برخی تفکرات روشن فکر مآبانه درپی جدا کردن جوانان از فرهنگ سازنده عاشورا هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یکشنبه شب در ادامه سلسله دروس اخلاق ماه مبارک رمضان با موضوع شرح دعای 45 صحیفه سجادیه با عنوان دعای وداع رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزارشد، گفت: چند سال پیش استاد دانشکده الهیات تهران در کلاس خود استدلال کرده بودکه دلیل و لزومی وجود ندارد که وعده های الهی راست باشد.
وی افزود: این افراد می گویند قبیح بودن از اعتباریات عقلی به شمار می رود و برهانی ندارد پس برهانی وجود ندارد که هرچه خداوند می گوید راست باشد، اگر خداوند دروغ گفته از روشی تربیتی برای ترساندن مردم و راحت زندگی کردن آنان است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان به گونه ای است که نمی خواهد قبول کند که کار بدی انجام داده است، اظهار داشت: انسان زمانی که یقینا می داند کار نادرستی انجام می دهد در مقام توجیه بر می آید و فرافکنی می کند.
وی ادامه داد: کسانی که عادت به گناه دارند و لذت گناه در کامشان ثابت است، به راحتی حاضر نیستند تصدیق کنند که کار بدی انجام می دهند و سعی در توجیه دارند، جالب است حتی زمانی که انسان فهمید که کار بدی انجام داده و نمی تواند فرافکنی کند می گوید همه انسان ها گناه می کنند این نیاز به ناراحتی ندارد تا بدین وسیله خود را راحت کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که با اشاره به لوازم پشیمانی واقعی انسان ابراز داشت: زمانی انسان واقعا از کارهای اشتباه خود پشیمان شده که اعتقاد به صدق وعده های قرآن کریم و روایات داشته باشد.
وی عنوان کرد: اگر انسان در آثار گناه و وعده های الهی شک داشته باشد توبه حقیقی و جدی تحقق پیدا نمی کند، در بسیاری از موارد عادت هایی که انسان در کارهای گوناگون پیدا کرده نمی گذارد که تصمیمی صحیح برای ترک آن داشته باشد به عنوان مثال یک شخص سیگاری می داند که پول و سلامتی خود را نابود می کند اما بر اساس عادت به کار خود ادامه می دهد.
آیت الله مصباح یزدی با بیان این که امروزه عادت هایی پیدا شده که از عادت به مشروب خواری بدتر است، خاطرنشان کرد: این عادت عبارت از اعتیاد به اینترنت است، نقل کردند که در اروپا بیمارستان های بسیاری برای معتادان به اینترنت تأسیس شده است.
وی اضافه کرد: در برخی شهرها کسانی هستند که تا برخی فیلم ها را تماشا نکنند خوابشان نمی برد، با این که این افراد با هزار دلیل می دانند که تماشای چنین فیلم هایی گناه و فساد اخلاقی دارد و ایجاد اختلاف خانوادگی می کند اما بر اساس عادت به کار خود ادامه می دهند، خانواده هایی هستند که بر اثر همین مسائل زن و شوهر از یکدیگر جدا شده اند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که گاهی انسان پس از یقین داشتن از گناه بودن و آگاهی از آثار بسیار جدی آن گناه به کار خود ادامه می دهد، گفت: گاهی چنین انسان هایی در غیر موقع عادت خود تصمیم به انجام ندادن کاری را می گیرند اما زمانی که موقع عادت فرا می رسد بازهم همان کار را انجام می دهند.
وی افزود: چنین پشیمانی و توبه ای به عنوان توبه نصوح مورد قبول واقع نمی شود، موارد بسیاری دیده و شنیده شده که افراد در اماکن مقدس حضور پیدا کرده و توبه می کنند اما در زمان برگشت، همان کارهای سابق خود را ادامه می دهند؛ بنابراین آفات هایی برای تصمیم انسان در ترک کار غلط وجود دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که برای تحقق توبه نصوح شک، شبهه و دو دلی ها باید رفع شود، اظهار داشت: تعلیم دین ثابت می کند که انسان نمی تواند به آینده خود مطمئن باشد، از همین رو انسان مؤمن باید در کنار توبه حقیقی از خداوند متعال بخواهد تا توبه او را استوار و ثابت نگه دارد.
وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در این دعا عرضه می دارند خدایا در روز عید فطر که روز شادی مؤمنان است دل ما را با پذیرفتن توبه شاد کن، خداوندا توبه ما را قبول کن و از ما راضی باش اما من مطمئن نیستم که در آینده فریب شیطان را نخورم پس خودت ما را حفظ کن.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که برخی تصور می کنند انسان در هر جایی فقط می تواند یکی از حالات خوشحالی یا ناراحتی را داشته باشد، ابراز داشت: گاهی انسان از گریستن خود خوشحال است، پس چگونه دو حالت با هم جمع نمی شود.
وی عنوان کرد: گاهی برخی از تفکرات روشنفکر مآبانه می گویند که چرا ملت همیشه اهل گریه و عزاداری است و در هر حالی چنین کاری می کند، این افراد می گویند مگر امام حسین(ع) با شهادت خود به مقامات عالیه نرسید پس چرا غصه می خورید شما باید از این موضوع خوشحال باشید که اگر نباشید پس دروغ می گویید؛ این افراد مدعی هستند نمی شود نسبت به شهادت هم غمگین و هم خوشحال بود.
آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: این گفته ها شبهه هایی برای بازداشتن جوانان از سنت سازنده نهضت عاشورا است، انسان چنین ظرفیتی دارد که یک حادثه را از دو زاویه نگاه کند به عنوان مثال زمانی که خانواده ای فرزند خود را برای کسب علم به مسافرت می فرستد از جهت پیشرفت فرزندشان خوشحال و از جهت دور شدن از فرزندشان نارحت هستند این دو حیثیت در یک حادثه وجود دارد.
وی اضافه کرد: این مسأله باید به صورت یک مسأله علمی ثابت شود؛ انسان ها علاقه دارند که دیگران آن ها را دوست داشته باشند اما اگر انسان به جایی برسد که خداوند او را دوست بدارد مقام و منزلتی بسیار والا پیدا کرده است./1323/پ201/ش