۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۲۷۴۷۸۴
آیت الله سیدان:

رسوخ تحریفات دینی در قلب انسان، او را به ضلالت می کشاند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله سیدان با بیان این که لازمه قبولی وحی تدبر در خود وحی است، گفت: انسان باید آن چه را که از خود وحی در مبانی تفسیری مستفاد می شود، جست‌وجو کند؛ اما در صورتی که مطالب دیگری را به شکلی جداگانه در ذهن خود رسوخ دهد و یا اینکه سخن های خود را بر مطالب دیگر تحمیل کند، به ضلالتی آشکار مبتلا می شود.
درس مباني اعتقادي آيت الله سيدان در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه، عصر امروز در ادامه سلسله جلسات روش ساختاری تفسیر قرآن کریم برگزار شد، اظهار کرد: کسانی که در خط مبانی تفسیری نیستند، باید توجه داشته باشند که در مجموعه ای از جلسات تفسیری که حضور پیدا می کنند و یا تفاسیری که از رسانه ها می شنوند، هنگامی که ملاحظه کنند که آن ها هیچ گونه اعتنایی به شأن حدیث و عترت ندارند برای گمراه نشدن باید از آن ها فاصله بگیرند.


این استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان این که برای بررسی معانی و مفاهیم آیات باید به بیانات ائمه اطهار(ع) توجه شود، تصریح کرد: گاهی این حرف به زبان گفته می شود و در جامعه نیز قاعدتا کسی نمی تواند جز این بگوید و باید حتما به بیانات معصومان مراجعه کرد.


وی ادامه داد: گاهی چنین چیزی گفته می شود اما در عمل اینطور نیست، زیرا برخی از تحاریف در قلب و دل عده ای رسوخ کرده و آن ها را به گمراهی می کشاند. همچنین عده ای از خیلی ها بیشتر حدیث دیدند و عمیق تر با آن ها برخورد کردند، اما بدین جهت که از ابتدا در مسیر خارج از دین حرکت کردند و در افکارشان غیر از واقعیت رسوخ  کرده است، دین را ناخواسته به گمراهی و ضلالت می کشانند.


آمیختگی انسان از بدو تولد با قرآن و عترت لازمه دور شدن از لغزش هاست


آیت الله سیدان با بیان این که هنگامی که شخصی به چیزی انس می گیرد، تا از چیزهای دیگر فاصله بگیرد، زمان می برد، خاطرنشان کرد: زمانی که انسان با چیزی یکی می شود، دل کندن از آن سخت است مگر اینکه روح او با قوتش یکسان شود.


این استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان این که خداوند بسیاری از جن و انس را برای جهنم خلق کرده است، گفت: اگر کسی از اول مراجعه به حدیث داشته باشد و نفس او با چیز های دیگری آمیخته نشده باشد و در این زمینه با حالت تفکر و تعقل پیش برود، می تواند از راه خطا دور شود.


وی افزود: برخی ها برای جهنم خلق شده اند و در جهنم خوشند زیرا خداوند بیان کرده است که عده ای اصحاب آتش بوده و اصحاب و یاران هرکسی با آن شخص رفیق و دوست هستند. ابن عربی در تفاسیر خود بیان داشته است که این گونه استدلال ها ضعیف و سست پایه است زیرا اصحاب را به معنای دیگری نیز می توان برداشت کرد.


آیت الله سیدان با بیان این که لازمه قبولی وحی تدبر در خود وحی است، گفت: انسان باید آن چه را که از خود وحی در مبانی تفسیری مستفاد می شود، جست‌وجو کند؛ اما این که مطالب دیگری را به شکلی جداگانه در ذهن خود رسوخ دهد و یا اینکه سخن های خود را بر مطالب دیگر تحمیل کند، به ضلالتی آشکار مبتلا می شود.


لازمه توجه دادن به نعمات خداوند متعال سپاس گذاری از اوست


این استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: همچنین روش صحیح در این زمینه استفاده کردن از مکتب اهل بیت بوده همچنان که همه جا پیامبر اکرم(ص) از اول بعثت تا انتهای رحلت و در اجتماعات بزرگ و کوچک و در جمع زیاد و کم همواره خطاب کرده اند که به قرآن و عترت تمسک بجویید زیرا آن ها لازمه رهایی از آتش دوزخند.


وی با اشاره به تفاسیر سوره نصر اظهار کرد: در سوره مبارکه نصر در ارتباط با نعمت های پروردگار در آیات بسیاری آمده است که لازمه توجه عمیق به خداوند متعال شکر نعمت بوده و برای شکر او باید پیوسته حامی خداوند متعال باشیم. همچنین در این سوره آمده است که، حال که این نعمت بسیار بزرگ را به تو عطا کردیم، برای دست یابی به آن به نماز بایست.


آیت الله سیدان با اشاره به استغفار در این سوره یاد آور شد: انسان های معمولی هنگامی که استغفار کنند، به دنبال گناه این کار را انجام می دهند و یک امر طبیعی است زیرا که برای آمرزش باید از درگاه خداوند استغفار کرد، برخی ها گناه های معمولی را ندارند و از دسته انسان های متقین بوده و دارای معرفت بالاتری هستند؛ در حقیقت آن ها از این که کم تر به مستحبات پرداختند، استغفار می کنند.


نزدیک کردن اعمال به سیره اهل بیت،  انسان را به حقیقت الهی نزدیک می کند


این استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: گاهی معرفت انسانی بالاتر می رود و از کار معمول خود استغفار می کنند زیرا که می بینند آن ها را به نیت الهی انجام نداده است، به همین جهت به درگاه خداوند متعال استغفار کرده و  این نوع از استغفار، استغفار از گناه نیست بلکه بنابر معرفت بالا و عذاب وجدان از درگاه خداوند طلب آمرزش می کند.


وی با اشاره به استغفار پیامبر(ص) و ائمه اطهار، تصریح کرد: عده زیادی از مفسران استغفار پیامبر اکرم(ص) را این گونه برداشت کرده اند که آن دسته از اشتغالات مباحی همانند خوردن و آشامیدن که در طول زندگی ضروری هستند را باید با معرفت و توجه بالا انجام داد و اگر مقداری از توجه به این گونه اشتغالات کاسته شود، برای خود ذنب می دانند.


آیت الله سیدان ادامه داد: برخی ها نفس اشتباهشان را به مباهات برای خود ذنب می بینند؛ در سوره مبارکه نصر نیز آمده است که خداوند سبحان را استغفار کنید و به این خاطر که قلب وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) از همه قلب ها کامل تر و پاک تر است و صفای قلبشان از همه بیش تر است، شناخت آن ها از خداوند متعال نیز بی مانند بوده و وجود مقدس ایشان مبین شریعت بوده و آنچه که در اساس سنت نیزآمده است، همین اصل است. ما نیز هر چه اندازه اعمال خودمان را به کار های این بزرگواران نزدیک کنیم، توانسته ایم فاصله خود را از حقیقت الهی کم کنیم./864/پ202/ب4

ارسال نظرات