۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۲۷۴۳۶۹
استاد حوزه و دانشگاه:

حجاب فرصتی برای رعایت حقوق اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام میرزایی با بیان این که حجاب و عفاف در مورد زنان یک دستور مترقی اجتماعی و عقلانی است، گفت: در این دستور هیچ گونه تردیدی راه ندارد و حجاب فرصتی برای رعایت حقوق اجتماعی یکدیگر به دور از لجام گسیختگی و تنزل شخصیت زنان است.
عفاف و حجاب

حجت الاسلام محمد میرزایی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با بیان این که حجاب به معنای پوشش و عفاف به معنای بینش و منش به شمار می رود، اظهار کرد: حجاب به منزله پوشش پذیرفته شده ای است که در اسلام نسبت به زنان جامعه اسلامی سفارش و توصیه شده است، عفاف نیز که نوعی بینش و منش بوده و در حقیقت مجموعه ای از بایسته های دینی است که هم در مورد زنان و هم در مورد مردان توصیه شده است.


وی با بیان این که بحث حجاب یک  فرمان و دستور الهی است، تصریح کرد: حجاب هم در قرآن و هم در متون و روایات دینی از سوی نبی مکرم اسلام مورد تاکید قرار گرفته است و اگر خواسته باشیم تا به متون دینی که در این خصوص تاکید دارند اشاره کنیم، سوره احزاب و چندین آیه از سوره نور در این زمینه به بحث و بررسی پرداخته اند.


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات سوره احزاب در ضمن رعایت حجاب و عفاف خاطر نشان کرد: با صراحت در سوره احزاب اشاره شده است که «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً»، یعنی ای پیامبر خدا(ص)، به زنان خود و زنان مومن جامعه ات بگو که لباس بلند و گشاد زنانه که زینت زن را می پوشاند، یعنی چادر خود را در خود فرو پوشند.


زنان زینت های خود را جز برای محارمشان آشکار نکنند

حجت الاسلام میرزایی با اشاره به اینکه هیچ یک از زنان نباید زینت های خود را جز برای محارم خود آشکار کنند، افزود: در سوره نور نیز اشاره شده است که «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ»، یعنی زن ها دیده های خودرا فروگیرند و دامن های خود را از فساد حفظ کنند و زینتشان را نیز نباید آشکار کنند. همچنین به صراحت در این آیه اشاره شده است که باید زن ها روسری و مقنعه خود را بر سر و گردن خود بپوشانند و زینت های خود را نمایش ندهند.


وی ادامه داد: همچنین هیچ کدام از زنان نباید  زینت های خود را اعم از زینت های اکتسابی همانند آرایش های انجام شده بر روی بدن و یا زیبایی های طبیعی خود را جز برای مردان محرم اشکار کنند. پس این  یک دستور الهی است و دستورات الهی از سوی خداوند حکیم صادر شده است و دارای هدف و حکمت هستند، بنابراین اگر خداوند بشر را هدفمند خلق کرده است، پس این برنامه الهی برای انسان بوده و اگر فرمان الهی است؛ ما نیز موظف به آن هستیم که این را پیاده و اجرا کنیم و در این زمینه نباید از دستور خدا سرپیچی کرد.



این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که احکام الهی را جزیره ای نباید مورد تفهیم قرار داد، گفت: همه احکام و دستورات الهی در تعالی یک انسان مترقی باید بحث و بررسی شود. بنابراین حجاب و عفاف دارای آثار و پیامدهایی هست که جزیره ای نباید به آن ها توجه کنیم.


پایبندی به دستورات قرآنی در زمینه عفاف و حجاب، سبب فاصله از لجام گسیختگی ها می شود


حجت الاسلام میرزایی با بیان این که حجاب و عفاف در مورد زنان یک دستور مترقی اجتماعی و عقلانی است، گفت: در این دستور هیچ گونه تردیدی راه ندارد و حجاب فرصتی برای رعایت حقوق اجتماعی یکدیگر به دور از لجام گسیختگی و تنزل شخصیت زن هاست. در حقیقت حجاب و عفاف دارای مرزهایی است که از مجموعه متونی که به سمع و نظر بنده رسیده است، نشان می دهد که دستورات اسلام در مورد پوشش آن ها دوسویه دارد و چون اسلام توجه ویژه ای به شخصیت زنان دارد بنابراین این امر یک نگاه تاکیدی عمیق بر شخصیت زنان بوده و بنابراین زن انسان سازی که بتواند در فرهنگ جامعه موثر باشد نیز هست.


حجت الاسلام میرزایی با بیان این که حجاب توجه ویژه ای به جایگاه شخصیتی زنان دارد، اظهار کرد: باید همواره  به دستورات خداوند در این زمینه که نگاهی تکامل گرا به حد و حصر حجاب دارند، پایبند باشیم و از چیزهایی که قرآن به ما هشدار می دهد و ما را از آن بر حذر می دارد، فاصله بگیریم. همچنین بر طبق دستورات قرآنی باید از لجام گسیختگی، ابتذال، میل به غریزه جنسی و آثار سوء ناشی از آن در جهت رسیدن به کمال فاصله گرفت.



وی با اشاره به فلسفه حجاب از دیدگاه خداوند که خالق و محب انسان است، گفت:  زن ها به دلیل آسیب پذیری خاصی که در سیر زندگی خود دارند، در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند و اگر حجاب و عفاف رعایت شود از این اذیت و آزار اجتماعی فاصله گرفته و زمانی که حجاب و عفاف از بین می رود، خودنمایی ها در جامعه رواج می یابد.


تضییع حقوق زنان و تنزل آن ها در سطح یک نگاه هوس بازانه کانون خانواده ها را تخریب می کند


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به پیامدهای بد حجابی و بی عفتی در جوامع تاکید کرد: امروزه نحوه فعالیت دشمن به گونه ای است که بر روی حجاب و پوشش تاکید خاصی داشته و در پی از بین بردن این گونه بد حجابی هاست. بنابراین آثار سوء این بی حجابی در سنوات آتی زندگی فرد مترتب بوده و  گسترش فساد و فحشا در جامعه با هیچ چیزی قابل جبران و پوشش نیست.


حجت الاسلام میرزایی ادامه داد: تضییع حقوق زنان و تنزل آن ها در سطح یک نگاه هوس بازانه، زمینه اذیت و آزار و ظلم به زنان، تهدید و تخریب کانون خانواده و امثال این ها را فراهم آورده و در جامعه ای که این ها به عنوان یک ارزش رواج پیدا کند، در آن جامعه آمار حاملگی های زیر 20 سال بالا می رود و این نشان می دهد که تخریب بنیان های خانواده از همین آسیب ها مترتب می شود.



وی با بیان این که امروزه تلاش دشمن و غرب بر روی از هم پاشیدن کانون خانواده ها است، تصریح کرد: در اینصورت گسترش فساد و فحشا امکان تشکیل خانواده را از بین می برد و آن را به حداقل می رساند. به نظر می رسد که انحرافات جنسی و رفتن به سوی همجنس گرایی همانند قوم لوط از نتایج و پیامدهای آن بوده و هر چند که هر کدام از این پدیده ها افزون بر حجاب دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد.


تضعیف روحیه ایثار و شهادت طلبی، عامل رواج ناهنجاری ها است


این استاد حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به تاثیرات این بد حجابی ها در جوامع خاطرنشان کرد: تضعیف روحیه ایثار، جهاد و شهادت طلبی نیز از آثار سوء بد حجابی و بی عفتی می تواند باشد. دشمن بر روی این بد حجابی توجه خاصی را دارد زیرا یکی از ناهنجاری های زود بازده به شمار آمده و بیش از هر چیز دیگر جواب می دهد. همچنین با توجه به غرایز انسانی کشش هایی که در انسان وجود داشته و خداوند متعال آن ها را به انسان  داده است، از مسائل زو گذری است  که نتیجه های پسندیده ای را به دنبال ندارد.


وی  در پایان افزود: همچنین اگر خواسته باشیم تا ارتباطات کشورها را با این معضل اجتماعی به هم بریزیم، به نظر می رسد از طریق بد حجابی و گسترش فساد و فحشا تنها دشمن را به هدف خود رسانده ایم. دلیل این حرکت غرب نیز  وجود جامعه بالای جوان در کشور بوده و هست، همچنین آن ها می دانند که یکی از بزرگترین عواملی که می تواند کانون خانواده را متزلزل کند، همین موضع است و دشمن نزدیک ترین راه را همواره انتخاب می کند تا راهی برای رسیدن به اهداف خود داشته باشد./864/ت302/ب4

ارسال نظرات