۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۹
کد خبر: ۲۷۷۲۶۲
حجت الاسلام نبویان:

برخی خطوط قرمز در توافق وین رعایت نشده است/ مجلس روال قانونی بررسی توافق را انجام می دهد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توافق هسته‌ای، گفت: در توافق وین برخی از خط قرمزهای نظام رعایت نشده است و مجلس نیز روال قانونی بررسی برجام را انجام می دهد.
نبويان نبويان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه سخنرانی خود با موضوع«بررسی توافق وین و خط قرمزها» که شامگاه دوشنبه در حسینیه دوکوهه تهران برگزار شد، با اشاره به مساله تحقیق و توسعه در توافق وین، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب تعطیلی تحقیق و توسعه را نپذیرفتند، متاسفانه در توافق ژنو آمده که تحقیق و توسعه بیشتری نباید انجام شود، در لوزان تحقیق و توسعه فقط در رابطه با سانتریفیوژها مجاز بوده و در نهایت در وین قرار بر این شد که تحقیق و توسعه در رابطه با فلز اورانیوم تا 10 سال ممنوع و تحقیقات تا 15 سال منحصر به نطنز خواهد بود.

 

 

وی افزود: بر اساس این توافق تحقیق و توسعه صرفا بر روی ماشین های تکی و تا حداکثر 54 عدد و به مدت 10 سال خواهد بود، نوع سانتریفیوژها فقط گازی بوده و به مدت 10 سال منحصر به نسل های 4،5،6 و 8 خواهد بود.

 

 

حجت الاسلام نبویان با اشاره به مبحث نظارت ها در توافق انجام شده، گفت: بر اساس گفته های آقای روحانی در کتاب خود ماموران آژانس خواستار بازدید از مکان هایی بودند که سرویس های اطلاعاتی آمریکا به آنان دستور ‌داده است.

 

 

وی افزود: در بیانیه لوزان آمده کد اصلاحی 3.1 و پروتکل الحاقی پذیرفته خواهد شد، نصب تجهیزات مدرن، دسترسی بیشتر مانند دسترسی به افراد میسر خواهد شد، در لوزان دسترسی به هر زمان و هرمکان توافق شده است، در توافق اخیر تعهد رسیدی به موضوعات قبلی داده شده است.


اجازه دسترسی به دانشمندان هسته‌ای داده شده است
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزییات موضوعات مطرح شده درگذشته بین ایران و آژانس انرژی اتمی، گفت: آژانس مدعی است تمامی دانشمندان باید در اختیار آنان قرار گیرد، بنابر موضوعات مطرح شده در گذشته تمامی مستندات و اطلاعات در زمینه ساخت موشک ها باید به آژانس ارائه شود، دسترسی به متخصصین نظامی از جمله خواسته های آژانس است که بر اساس این توافق باید این خواسته ها انجام پذیرد.

 

 

وی افزود: 15 سال دسترسی روزانه برای فهم عدم وجود مواد و فعالیت های اعلام نشده، 15 سال اجازه اندازه گیری آن‌لاین غنی سازی، 15 سال نظارت بر موجودی تعداد سانتریفیوژها و زیر ساخت های آن، 15 سال اتخاذ ساز و کار اطمینان بخش برای حل نگرانی های آژانس، 24 سال نظارت در معادن سنگ کنسانتره و جابجایی آنها، صدور ویزای دراز مدت برای ماموران آژانس و افزایش تعداد آنان به 150 نفر در توافق وین مورد پذیرش قرار گرفته است، در این توافق خط قرمز رهبر انقلاب مبنی بر عدم دسترسی به مراکز نظامی نقض شده است.

 

 

حجت الاسلام نبویان با اشاره به مقدار توافق شده ذخیره اورانیوم، ابراز داشت: براساس این توافق ایران به مدت 15 سال فقط اجازه نگهداری 300 کیلو اورانیوم غنی شده با خلوص 3.7 را خواهد داشت.

 

 

وی در ادامه با اشاره به اشکالات موجود در متن توافق‌نامه‌ برجام، گفت: اگر تمامی سانتریفیوژهای موجود در مرکز فردو خراب شود، ایران اجازه دسترسی به سانتریفیوژ های انبار شده در نظنز را نخواهد داشت و اگر چنین شود در حقیقت تحقیق و توسعه تعطیل خواهد شد.

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مساله لغو تحریم ها در توافق وین، تصریح کرد: بر اساس متن توافق نامه وین لغو قطعنامه های قبلی شورای امنیت سازمان ملل پس از تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام خواهد پذیرفت، در این قسمت نیز خط قرمز رهبری مبنی بر لغو تحریم ها در روز امضای توافق رعایت نشده است.

 

 

وی افزود: اتحادیه اروپا فقط آیین نامه های اجرایی خود در سال های 2012 و 2010 را که مرتبط به مساله هسته ای است را پس از تایید آژانس در سه زمان مختلف لغو خواهد کرد.

 

 

حجت الاسلام نبویان با اشاره به پیشرفت هسته‌ای کشور در دولت قبلی، گفت: تاسیسات آب سنگین اراک، نطنز در دولت قبل تکمیل و سایت فردو نیر ساخته شد، 16 هزار سانتریفیوژ نسل اول، هزار عدد از نسل دوم و مقداری از نسل سوم تولید و نیز به غنی سازی 20 درصد رسیده بودیم.

 

 

وی با اشاره به جزییات توافق وین، گفت: این توافق شامل 6 بخش است، قسمت اول مقدمات و بقیه قسمت ها ضمائم مهم این توافق به شمار می رود، نطنز در دولت قبلی مرکز غنی سازی بود و جمهوری اسلامی در آن زمان درخواست ساخت تعداد بیشتری از مراکز غنی سازی به آژانس بین المللی انرژی اتمی داده بود، نطنز برای تامین سوخت بوشهر ساخته شده بود.


خرید سوخت نیروگاه بوشهر از روسیه
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، افزود: بوشهر به سالانه 30 تن سوخت نیازمند است که آقای صالحی در مجلس عنوان کردند که سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر با هزینه 60 میلیون دلار سالانه از روسیه خریداری می کنیم، بنابر توافق انجام شده ایران حق ساخت هیچ‌گونه تاسیسات جدیدی برای غنی سازی اورانیوم ندارد.

 

 

حجت الاسلام نبویان با اشاره به قسمتی از توافق لوزان، ابراز داشت: بر اساس توافق لوزان ایران در 15 سال آینده فقط مرکز نطنز را برای غنی سازی خواهد داشت، نطنز در گذشته توانایی غنی سازی 20 را داشت ولی بنابر توافق ژنو غنی سازی به 5 درصد و براساس توافق وین ایران قادر نخواهد بود تا 15 سال آینده بیشتر از 3.7 درصد غنی سازی کند.

 

 

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مرکز غنی سازی فردو، تاکید کرد: در توافق ژنو مرکز فردو به عنوان مرکز غنی سازی شناخته شد ولی توافق شد که تولیدات آن می بایست اکسید شود، در لوزان این موضوع مورد توافق قرار گرفت که فردو مرکز غنی سازی نباید باشد و باید به مرکز فیزیک تبدیل شود و در نهایت در وین قرار بر این شد که در 15 سال آینده غنی سازی در فردو تعطیل شده و تحقیق و توسعه ممنوع خواهد بود.

 

 

وی افزود: بر اساس توافق وین سانتریفیوژهای اضافی مرکز فردو در نطنز نگهداری خواهند شد.

 

 

حجت الاسلام نبویان با اشاره به مرکز غنی سازی در اراک، تصریح کرد: مرکز اراک برای غربی ها بسیار حائز اهمیت است، این مرکز در دولت سابق 85 درصد تکمیل شده بود و قرار بود در بهار 93 سوخت طبیعی به آن تزریق شود، در توافق ژنو تکمیل این مرکز ممنوع شد، در لوزان تخریب قلب راکتور پذیرفته شد و در نهایت مسدود شدن حفره های قلب راکتور با بتن در وین مورد توافق قرار گرفت.

 

 

وی افزود: در لوزان پذیرفته شد که سوخت های مصرف شده باید به خارج از کشور ارسال شود، در وین این موضوع مورد توافق قرار گرفت که تمامی سوخت های مصرف شده در راکتورهای کشور و همچنین سوخت های مصرف شده در تحقیقات باید به خارج از کشور ارسال شود.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: بنابر توافق وین بازفرآوری سوخت های مصرف شده تا 15 سال ممنوع خواهد بود و کشور دیگر نخواهد توانست به‌وسیله بازفرآوری پلوتونیوم تولید کند و متاسفانه برای این محدودیت پایانی در نظر گرفته نشده است.

 

 

حجت الاسلام نبویان با اشاره به اقدامات مجلس شورای اسلامی در زمینه توافق انجام شده، تاکید کرد: مجلس روال قانونی بررسی توافق انجام شده را پیگیری می کند و نیز از دولت خواسته شده تا توافق را به صورت لایحه به مجلس ارائه دهد که تاکنون این کار صورت نپذیرفته است./811/پ201/ج

 

ارسال نظرات