۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۲۷۶۱۶۵
مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی‌ کاشان:

حصول توافق باید به شکلی باشد که آیندگان ما را تحسین کنند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی‌ کاشان با تأکید بر دوری از جناح بندی های سیاسی و توجه به منافع ملی در بررسی به جمع بندی مذاکرات هسته ای، گفت: حصول توافق باید به شکلی باشد که آیندگان ما را تحسین کنند.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

حجت الاسلام علیرضا شاه فضل قمصری، مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کاشان‌ در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان،  با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب خطوط قرمزی را برای مذاکرات ترسیم کردند که مذاکره کنندگان باید حافظ این خطوط باشند، گفت: اعضای 5+1 به دنبال حفظ منافع خودشان در مذاکرات هستند که این هدف را با کارشناسان متعدد حقوقی، و سیاسی دنبال می کنند و این امر کار را برای مذاکره کنندگان ایرانی سخت می کند.

 

وی افزود: در این مرحله از مذاکرات این ابهام وجود دارد که آیا خطوط قرمز نظام رعایت شده است و آیا آنها به تعهدات خود پایبند خواهند بود و از طرفی باید دید راه های فرار برای طرف مقابل وجود دارد.

 

حجت الاسلام شاه فضل قمصری با اشاره به این که بررسی جمع بندی از سوی مجلس و شورای عالی امنیت ملی، می تواند ابعادی را روشن کند که از دید تیم مذاکره کننده هسته ای ایران مغفول مانده باشد، گفت: تصویب قطعنامه از سوی شورای امنیت نشان داد که آنها کار را تمام شده فرض کرده اند و اهمیتی به اتفاقات داخل ایران نمی دهند که این موضوع ایران را در یک عمل انجام شده قرار می دهد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: رفتار طرف غربی به این معنا است که ایران باید به این سطح از توافق رضایت داشته باشد و اگر این چنین نباشد فرصتی را از دست داده است.

 

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی ‌کاشان با تأکید بر توان داخلی و متکی نبودن به تحریم ها، گفت: ممکن است توافق نکردن برای ایران خوب باشد و با تکیه بر توان داخلی، مشکلات خود را حل کنیم.

 

وی با اشاره به این که اختلاف نظری در رقم پول های بلوک شده وجود دارد، گفت: برخی عنوان می کنند که با برداشته شدن تحریم ها نیز رفع مشکلات اقتصادی حتمی نیست و در بازار کالاهای مختلف اتفاق خاصی رخ نخواهد داد که این موضوع موجب نگرانی شده است.

 

افراد غیر متخصص نمی توانند در رابطه با مذاکرات نظر بدهند

به گفته وی، ایران باید با دقت و تأمل بیشتر و به دور از عجله این موضوع را بررسی کند تا تصمیم منطقی و عقلانی گرفته شود.

 

حجت الاسلام شاه فضل قمصری با اشاره به این که با انجام توافق، محدودیت هایی تا 25 سال برای فعالیت های هسته ای ایران در نظر گرفته می شود، گفت: موضوعات موشکی مطرح شده در جمع بندی مذاکرات قابل تأمل است، چرا که طرف مقابل تولید موشک هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارد را منع کرده، در صورتی که ممکن است این موشک ها برای امری دیگر تولید شوند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که ورود 5+1 در مسائل نظامی، کار را برای ایران اسلامی سخت خواهد کرد، گفت: افراد غیر متخصص نمی توانند در رابطه با مذاکرات نظر بدهند، از این رو مصاحبه کردن در کوچه و خیابان و اظهار نظر در این رابطه مشکلی را حل نمی کند، بلکه باید در مجالس تخصصی به بررسی متن جمع بندی پرداخته شود.

 

وی با تأکید بر دوری از جناح بندی های سیاسی و توجه به منافع ملی در بررسی به جمع بندی مذاکرات هسته ای، گفت: حصول توافق باید به شکلی باشد که آیندگان ما را تحسین کنند.

 

حجت الاسلام شاه فضل اظهار نظرهای مربوط به مذاکرات را ضد و نقیض دانست و گفت: به شکلی مشخص عنوان نشده است که تحریم ها بلافاصله بعد از توافق برداشته می شود و بازدیدهای نظامی به چه شکلی خواهد بود و تکلیف تحقیقات هسته ای به کجا می انجامد.

 

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی‌ کاشان ارائه جمع بندی در این زمان را به دلیل کمبود وقت عنوان کرد و گفت: اگر مذاکره کنندگان فرصت بیشتری داشتند، جمع بندی به این شکل انجام نمی شد./1307/ت302/ح

ارسال نظرات