اطاعت از امام زمان، عامل ثبات جمهوری اسلامی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در بیست و یکمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه محمد(ص) که هر روز ماه مبارک رمضان در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، گفت: ذات مقدس پروردگار در این آیه شریفه در مقام اثبات وضعیت فلاکت بار کفار در برابر بینش ما، تابلویی را نصب می کند و آن توجه به سرنوشت گذشتگانی است که در عرصه کفر در صدد دین ستیزی برآمده و بنای پیکار و نبرد با انبیا و اولیای خدا و متدینین گذاشتند.
وی افزود: خداوند پس از این که مشخصات و مؤلفه هایی را از نظر وضعیت این افراد بیان می کند، به ما دستور می دهد که واقعیت و صدق سخن پروردگار را در تابلوی زندگی و سرگذشت کفار و دین ستیزان گذشته بررسی کنیم.
ارجاع قرآن به تاریخ منحصر در نکات تاریخی خود قرآن نیست
امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که ارجاع قرآن کریم به تاریخ منحصر در نکات تاریخی خود قرآن نیست، اظهار کرد: نکته های تاریخی قرآن مربوط به سرگذشت پیشینیان قبل از ظهور اسلام و پیامبر(ص) بوده است چرا که این قرآن بر پیامبر(ص) نازل شده و اگر می خواهد در خط اجرای هدایت داستان و تاریخی را به عنوان شاهد مثال بیان کند، باید مربوط به زندگی گذشتگان پیش از پیامبر(ص) باشد.
آیت الله علم الهدی ارجاع قرآن کریم به تاریخ را یک دستور کلی به مخاطبان دانست و افزود: این راهنمایی کلی قرآن، ارجاع مردم به نکات تاریخی مذکور در خود قرآن نیست، بلکه به صورت قاعده ای کلی بیان می کند که شما همیشه در عبرت آموزی از سرنوشت گذشتگان باید به آن چه بر دیگران گذشته توجه داشته باشید.
وی با اشاره به آیه دهم سوره مبارکه محمد(ص) که می فرماید «أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ دَمَّرَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَلِلْکَافِرِینَ أَمْثَالُهَا»، گفت: پیرامون این دستور خداوند در قرآن، در مورد جریان دین ستیز و سرنوشت دین ستیزان، باید دو نکته را مورد توجه قرار دهیم؛ اولا وضعیتی که آن ها داشتند در زمانی که این برخورد را با انبیاء و اولیاء خدا آغاز کردند، دوم، پایان سرگذشت آن ها.
نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: طبیعی است که بررسی عاقبت تنها توجه به حوادث و وقایعی که آخر عمر شخص یا جریانی پیش می آید نیست، بلکه بررسی عاقبت و نهایت به این است که شما همه این جریان را بررسی کنید و بگویید با توجه به آن سوابق عاقبتش چه شده است.
خداوند دشمنان خود را پیش از نابودی ذلیل می کند
آیت الله علم الهدی با اشاره به این که مسئله توجه به عاقبت گذشتگان ناظر به زندگی امروز خودمان نیز هست، خاطرنشان کرد: در کشور خود ما عاقبت شاه چه شد؟ خاندان پهلوی که بیش از نیم قرن سلطنت کردند، قدرت و سطوت و زرق و برق زندگی آن ها و مظالم شان را حساب کنید و ببینید آخر دین ستیزی رضاخان و پسرش چه شد؟ آخرش ذلت، نکبت، در به دری و سقوط این پدر و پسر شد.
وی تصریح کرد: ذات مقدس پروردگار وقتی می خواهد دشمن خود را نابود کند، حتما قبل از نابودی او را به ذلت دچار می کند؛ این قانون قطعی جهان است؛ کسانی که به جنگ با خدا قیام می کنند، خداوند آن ها را قبل از نابودی به ذلت دچار می کند که نمونه آن را در رضاخان، پسر رضاخان و صدام دیدیم.
نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری ضمن برشمردن نوع ذلت رضاخان و محمدرضا شاه پهلوی و نیز صدام، یادآور شد: آن چه قبل از این عاقبت برای ستمگران و دین ستیزان وجود داشت، یک زندگی متجملانه فوق العاده پر زرق و برق بود اما یکی از خصوصیات کسانی که با خدا دشمن هستند این است که از همان لذت دنیوی، مادی و نفسانی هم نمی توانند حلاوتی را احساس کنند و آن لذت برای شان با تلخی و سختی آمیخته است.
تجمع روز حجاب، حرکتی لازم در راستای احیای حجاب بود
آیت الله علم الهدی با اشاره به فرارسیدن سالگرد قیام مسجد گوهرشاد و روز عفاف و حجاب، برگزاری تجمع بانوان محجبه در مهدیه مشهد را حرکتی لازم در راستای احیای فریضه مقدس حجاب خواند و گفت: در داستان کشتار مسجد گوهرشاد، «ایرج مطبوعی» ملعون که فرمانده ارتش خراسان بود، به قدرت خدا زنده ماند تا انقلاب به پیروزی رسید و در این انقلاب قدرت اسلام و مقاومت مردم در پای اسلام را با چشم خودش دید.
وی افزود: با وجود این که از زمان کشتار مسجد گوهرشاد تا پیروزی انقلاب 50 سال گذشته بود، در بررسی ها پیرامون درباریان اطراف شاه متوجه شدند «ایرج مطبوعی» زنده است؛ او را گرفتند و با ذلت و بدبختی در عین کهولت سن در مدرسه رفاه تیرباران کردند؛ خداوند او را با ذلتی نگه داشت و پس از انقلاب به دست کسانی که در آن روز حضور نداشتند، اعدام شد.
امام جمعه مشهد مقدس تأکید کرد: قرآن می گوید قبلِ آن ها را ببینید که چه سطوتی داشتند؛ این قانون الهی است که گناه کار را می آمرزد اما کسی که بنای دین ستیزی دارد، عاقبتش «دَمَّرَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ» است.
تبیین چگونگی عذاب الهی ناشی از عدم پذیرش ولایت امیرمؤمنان(ع)
آیت الله علم الهدی در تفسیر عبارت قرآنی «وَلِلْکَافِرِینَ أَمْثَالُهَا» اظهار کرد: درباره کلمه «لِلْکَافِرِین» بین مفسران بحث است؛ برخی آن را مطلقِ کافران می دانند اما نظر بهتر در تفسیر این است که مقصود، کافرینی هستند که خداوند در آیه قبل آن ها را معرفی کرده و فرمود «ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ کَرِهُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُم»؛ یعنی کسانی که حرف پیامبر(ص) را قبول نکردند و کافرین به ایشان بودند.
وی ضمن یادآوری بیانات خود در تفسیر آیه نهم سوره مبارکه محمد(ص) خاطرنشان کرد: کافران به پیامبر(ص) تنها کسانی نبودندکه بگویند نبوت پیامبر(ص) را قبول نداریم، کسانی بودند که آن چه خدا بر پیامبر(ص) نازل کرده را قبول نکردند.
امام جمعه مشهد مقدس با یادآوری روایتی از امام معصوم(ع) که کراهت از امر پروردگار را در جریان ولایت امیرمؤمنان(ع) بیان فرموده اند، گفت: آن ها توحید، پیامبر(ص) و نبوت ایشان را قبول کرده اند اما آن چه را که خداوند در حق امیرمؤمنان(ع) نازل کرده است، نپذیرفته اند.
آیت الله علم الهدی با اشاره به عذاب ناشی از عدم پذیرش ولایت امیرمؤمنان(ع) تأکید کرد: پس از رحلت پیامبر(ص)، این عذاب نه تنها بر کفار که بر امت اسلامی که معتقد به نبوت پیامبر(ص) هستند هم نازل شد و حتی مسلمان ها به جان هم افتاده اند، به این دلیل که ولایت و امامت علی(ع) و فرزندانش را نخواستند و بر آن چه خدا نازل فرمود، کراهت ورزیدند.
امام جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: تا وقتی مسلمانان زیر بار ولایت اهل بیت(ع) نروند، این مشکلات وجود دارد و روزی که جریان ولایت امیرمؤمنان(ع) بر مسلمانان حاکم شد، نجات می یابند.
ثبات جمهوری اسلامی، نتیجه اطاعت از امام زمان(عج)
وی ثبات نسبی موجود در جمهوری اسلامی را ناشی از اعتقاد به ولایت امیرالمؤمنین(ع) دانست و گفت: در گوشه ای از دنیا عده ای از مسلمانان جریان ولایت فقیه پذیرفته اند و با این که 37 سال است همه دنیا بر سر ما ریختند و انواع و اقسام جنایت ها را در حق ما انجام دادند، ما در عین خوشی و پیشرفت داریم زندگی می کنیم ؛ این مسلمانان اطاعت از امام زمان(عج) را که فرمودند «فَارجِعُوا الی رُواه حَدیثنِا»، پذیرفته اند.
آیت الله علم الهدی در پایان اظهار کرد: وجود مبارک بقیه الله(عج) منتظر روزی هستند که امت اسلام به «ما أنزَلَ الله» دل بسته و علاقه مند شوند و از کراهت نسبت به آن دست بردارند./820/پ201/ج