۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۲۷۷۲۳۹
رییس امور مساجد تهران:

مبدأ همه‌ جلب نفع‌ها و دفع ضرر‌ها حب نفس است

خبرگزاری رسا ـ رییس امور مساجد تهران گفت: مبدأ همه‌ جلب نفع‌ها و دفع ضرر‌ها حب نفس است. اگر نفس تربیت‌شده باشد و بر محور حق باشد، خوددوستی و حب نفس، پیش‌برنده است، اما چنانچه بر محور نفس اماره باشد، این نگاه جانب‌دارانه و حمیت، ساقط‌کننده است.
حجت الاسلام حاج علي اکبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حاج علی کبری، رییس امور مساجد تهران شامگاه دوشنبه پنجم مرداد ماه  در جلسه ای از سلسله جلسات شرح صحیفه سجادیه که در مسجد هفتاد و دوتن  شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار شد، در ادامه شرح دعای هشتم صحیفه با اشاره به  حمیت عاقلانه افزود: حمیت عاقلانه و جاهلانه در همه‌ی ما وجود دارد. خوددوستی همان حب نفس است که طبق حکمت الهی در انسان وجود دارد و ریشه‌دار هم هست.

 

وی در ادامه افزود: مبدأ همه‌ جلب نفع‌ها و دفع ضرر‌ها حب نفس است. اگر نفس تربیت‌شده باشد و بر محور حق باشد، خوددوستی و حب نفس، پیش‌برنده است. اما چنانچه بر محور نفس اماره باشد، این نگاه جانب‌دارانه و حمیت، ساقط‌کننده است.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به اینکه ریشه حمیت ها خودپسندی است، افزود: خوددوستی در همه‌ انسان‌ها هست؛ بنابراین حمیت عاقلانه و جاهلانه در همه‌ی ما وجود دارد. خوددوستی همان حب نفس است که طبق حکمت الهی در انسان وجود دارد و ریشه‌دار هم هست. مبدأ همه‌ی جلب نفع‌ها و دفع ضرر‌ها حب نفس است.

 

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت نفس وسط قرار می‌گیرد. اگر نفس مؤدب شد به ادب حق و محورمند شد به محور حق، حب نفس صفتی پسندیده محسوب می‌شود. توضیح آنکه جاذبه‌ای که در اطراف نفس است که همان حوزه‌ی نفسانیت ما است، در این میدان خطوط ارتباطی شکل می‌گیرد که چیز‌های مختلفی را به نفس منتقل می‌کند.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به جلوه های حمیت افزود: حمیت در خصلت هایی همچون حسد، بخل، کینه و غضب دیده می‌شود. این منطقه همان منطقه‌ای است که اسمش حمیت جاهلیت است. همان چیزی که در روایات از آن به عصبیت تعبیر می‌شود. حمیت جاهلانه مساوی با عصبیت است. حالا شما می‌توانید تصور کنید این شخص چه به روزش می‌آید؟! رگه‌های اول حمیت جاهلی با عُجب و خودشگفتی دیده می‌شود. از عجب شروع می‌شود و پروار که شد، می‌شود استکبار. منطقه‌ی سر زدنش می‌شود تکبر و یک لایه پایین‌تر آن می‌شود کبر.

 

وی با اشاره به آثار و نتایج حمیت افزود: نتایج و آثار بسیار عجیب و غریب و خطرناک شکل می‌گیرد. اول اتفاقی که می‌افتد، کاهش خرد است و پرده افتادن روی فهم. به این ترتیب اختلال در فهم به وجود می‌آید. یعنی این آدم در خط حماقت جلو می‌رود و هر چه جلوتر می‌رود، نور عقلش کاهش پیدا می کند و حماقتش گسترش می‌یابد. پس اختلال در عقل به وجود می‌آید و اختلال فکری ایجاد می‌شود و به دنبال آن اختلال روانی هم رخ می‌دهد. یک خط باطل از ابتدا شروع شده که در آن خط هر چه جلو می‌رود، دوری‌اش از حق و حقیقت بیشتر می‌شود.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری در پایان خاطرنشان کرد: حمیت، فهم را مختل می‌کند و قدم‌های بعدی آن بدتر است. در پرتوی جاهلیت شعله‌ورشده، رذائل دست اول، شروع می‌کنند به میدان‌داری و تقویت شدن و پرورش یافتن. عُجب، کبر، فخر، تکبر و... شروع می‌کنند به دامن گرفتن. خیلی عجیب است.

 

شایان ذکر است، جلسه شرح و تفسیر صحیفه سجادیه دوشنبه هر هفته پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی به آدرس پایین‌تر از میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان شهید صیرفی پور برگزار می‌شود./817/پ202/ح

ارسال نظرات