۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۲۷۱۳۵۹
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد:

علمای تبریز پیشگام نهضت مبارزه با کشف حجاب بودند

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد از علمای تبریز به عنوان پیشگامان نهضت مبارزه با کشف حجاب یاد کرد و گفت: در نهضت مبارزه با کشف حجاب رضاخانی که منجر به شهادت معترضان در مسجد گوهرشاد مشهد شد، علمای آذری زبان ساکن مشهد از جمله شیخ غلامحسین ترک تبریزی و آیت الله سید یونس اردبیلی نقشی برجسته داشتند.
برنامه شهريميز سيماي آذربايجان شرقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از تبریز، وحید جلیلی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد که امروز در برنامه شهریمیز سیمای آذربایجان شرقی حاضر شده بود، طرح ملی جمع آوری تاریخ شفاهی نهضت مبارزه با کشف حجاب با عنوان «گوهرشاد» را از برنامه های معاونت فرهنگی شهرداری مشهد در سال جای عنوان کرد.


وی ادامه داد: در نهضت مبارزه با کشف حجاب رضاخانی که منجر به شهادت معترضان در مسجد گوهرشاد مشهد شد، علمای آذری زبان ساکن مشهد از جمله شیخ غلامحسین ترک تبریزی و آیت الله سید یونس اردبیلی نقشی برجسته داشتند و افزون بر آن در خود تبریز علمایی چون آیت الله انگجی به مبارزه با این طرح استعماری پرداختند.


جلیلی افزود: هر یک ازکسانی که در بین خانواده و آشنایان خود از سراسر کشور کسانی را می‌شناسند که از دوران تغییر اجباری لباس و کلاه و کشف حجاب خاطراتی دارند یا از شهدای این دوره اطلاعاتی دارند، می‌توانند کلمه «حجاب» را به شماره 3000330003 پیامک کنند تا برای ثبت اطلاعات و خاطرات، با آنان تماس گرفته شود.


معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد از پیوستن نهادهای غیر دولتی در تبریز به این طرح مردمی خبر داد و گفت: در تبریز نیز مراکزی همچون جبهه مطالعات فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر آذربایجان شرقی در این خصوص فعال شده اند.


همچنین حجت الاسلام حسنعلی اخلاقی امیری، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد در سخنانی با بیان این‌که تبریز به عنوان شهری سالم و تمیز از لحاظ محیط شهری، وجود خیریه های متعدد و با سابقه در این شهر را الگوی مناسب برای سالم سازی اجتماعی دیگر شهرها است، گفت: عدم وجود تکدی گری در تبریز نشانه سلامت اجتماعی و فرهنگی در این شهر است.


وی وجود بارگاه امام رضا(ع) را در مشهد مایه برکت ایران اسلامی عنوان کرد و گفت: در همین راستا و برای بهره مند شدن بیشتر هموطنان از برکات زیارت این بزرگوار طرح ساخت حسینیه ها و مهمانسراهای ارزان قیمت با مشارکت استان های مختلف کشور را در دستور کار قرار داده ایم که با مهمانسرای تبریز با پیشرفت قابل توجه در دست ساخت است./853/پ203/ح

ارسال نظرات