۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۲۷۳۴۴۸
حجت الاسلام و‌المسلمین انصاریان:

عدالت، اخلاق پروردگار است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به نظام آفرینش، گفت: به هر کجای عالم اگر نظر کنیم متوجه عدالت در آفرینش جهان می‌شویم.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و‌المسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه، عصر پنج‌شنبه 18 تیر‌ در مسجد امیر(ع)، گفت: طبق آیاتی از سوره اعراف، سخنی از یک ترازو به میان آمده که نام آن حق است، روایات مختلفی نیز وجود دارد که این حق به چه معناست اما نکته اصلی این‌جاست که وجود چنین ترازویی در روز قیامت قطعی است.



وی افزود: با ترازوی حق اعمال افراد سنجیده می‌شود، خدا نیز برای اندازه‌گیری با وجود علم بسیار خود در خصوص شناسایی تعداد و سطح اعمال افراد، باز ترازویی را قرار داده تا اعمال افراد را در روز قیامت شناسایی و محاسبه کند.



استاد برجسته اخلاق با تبیین وزن اعمال در قیامت، ادامه داد: وقتی که در قیامت اعمال فردی از نظر ارزشی وزن بالایی داشته باشد قطعا این فرد جزء نجات یافتگان و رستگاران می‌شوند و به‌راحتی وارد بهشت می‌شوند، اما در نقطه مقابل افرادی هستند که اعمالشان فاقد ارزش است و وجود ایشان در قیامت به‌کلی تباه می‌شود و وارد جهنم می‌شوند.



استاد حوزه علمیه با تاکید بر آیه 47 سوره انبیاء، اضافه کرد: در این آیه خداوند تاکید می‌کند که ترازو‌های آخرت برای اساس عدالت بر‌پا می‌شوند، ضمن این‌که در وجود این ترازو‌ها نه افراط وجود دارد و نه تفریط.



حجت الاسلام و‌المسلمین انصاریان ادامه داد: خداوند در روز قیامت به هیچ عنوان در ارزیابی اعمال افراد بی عدالتی نمی‌کند، در این ارزیابی امکان ندارد که به کسی ظلمی روا شود، حتی اگر اعمال فردی مانند فرعون نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد، با وی با عدالت برخورد می‌شود.


 
وی ادادمه داد: بر اساس آیه 16 سوره لقمان اگر عمل فردی به اندازه یک ارزن باشد و آن عمل در دل یک سنگ مخفی باشد و یا حتی در آسمان‌ها مخفی باشد، باز آن عمل به هیچ‌وجه از نظر خداوند دور نمی‌ماند و خداوند با قدرت خود آن عمل را می‌تواند نمایان کند.



استاد برجسته اخلاق با بیان روایتی از علمای اهل سنت، خاطر‌نشان کرد: در روز قیامت، هنگامی که اعمال افراد را بر روی ترازو قرار می‌دهند، اگر فقط اعمال حضرت علی(ع) را بر روی یک کفه ترازو قرار دهند و اعمال تمام افراد تمام عالم را بر روی کفه دیگر قرار دهند، باز عمل امام علی(ع) سنگین‌تر می‌شود، حال اگر ایمان امیر مومنان(ع) را به مفه اضافه کنند، قطعا کفه مردم عالم به دور دست‌ها پرتاب می‌شود.


حجت الاسلام و‌المسلمین در پایان با تاکید بر عمل حضرت علی(ع) در جنگ احد، تصریح کرد: همان عمل دو ساعته مولای خوبی‌ها در جنگ، عملی برای او ذخیره کرد که در قیامت همان عمل از اعمال تمام عالم بالاتر و برتر می‌شود./856/پ202/ب4

ارسال نظرات