۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۲۷۲۳۵۶
پژوهشگر حوزه علمیه مطرح کرد؛

روند بی‌سابقه تولید علم در حوزه علمیه قم

خبرگزاری رسا - حجت‌الاسلام آل صاحب فصول با بیان این‌که تولید علم در حوزه علمیه امروز رو به افزایش است، گفت: اکنون حجم گسترده پایان‌نامه‌ها و تنوع موضوعاتی که طلاب به آن می‌پردازند بسیار زیاد است و اساتید راهنما در موضوعات مختلف طلبه‌ها را همراهی می‌کنند.
صاحب فصول صاحب فصول
حجت‌الاسلام مرتضی آل صاحب فصول، پژوهشگر هنر و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، وضعیت حوزه علمیه امروز را با حوزه ابتدای انقلاب بسیار متفاوت دانست و گفت: در حوزه گذشته استادان به فراوانی امروز نبودند و درس خارج بسیار معدود برگزار می شد.
 
وی با بیان این‌که حوزه امروز از غنای کامل برخوردار است، خاطرنشان کرد: اوایل انقلاب حوزه به‌خاطر کمبود امکانات حتی توان پذیرش طلاب زیادی نداشت و کسانی که به طلبگی علاقه‌مند بودند به دلیل نبود امکانات نمی‌توانستند در قم تحصیل کنند.
 
عضو پژوهشگاه اسلامی رسانه صداوسیما افزود: تا سال 1369 اگر می‌خواستید در کتابخانه مطالعه کنید باید بر روی کاغذی اسم کتاب و مؤلف را می‌نوشتید و به مسؤول کتابخانه می‌دادید تا او در فیش‌دان بگردد و کتاب را پیدا کند و به شما بدهد؛ اما اکنون بیشتر کتاب‌های کتابخانه‌ها به صورت قفسه باز می‌باشد و شما در موضوع موردنظر خود برای مطالعه می‌توانید به ده‌ها کتاب دسترسی داشته باشید.
 
وی با اشاره به پیشرفتی که امروز در زمینه آموزش حوزه به وجود آمده است، اظهار داشت: امروز علاوه بر فقه و اصول، در هر رشته‌ای مرکز تخصصی وجود دارد؛ رشته‌هایی چون کلام، علوم قرآنی، فلسفه، نجوم و حتی رشته تبلیغ نماز که چگونه در تبلیغ دعوت به نماز کنیم؛ طلاب در هر رشته‌ای که علاقه داشته باشند، می‌توانند تحصیل ‌کنند.
 
این پژوهشگر هنر و رسانه با بیان این‌که تولید علم در حوزه کنونی رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: اکنون حجم گسترده پایان‌نامه‌ها و تنوع موضوعاتی که طلاب به آن می‌پردازند بسیار زیاد است و اساتید راهنما در موضوعات مختلف طلبه‌ها را همراهی می‌کنند.
 
وی تحقیقات و نرم‌افزارهای تولیدشده در حوزه را در مسیر دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب دانست و ابراز داشت: این کار نه تنها در ایران بلکه در دنیا بی‌سابقه است.
 
حجت‌الاسلام آل صاحب فصول در پایان با اشاره به تحصیل طلاب 80 کشور جهان در قم گفت: این تحول علمی از برکات انقلاب اسلامی و در سایه راهبری های رهبر انقلاب و علما به دست آمده است./845/ت302/س
ارسال نظرات