۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۲۷۳۴۶۸
آیت الله سیدان:

امیر مومنان در زمینه فضایل اخلاقی و علوم معرفتی شخصیتی یگانه بودند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله سیدان با بیان این که حضرت علی(ع) از جانب همه فضایل و کمالات در صدر بودند، گفت: پیامبر(ص) در زمینه شخصیت حضرت علی(ع) همواره اظهار می کردند که حضرت علی(ع)، ولی الله بوده و از جهت کمالات و فضایل نیز ایشان با هیچ شخصیتی قابل بررسی و ارزیابی نیستند.
بررسي روش صحيح تفسير قرآن توسط آيت الله سيدان در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه، عصر امروز در ادامه سلسله جلسات روش ساختاری تفسیر قرآن کریم با اشاره به عصمت ائمه اطهار(ع) براساس حکم قرآنی اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) مطهر و پاک بوده و معصوم وبی خطا هستند.


وی با بیان این که هر چه که از فضایل امیر مومنان بگوییم، باز هم معرفت حقیقی ایشان ماورای تصورات است، تصریح کرد: اگر به دریایی که در آن کرامت مشخص نیست، بنگریم و عظمت آن را از سوی دید و نظر خود رصد کنیم، باز هم نمی توانیم این عظمت دریا را توصیف کنیم.


این استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان این که هیچ گاه مرز خالق و مخلوق در هم آمیخته نمی شود، خاطر نشان کرد: در ارتباط با ائمه اطهار(ع)، آن ها همواره تاکید داشتند که به نسبت درک و فضل حقیقی از جانب پروردگار به ما رسیده است و ما را هرگز خدا ندانید زیرا که مرز مخلوق و خالق همواره متمایز بوده و حتی در ارتباط با شخصیت پیامبر(ص) که یگانه خلقت هستند، هیچ گاه رابطه آن ها طوری از بین نرفته است که مرز مخلوق بودن به هم بخورد و این مرز از بین برود.


وی افزود: در زمینه شخصیت امیر مومنان توان وصف انسان ها از بیان کمالات حضرت عاجز بوده و در همه کمالات و فضایل دینی و معرفتی ایشان یگانه بودند و در علم و آموزش حقایق  نیز بی نظیر هستند.


ریزه کاری ها و لطایف قرآنی از عظمت کلام وحی نشأت می گیرند


آیت الله سیدان با بیان این که حضرت علی(ع) از جانب همه فضایل و کمالات در صدر بودند، یاد آور شد: از هر دری که متناسب با خلافت حضرت علی(ع) وارد شویم، می بینیم که ایشان در صدر بوده و از ابتدای بعثت تا زمان رحلت از جنگ و صلح و اجتماعات عظیم همه برخوردار بوده اند. پیامبر(ص) در زمینه شخصیت حضرت علی(ع) همواره می فرمودند که: (علی ولی الله) است و از جهت کمالات و فضایل ایشان با هیچ شخصیتی قابل بررسی و ارزیابی نیستند.


این استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: در زمینه فضایل اخلاقی و ادعای امامت همراه با کرامت و معجزه های الهی، این بزرگواران شخصیتی برجسته داشتند زیرا که هم مدعی امامت بر اساس روایات بوده و کرامت و اعجاز در زندگیشان نیز به وفور دیده می شود. مرحوم خواجه نصیر الدین طوسی در کتب خود این سه راه را برای داشتن خلافت توصیه می کردند: اول نص قرآن، دوم دارای فضائل منصوب به ویژگی های الهی و سوم مدعی امامت همراه با کرامت بودن را شامل می شود.


وی با بیان این که همه ریزه کاری ها و لطایف از عظمت قرآن منشا می گیرند، گفت: برخی اوقات حضرت می فرمودند که در ارتباط با قرآن کریم و زمان نزول آیات و محکم و متشابه بودن آن برخی ها سوال می کردند اما آن ها پاسخ می دادند که قرآن نسبت به همه این ها بر تمام حقایق و خصوصیات قرآن کریم آگاه بوده و نسبت به همه ریزه کاری ها و اشارات و لطایف آن چیز هایی را می داند که همه از عظمت و بزرگی قرآن نشات می گیرد.

 

فاصله میان اهل دین و معرفت با ظالمان به نفس فاصله ای بیش از زمین تا آسمان است

آیت الله سیدان با بیان این که باید برای رشد دینی و معرفتی لطایفی را از وجود این بزرگواران دریافت کنیم، اظهار کرد: باید برخی لطایف قرآنی را از وجودشان دریافت کرد و آن ها را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد. همچنین اگر انسان در تحلیل مسائل و مبانی دینی و معرفتی تنها به خود متکی باشد، دچار اشتباه آشکار شده و میان او و قرآن فاصله ای عظیم می افتد که از روش و راه قرآنی دور می شود.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه افزود: کسانی که از اهل بیت(ع) فاصله گرفتند، به خودشان ظلم کرده اند، همچنین برخی ظالم به خودشان بوده و برخی میانه رو و معتدل رفتار می کنند، برخی نیز به سوی خوبی ها سبقت می گیرند.

 
وی با بیان این که ائمه اطهار(ع) سابق به خیرات هستند، گفت:  عده ای از مردم این سه گروه را به این سبک تقسیم می کند که کسانی که ظالم به نفسند از بهترین ها بوده و سابق به خیرات نیز از همه بدترند زیرا که کسانی که نفس خود را کشتند و ریاضت کشیدند، گمان می کنند که در ارجحیت بوده اند. حضرت علی (ع) در توضیح این شرایط اعلام می کنند که سابق به خیرات ما هستیم که خیر و نیکی می کنیم یعنی حضرت علی(ع) به شدت این را محکوم می کنند.

 

آیت الله سیدان با اشاره به درک حقایق دینی و معرفتی خاطر نشان کرد: در زمان حضرت نوح نیز جمع لجوجی دعوت پیامبر خدا را اجابت می کردند، به همین سبب ایشان فرمودند که باید فاصله میان گمراهان را که فاصله ای بیش از زمین تا آسمان است در نظر گرفت.  همچنین در اشتباهات دینی و معرفتی که در جوامع رخ می دهند، زمانی که حقایق گسترش پیدا می کند نتیجه ای جز رواج بدی ها و زشتی ها ندارد. در حقیقت، همه حقایق دینی متعلق به خداوند یگانه بوده و برای طلب آن باید به ائمه اطهار(ع) متوسل شد تا بتوان حقیقت معرفتی را از جانب این بزرگواران درک  کرد./864/پ201/ب4

ارسال نظرات