۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۳
کد خبر: ۲۷۵۳۷۲
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی:

مؤمنان همانند چشم و عینک بلوری هستند

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز کشور با طرح این سؤال که چگونه مؤمنان با انجام کار خلافی باید سیلی بخورند اما کسانی که هیچ چیز را قبول ندارند بسیار خوش هستند، گفت: مؤمنان همانند چشم و عینک بلوری هستند که به سرعت پاک می‌شوند.
قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور سحرگاه امروز در برنامه ماه خدا که از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: یکی از اصولی که در قرآن آیات بسیاری درباره آن وجود دارد این است که نکبت ها و بلاهای فردی و اجتماعی به دلیل کارهای انسان است.


وی با اشاره به آیه«وَمَا أَصَابَکُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَن کَثِیرٍ‌» افزود: خداوند متعال در این آیه می فرماید اگر بلا و مصیبتی بر شما می رسد به دلیل کارهایی است که خودتان انجام دادید.


مفسر قرآن کریم با طرح این سؤال که با توجه به این آیات چگونه کشورهایی که اصلا دین ندارند بسیار خوش هستند، اظهار داشت: چگونه مؤمنان با انجام کار خلافی باید سیلی بخورند اما کسانی که هیچ چیز را قبول ندارند بسیار خوش هستند.


وی با اشاره به تمثیلی برای تفهیم این موضوع ادامه داد: زمانی که در دست انسان استکانی از چای باشد و عطسه کند قطره ای روی چشم یا عینک او، قطره ای روی لباس و قطره ای روی فرش می ریزد، در این جا انسان سه گونه برخورد می کند.


رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که اگر قطره بر روی چشم یا عینک انسان بریزد انسان به سرعت آن را پاک می کند، ابراز داشت: اگر این قطره بر روی لباس باشد انسان می گوید هرگاه بروم خانه آن را پاکیزه می کنم، اما اگر بر روی فرش باشد انسان آخر سال و زمان شستن فرش ها در صدد پاکیزه کردن آن بر می آید.


وی عنوان کرد: قرآن می فرماید اگر مؤمنان کار خطایی انجام دهند فورا مجازات می شوند، مؤمنان همانند چشم و عینک بلوری هستند؛ اگر مؤمنی روز دوشنبه کار خلافی کند روز سه شنبه سیلی می خورد و این مسأله به دلیل بلوری بودن مؤمن است همانند این که عمامه سفید اگر کوچکترین لکه داشته باشد فوری شسته می شود اما لباس سیاه این چنین نیست.


حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به آیه«وَجَعَلْنَا لِمَهْلِکِهِم مَّوْعِدًا» خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه می فرماید برای هلاکت و عذاب برخی وقتی معین شده است همانند مثال پیراهنی که بیان شد، خداوند می فرماید به برخی دیگر نیز تا آخر تاریخ مهلت داده و سپس عذاب می شوند.


وی اضافه کرد: هر اندازه که مهلت بیشتر شود پاکیزه کردن سخت تر می شود، اگر فوری باشد با دستمال کاغذی، اگر نیمه فوری باشد با مشت و مال می توان تمیز کرد اما اگر قالی باشد با لگد باید پاکیزه شود و نمی توان آن را با دستمال و دست پاک کرد.


مفسر قرآن کریم با بیان این که هرچه زمان به عقب بیفتد خطر بیشتری دارد، گفت: با توج به نکات مذکور مؤمنان نباید بگویند که چرا ما با انجام کار خلاف سیلی می خوریم اما دیگرانی که هیچ چیز را قبول ندارند این چنین نیستند./1323/پ202/ی

ارسال نظرات