاریان تعلم مسائل شرعی کسب‌وکار  بود تا مبادا حرامی را حلال و در حق بنده‌ای از بندگان خداوند ظلم کنند! نکته مهم این است که رعایت احکام سبب قوام بازارها و افزایش کارایی اقتصاد بوده است.

 

وی ابراز داشت: «اخلاق اقتصادی» بخشی از آموزه‏های اسلامی است، رشد اقتصادی در کنار سالم‏سازی فعالیت‌ها و مقابله با مفاسد و گسترش عدالت اجتماعی از مهم‏ترین دغدغه‏های عصر حاضر است، این در حالی است که مهم‏ترین شیوه‏ها و عناصر دستیابی به آنها در آموزه‏های اسلامی ارائه شده است.

 

این استاد حوزه تصریح کرد: شارع مقدس توجه به اخلاق در کسب و کار را برای تضمین موفقیت قوانین اقتصادی و اجتماعی همواره مورد تأکید قرار داده، از جمله مهم‌ترین موارد آن می‌توان به روابط اقتصادی اسلامی بر اساس اعتماد و درستکاری اشاره کرد که سبب گردش مالی و افزایش فروش است.

 

وی خاطرنشان کرد: اسلام به شدت دستکاری وزن، اندازه، کیفیت و سایر ویژگی‌های غیرمشهود مورد معامله را منع کرده است، نتیجه چنین قوانین شرعی و اخلاقی سبب افزایش کسب و کار مطمئن و رونق بازار است.

 

حجت الاسلام اصل نژاد، اخلاق را در فرهنگ اقتصادی بسیار با اهمیت عنوان کرد و تأکید کرد: اسلام با در نظر گرفتن ابعاد مختلف مسائل و رویدادهای بشری، به ارائه شیوه ای مؤثر و مطمئن می پردازد، این قوانین قابل عرضه به تمام جهان است./854/ت302/ح

ارسال نظرات