۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۵
کد خبر: ۲۷۱۴۶۴
آیت الله مصباح یزدی:

برخی فقط تا زمانی بر دین استوار هستند که برای آن ها زحمتی نداشته باشد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که برخی حاضر هستند برای حفظ یک حکم خداوند جان خود را فدا کنند، گفت: برخی نیز برای مجموع احکام خدا کاری نمی کنند، این افراد تا زمانی که زحمتی برای آن ها نباشد پای دین هستند اما زمانی که ایستادن پای دین خدا برای آن ها زحمت داشته باشد کنار می کشند و سستی می کنند.
 آيت الله مصباح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه سلسله دروس اخلاق ماه مبارک رمضان با موضوع شرح دعای 45 صحیفه سجادیه با عنوان دعای وداع رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزارشد، گفت: افراط و تفریط به زندگی انسان ضربه می زند.


وی افزود: نیروی عقل احساسات و عواطف انسان را به خدمت گرفته، راهنمایی کرده و مسیر صحیح را به انسان نشان می دهد؛ نیروی عقل وظیفه کنترل کردن، به کار گرفتن و از کار بازداشتن احساسات و عواطف انسان را برعهده دارد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در همه موارد عقل نمی تواند مرزها را به خوبی تشخیص داده و مشخص کند، اظهار داشت: از همین رو است که خداوند متعال به وسیله دین و وحی کمبودهای عقل را جبران کرده است.


وی ادامه داد: کسانی که از نیروی عقل و دستورات دینی استفاده می کنند خداوند متعال فراتر از مفاهیم عقلی امور چنین انسان هایی را تدبیر می کند؛ کار نیروی عقل تنظیم و کنترل عواطف و احساسات انسان ها است.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: گاهی کسانی که فقط می خواهند از عقل استفاده کنند در استفاده از آن دچار اشتباه شده و به نادرستی استدلال می کنند، این گونه افراد از کارایی عقل به درستی استفاده نمی کنند.


وی عنوان کرد: همچنین کسانی که متد صحیح را در فقاهت به کار نمی گیرند و سطحی برخورد می کنند می توانند دچار اشتباه شوند، اگر بر اساس نظریه عقلی و شرعی اشتباهاتی صورت گیرد می تواند منشأ آداب و رسومی باشد که آن آداب و رسوم غلط خداهد بود.


آیت الله مصباح یزدی با بیان این که مسأله آداب و رسوم از مقوله فرهنگ است، خاطرنشان کرد: در صدر اسلام پرستش بت مسأله ای فرهنگی بود که منشأ آن فکر غلط گذشتگان بود، برخی از فرهنگ ها ار فکر غلط گذشتگان نشأت می گیرد؛ کار انبیا این بود تا افکار جامعه را تصحیح کنند تا بر اساس آن ارزش ها و اعمال انسان ها تغییر کند.


وی اضافه کرد: زمانی که انسان قدردان نعمت های الهی باشد خود به خود محبتی از خداوند در دل او پدید می آید، اگر این محبت پدید آید انسان دوست دارد از نعمت ها حق شناسی و قدر دانی کند؛ اگر انسان خداوند را بشناسد این عاطفه در او رشد می کند.


رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که مسلمانان کمبودهای عقل را با شریعت اسلام تکمیل می کنند، گفت: خداوند متعال فرموده که انسان در ماه مبارک رمضان باید خوردن، آشامیدن و غرایز خود را کنترل کند، این چنین خداوند انسان را هدایت می کند تا نیروی محرک انسان به سوی سعادت حرکت کند.


وی افزود: یکی از عواملی که سبب سعادت انسان می شود روزه ماه مبارک رمضان است، این ظرف زمان فرصتی به انسان می دهد تا به سوی تکامل حرکت کند؛ انسان پیزی را که موجب سعادت او شود دوست دارد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که برخی حاضر هستند برای حفظ یک حکم خداوند جان خود را فدا کنند، اظهار داشت: برخی نیز برای مجموع احکام خدا کاری نمی کنند، این افراد تا زمانی که زحمتی برای آن ها نباشد پای دین هستند اما زمانی که ایستادن پای دین خدا برای آن ها زحمت داشته باشد کنار می کشند و سستی می کنند.


وی ادامه داد: علاقه انسان ها نسبت به دین و عبادت ها متفاوت است به عنوان مثال افرادی که علاقه بسیاری به ماه مبارک رمضان دارند زمانی که این ماه به پایان می رسد به اندازه ای ناراحت هستند که گویی عزیزی را از دست داده اند.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که معرفت و محبت برخی انسان ها ضعیف است، ابراز داشت: امام سجاد(ع) در این دعا می فرمایند روی گرداندن و اتمام ماه مبارک رمضان سبب غم و احساس تنهایی و غربت می شود.


وی عنوان کرد: اعتبارات عقلایی می تواند مصالح عقلی داشته باشد، درست است که وداع امری قراردادی به شمار می رود اما منشأ آن در حقایق است؛ اشکی که انسان در فرق ماه مبارک رمضان می ریزد در آخرت یاور او بوده و تامدت زیادی سبب دوری انسان از گناهان می شود.


آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: زمانی که شعائر در جامعه ای فراموش شود بهره مردم از آن از بین می رود، احیا شعائر یکی از بزرگترین عبادت ها است؛ تقوای دل سبب بزرگداشت شعائر دینی می شود.


وی با طرح این سؤال که وادع با ماه مبارک رمضان چه تأثیری در مسیر زندگی و سعادت انسان دارد، اضافه کرد: در سایه این وداع رابطه انسان با ماه مبارک رمضان و عهد و پیمان انسان با خداوند تقویت می شود، بر اساس این پیمان انسان حرمت ماه مبارک را نگه می دارد./1323/پ201/ش

ارسال نظرات